Problem vid fräsning (nu med film)
Problem vid fräsning (nu med film)
Jag håller på och fräser ner rundstång SS2541 till fyrkant.
Maskinen är min Niigata HN50, 4-axlig horisontal.
Jag har stora problem att få skären att hålla. Det verkar som det flisar ur precis när fräsen "går igenom".
Jag kör med rundplatta utan spånbrytare i Seco F40M. Det borde ju vara det mest stryktåliga som finns.
Jag börjar misstänka att något är glappt på maskinen, men var?
Jag drar mig till minnes att det har varit antydan till liknande problem även tidigare, men ej så påtagligt.
Är det någon som varit med om något liknande, och kan dela med sig erfarenheter?
Maskinen är min Niigata HN50, 4-axlig horisontal.
Jag har stora problem att få skären att hålla. Det verkar som det flisar ur precis när fräsen "går igenom".
Jag kör med rundplatta utan spånbrytare i Seco F40M. Det borde ju vara det mest stryktåliga som finns.
Jag börjar misstänka att något är glappt på maskinen, men var?
Jag drar mig till minnes att det har varit antydan till liknande problem även tidigare, men ej så påtagligt.
Är det någon som varit med om något liknande, och kan dela med sig erfarenheter?
Senast redigerad av säter 4 november 2010, 20:32:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem vid fräsning
Fel. Det mest stryktåliga som fanns är T25M.
Vilket tillstånd har stålet 2541? -01,02,03
dvs.Impax.holdax etc.
Glöm det där med kopierplattor(runda).
Jag högmatningsfräser just nu i Holdax med en Sandvik 210.
Dc100mm
Ap 1.5mm
Fn 2mm
Nu snackar vi KW
Vilket tillstånd har stålet 2541? -01,02,03
dvs.Impax.holdax etc.
Glöm det där med kopierplattor(runda).
Jag högmatningsfräser just nu i Holdax med en Sandvik 210.
Dc100mm
Ap 1.5mm
Fn 2mm
Nu snackar vi KW

Är det små urflisningar?
Ostabilitet kan vara en orsak.
Isåfall kanske du ska använda en segare sorts skärplatta eller prova att öka skärhastigheten och minska matning vid in/utgång.
Bildas det lösegg innan urflisning?
Kör du torrt?
Ostabilitet kan vara en orsak.
Isåfall kanske du ska använda en segare sorts skärplatta eller prova att öka skärhastigheten och minska matning vid in/utgång.
Bildas det lösegg innan urflisning?
Kör du torrt?
Här kör vi bort lite Impax Supreme. Typ 700kg på ett par timmar om jag inte kommer ihåg fel.
Lycka till att avgöra det,i en svarv möjligtvis.Cano skrev: Bildas det lösegg innan urflisning?
Han bearbetar ju valsmaterial inte kletig aluminium.
Problemet ligger i verktygsvalet. En lättfräs är
mitt första val om diametern vore större än ca. 50mm.
Därunder är valet klart, en hörnfräs.
Problemet ligger i verktygsvalet. En lättfräs är
mitt första val om diametern vore större än ca. 50mm.
Därunder är valet klart, en hörnfräs.
sledneck:
#Fel. Det mest stryktåliga som fanns är T25M.#
Den uppfattningen har jag också haft i alla år. Men efter ett rejält test T25M/F40M, vid dykfräsning i SS2541 har ändrat mig.
#Vilket tillstånd har stålet 2541? -01,02,03#
Det är 2541-03 skalsvarvad stång.
#Jag högmatningsfräser just nu i Holdax med en Sandvik 210.#
En sådan fräs vore kul att testa. Jag tror på idén med måttliga skärdjup och hög matning.
#En lättfräs är mitt första val om diametern vore större än ca. 50mm.#
Det är 80mm dia. Jag börjar få slut på idéer, så jag ska testa en lättfräs idag.
Micke_71:
Den där videon vill jag minnas har varit uppe i någon tråd tidigare?
Körde du med Octomill?
Biten påminner om den du fräser, fast mindre.
Jag har ett liknande spår som ska skrotas ur, kör även det med rundplatta.
Jag har fräst mycket i min gamla maskin med Sandviks rundplatta, utan problem.
Tror att, i allafall en del av problemet, sitter i en instabil/glapp maskin.
Just det här att skären sticker när fräsen "går igenom", tyder på att det något som återfjädrar då.
#Fel. Det mest stryktåliga som fanns är T25M.#
Den uppfattningen har jag också haft i alla år. Men efter ett rejält test T25M/F40M, vid dykfräsning i SS2541 har ändrat mig.
#Vilket tillstånd har stålet 2541? -01,02,03#
Det är 2541-03 skalsvarvad stång.
#Jag högmatningsfräser just nu i Holdax med en Sandvik 210.#
En sådan fräs vore kul att testa. Jag tror på idén med måttliga skärdjup och hög matning.
#En lättfräs är mitt första val om diametern vore större än ca. 50mm.#
Det är 80mm dia. Jag börjar få slut på idéer, så jag ska testa en lättfräs idag.
Micke_71:
Den där videon vill jag minnas har varit uppe i någon tråd tidigare?
Körde du med Octomill?
Biten påminner om den du fräser, fast mindre.
Jag har ett liknande spår som ska skrotas ur, kör även det med rundplatta.
Jag har fräst mycket i min gamla maskin med Sandviks rundplatta, utan problem.
Tror att, i allafall en del av problemet, sitter i en instabil/glapp maskin.
Just det här att skären sticker när fräsen "går igenom", tyder på att det något som återfjädrar då.
Vad använder du för skärdata?
Vc (alternativ storlek på fräs och varvtal).
Ap
Fz (alternativt bordsmatning och antalet tänder)
samt Ae.
Gällande F40M resp. T25M så är det lite olika teknik som används vid tillverkningen av dessa. F40M är en finkornig hårdmetall med mycket bindefas och ett tunt PVD skikt. T25M däremot är en grovkornig hårdmetall med en mer slitstark CVD beläggning. T25M upplevs ofta som mer pålitlig då den finkorning hårdmetallen är sämre på att hantera urflisningar och sprickor. Dock har du mycket större benägenhet till "kamsprickor", d.v.s. temperatur variations genererade sprickor i den grovkorninga T25M, t.ex. när du kör med kylning och små ingrepp.
Får jag lite mer info kan jag försöka hjälpa.
Mvh P
Vc (alternativ storlek på fräs och varvtal).
Ap
Fz (alternativt bordsmatning och antalet tänder)
samt Ae.
Gällande F40M resp. T25M så är det lite olika teknik som används vid tillverkningen av dessa. F40M är en finkornig hårdmetall med mycket bindefas och ett tunt PVD skikt. T25M däremot är en grovkornig hårdmetall med en mer slitstark CVD beläggning. T25M upplevs ofta som mer pålitlig då den finkorning hårdmetallen är sämre på att hantera urflisningar och sprickor. Dock har du mycket större benägenhet till "kamsprickor", d.v.s. temperatur variations genererade sprickor i den grovkorninga T25M, t.ex. när du kör med kylning och små ingrepp.
Får jag lite mer info kan jag försöka hjälpa.
Mvh P
Det är ju alltid svårt att säga vad det kan vara för problem när fräsarna går sönder. Mitt tips är nog också att det är vibrationer och utböjningar pga vekhet i maskin, uppspänningar eller verktyg som ställer till problem. Men i Sandvikkatalogerna brukar det finnas felsökningstips med bilder på olika sorters förslitningar och brott där man tipsar om vilka orsaker det kan vara och vilka åtgärder man kan tänkas ta till för att lösa problemen.
#Vad använder du för skärdata? #
Fräskroppen är en R220.29-0080-06.6A, ø80mm med rundplattor ø12mm.
Kort utligg och stabil uppspänning. Ae ligger mellan 75-100%.
Test1: RPHT1204M0T-M08 F40M 675rpm F=950mm/min Ap=2.5mm, den här fungerade sämst av alla.
Test2: RPHW1204M0-MD05 F40M 675rpm F=950mm/min Ap=2.5mm, fungerade bättre men inte bra.
Test3: RPHW1204M0-MD05 F40M 1000rpm F=950mm/min Ap=2.0mm,
Test4: RPKW1204M0T-MD10 MS2500 1000rpm F=950mm/min Ap=2.0mm,
Test5: RPKW1204M0T-MD10 MS2500 675rpm F=950mm/min Ap=2.0mm, Det här har fungerat bäst.
För planfräsningen har jag bytt till en vanlig "lättfräs" ø80, 6-skär.
Skär: Kyocera SEKN1203AFTN PR830 675rpm F=950mm/min Ap=3.0mm, Det här fungerar betydligt bättre än rundplattor.
Dock har jag ett spår i detaljen som jag fortfarande grovfräser med rundplatta.
Nu går körningen acceptabelt, rundplattan håller för 2st detaljer och SEKN-skären 1st detalj.
Svårt att avgöra om det är slitage eller urflisning, det ena ger upphov till det andra och vice versa.
Fräskroppen är en R220.29-0080-06.6A, ø80mm med rundplattor ø12mm.
Kort utligg och stabil uppspänning. Ae ligger mellan 75-100%.
Test1: RPHT1204M0T-M08 F40M 675rpm F=950mm/min Ap=2.5mm, den här fungerade sämst av alla.
Test2: RPHW1204M0-MD05 F40M 675rpm F=950mm/min Ap=2.5mm, fungerade bättre men inte bra.
Test3: RPHW1204M0-MD05 F40M 1000rpm F=950mm/min Ap=2.0mm,
Test4: RPKW1204M0T-MD10 MS2500 1000rpm F=950mm/min Ap=2.0mm,
Test5: RPKW1204M0T-MD10 MS2500 675rpm F=950mm/min Ap=2.0mm, Det här har fungerat bäst.
För planfräsningen har jag bytt till en vanlig "lättfräs" ø80, 6-skär.
Skär: Kyocera SEKN1203AFTN PR830 675rpm F=950mm/min Ap=3.0mm, Det här fungerar betydligt bättre än rundplattor.
Dock har jag ett spår i detaljen som jag fortfarande grovfräser med rundplatta.
Nu går körningen acceptabelt, rundplattan håller för 2st detaljer och SEKN-skären 1st detalj.
Svårt att avgöra om det är slitage eller urflisning, det ena ger upphov till det andra och vice versa.
Ja när du byter till "lättfräsen" så kommer du ner på en axialvinkel på 45 grader till skillnad från rundskärsfräsen du använder med nästan bara några grader axial vinkel så förstår att det funkar bättre.
Dock skulle jag nog vilja säga att du kör med lite för höga skärdata för ett material som SS2541 (34CrNiMo6). Med 675 varv har du ca 170m/min och vid 1000 rpm får du cirka 250 m/min. Jag skulle inte rekommendera skärhastigheter över 170 m/min för detta material. Och eftersom du matar ganska mycket ca 0,23 mm/varv vid 675 rpm och 950Mm/min. När du ökar varvtalet till 1000 rpm får du ner tandmatningen till 0,16mm vilket är klart bättre.
Jag skulle nog vilja ge följande rekommendation:
RPHT1204M0T-M08 F40M 675rpm F=650mm/min Ap=2.0mm
alternativt:
RPKW1204M0T-MD10 MS2500 675rpm F=650mm/min Ap=2.5mm
Då kommer du ner till 170m/min och tandmatning runt 0,16 vilket är klart rimligare. Jag antar att du har växellåda på maskinen och inte ställbar hastighet för om du har ställbar hastighet skulle jag nog vilja köra enligt
RPKW1204M0T-MD10 MS2500 590rpm F=700mm/min Ap=2.5mm vilket skulle ge vc:150 resp fz:0,2.
Långt svar men skärdata är ju sällan lätt att ge exakta rekommendationer. Men min åsikt är definitivt att du kör för hårt för detta material med så små axialvinklar.
Mvh P
Dock skulle jag nog vilja säga att du kör med lite för höga skärdata för ett material som SS2541 (34CrNiMo6). Med 675 varv har du ca 170m/min och vid 1000 rpm får du cirka 250 m/min. Jag skulle inte rekommendera skärhastigheter över 170 m/min för detta material. Och eftersom du matar ganska mycket ca 0,23 mm/varv vid 675 rpm och 950Mm/min. När du ökar varvtalet till 1000 rpm får du ner tandmatningen till 0,16mm vilket är klart bättre.
Jag skulle nog vilja ge följande rekommendation:
RPHT1204M0T-M08 F40M 675rpm F=650mm/min Ap=2.0mm
alternativt:
RPKW1204M0T-MD10 MS2500 675rpm F=650mm/min Ap=2.5mm
Då kommer du ner till 170m/min och tandmatning runt 0,16 vilket är klart rimligare. Jag antar att du har växellåda på maskinen och inte ställbar hastighet för om du har ställbar hastighet skulle jag nog vilja köra enligt
RPKW1204M0T-MD10 MS2500 590rpm F=700mm/min Ap=2.5mm vilket skulle ge vc:150 resp fz:0,2.
Långt svar men skärdata är ju sällan lätt att ge exakta rekommendationer. Men min åsikt är definitivt att du kör för hårt för detta material med så små axialvinklar.
Mvh P
Ha även i åtanke hur du lägger fräsvägarna.
Undvik att gå rakt in i materialet. Gör dig besväret och kör rullande ingångar. Alltså man tangerar materialet och går i ingrepp med en 90° cirkelbåge. Detta ger en tunn utgångsspåna, vilket är mycket fördelaktigt.
Tjocka utgångsspånor är inte bra. De bryter sönder eggen.
Edit: Hittade en video på hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=n0SNObqQ ... r_embedded
Edit 2: En bättre film:
http://www.youtube.com/watch?v=Asax9g_r ... r_embedded
Undvik att gå rakt in i materialet. Gör dig besväret och kör rullande ingångar. Alltså man tangerar materialet och går i ingrepp med en 90° cirkelbåge. Detta ger en tunn utgångsspåna, vilket är mycket fördelaktigt.
Tjocka utgångsspånor är inte bra. De bryter sönder eggen.
Edit: Hittade en video på hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=n0SNObqQ ... r_embedded
Edit 2: En bättre film:
http://www.youtube.com/watch?v=Asax9g_r ... r_embedded
pjator:
#axialvinkel på 45 grader till skillnad från rundskärsfräsen du använder med nästan bara några grader axial vinkel så förstår att det funkar bättre.#
Ärligt talar förstår jag inte det. Jag tycker liten axialvinkel borde förbättra det hela. Jfr. med Sledneck's Sandvik 210, där har man väldigt liten axialvinkel.
Jag har bra erfarenheter sedan tidigare med Sandviks rundplatta, men då har det gällt fräsning i gasskuren plåt, och i stabilare maskin.
#Jag antar att du har växellåda på maskinen#
Jag har CNC-styrning steglöst på både varvtal och matning.
Noxin:
Jag tror du är inne på helt rätt spår.
Jag har nu laborerat en hel del med att förändra skärvägarna, med gott resultat.
Dock har jag inte testat rullande ingångar. Jag upplever att problemet är störst vid utgångarna, där spånan blir för tjock.
Detta i kombination med att endast ett skär är i ingrepp vid utgångarna gör att det vill "smattra till" när fräsen går ur.
Med lättfräsen fräser jag bort 45kg, sedan vänder jag skär vare sig det behövs eller inte.
Med rundplattan, som jag har till ett 70mm djupt spår, tar jag bort 15kg sedan vrider jag skäret ytterst lite till nästa detalj.
Jag vet inte, men det kanske inte är att förvänta bättre livslängd?
#axialvinkel på 45 grader till skillnad från rundskärsfräsen du använder med nästan bara några grader axial vinkel så förstår att det funkar bättre.#
Ärligt talar förstår jag inte det. Jag tycker liten axialvinkel borde förbättra det hela. Jfr. med Sledneck's Sandvik 210, där har man väldigt liten axialvinkel.
Jag har bra erfarenheter sedan tidigare med Sandviks rundplatta, men då har det gällt fräsning i gasskuren plåt, och i stabilare maskin.
#Jag antar att du har växellåda på maskinen#
Jag har CNC-styrning steglöst på både varvtal och matning.
Noxin:
Jag tror du är inne på helt rätt spår.
Jag har nu laborerat en hel del med att förändra skärvägarna, med gott resultat.
Dock har jag inte testat rullande ingångar. Jag upplever att problemet är störst vid utgångarna, där spånan blir för tjock.
Detta i kombination med att endast ett skär är i ingrepp vid utgångarna gör att det vill "smattra till" när fräsen går ur.
Med lättfräsen fräser jag bort 45kg, sedan vänder jag skär vare sig det behövs eller inte.
Med rundplattan, som jag har till ett 70mm djupt spår, tar jag bort 15kg sedan vrider jag skäret ytterst lite till nästa detalj.
Jag vet inte, men det kanske inte är att förvänta bättre livslängd?
Högre axialvinkel får ner temperaturen då den skär lättare. Minskar urflisningar genererade av kamsprickor.
Sedan är givetvis Noxins input mycket viktig. Du har oftast större påverkan på livslängden genom att välja bra in och utgångar ur materialet.
Utgångar med tjockspåna ger ofta upphov till något som kallas "footing" d.v.s. lasten från ingreppet är så stort att du inte skär av sista delen av spånan utan en del av arbetsstycket slits av (vid utträde och inträde), det syns genom att spånan får en lite fot, därav uttrycket.
Men min åsikt kvarstår, vill du ha upp livslängden i detta material skall du gå ner på skärdata.
Mvh P
Sedan är givetvis Noxins input mycket viktig. Du har oftast större påverkan på livslängden genom att välja bra in och utgångar ur materialet.
Utgångar med tjockspåna ger ofta upphov till något som kallas "footing" d.v.s. lasten från ingreppet är så stort att du inte skär av sista delen av spånan utan en del av arbetsstycket slits av (vid utträde och inträde), det syns genom att spånan får en lite fot, därav uttrycket.
Men min åsikt kvarstår, vill du ha upp livslängden i detta material skall du gå ner på skärdata.
Mvh P
Alla svar hittils låter låter rätt.
Nu skall vi bara utvärdera vilket sätt som är
rätt för dig. En sak kan vi vara överens om, runda skär
är kopierplattor,dvs, högst olämpligt att grovfräsa med.
Nu skall vi bara utvärdera vilket sätt som är
rätt för dig. En sak kan vi vara överens om, runda skär
är kopierplattor,dvs, högst olämpligt att grovfräsa med.