CNC Byggsats?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja så det kan bli.
Jag köppte ju min för 500:- & efter knappt ett år så har jag lagt ner närmare 20'000:-, så det spårar lätt ur om man inte passar sig. Det som är det jävligaste är att alla verkytg är så j**a dyra.
Men att bygga en maskin för 8lakan som kan köra i plaster borde inte vara några större problem!.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Du har rätt.

Det jag vill kunna göra är enklare saker, såsom gravyr i plexi och aluminium, fräsa och borra mönsterkort, fräsa ur mindre MDF-bitar osv.

Jag vill inte ha något som hoppar upp ur kartongen och börjar fräsa utan att jag skruvat i en skruv. Jag är beredd att assemblera det hela, bara alla bitar finns :) Egentligen är det väl mekaniken som är det största problemet, så det kanske räcker med en byggsats med den bitan avklarad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du säger enkla saker, men ett tu tre blir det att man vill göra lite mer 8) .

Jodå, en enklare maskin kan man nog få ihop kanske för 8 lakan. Det är ju 'bara' att redan nu så vill man kunna börja borra mönsterkort och då tenderar det hela att kräva lite mer av mekaniken, men visst om man jagar prylar under en längre tid via tex. Ebay så får man nog ihop en maskin. Frågan är bara hur långa slagen på X och Y ska vara, det är ju där den största problematiken ligger. Men nöjer man sig med att klara av typ ett europakort så är ju saken mycket enklare med anskaffningen av lämpligt material.

Du kan plocka ihop en maskin av MDF och köpa enklare gejdrar och pilla med dessa lite så får du en hyfsad grund som kompromiss till en väldigt låg kostnad. Kolla på nätet hur andra har byggt enklare maskiner i MDF.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Okej. Tack för era svar. Ni har inga länkar att rekommendera?
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Har blivit sugen på att försöka bygga mig en CNC Fräs jag med nu igen, sommarjobbat ihop ca 8k som jag tycker borde vara lagom.

Det jag behöver ha hjälp med är dels ritningar på själva mekaniken och elektroniken. MDF Har jag stora skivor av som kan användas.
Jag är sugen på att bygga något liknande
http://www.super-tech.com/root/minirobo ... o/mr01.jpg
Som ska klara plexigravyr och vara billig då den mest ska vara för att lära sig saken :)

Funderar på hur de går om man gör en som kör i X,Y och Z manuellt? Kan man få x,y led med ganska bra precision för säg 5-6k och sedan köra Z manuellt?

/Ursäkta om jag "lånar" tråden lite :p
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Låt säga att du använder en M6 gängad stång, & M6an har 1mm i stigning. Kör du då med en stegmotor i halvsteg, så får du 400steg/varv & 1/400=0,0025 Så upplösningen blir 2,5tusendelar, vilket borde räcka!.

Som sagt så är det skitlätt att bygga en maskin med jävulsk upplösning, det svåra är nogranheten, pga vibrationer & ostabilitet!.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Låter som mitt första bygge kommer vara med M6 Stång då jag jobbar i en järnaffär och kan köpa det billigt :)

Det jag mest funderar över är hur själv övergången från motorns axel till M-Stången ser ut...

Krävs det mycket elektronik bakom? Kan säga att mina el-kunskaper inte är jätte stora...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Man bör ha en svarvad koppling mellan stången & motorn, men jag har sätt att vissa har en vanlig armerad vattenslang & slangklämmor i båda ändarna!.

Det beror lite på vilka krav man har, nöjer man sig med lägre hastigheter & styrka, så kan man smälla ihopa ett drivkort med L297 & L298 kretsarna för ett par hundralappar.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Hur skulle det bli om man kör med M4 eller M5 istället för M6? Maskinen borde väl bli nogrannare då, noggranheten man får i teorin kommer nog aldrig att stämma i praktiken på en självgjord maskin.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Xerbee skrev:Låter som mitt första bygge kommer vara med M6 Stång då jag jobbar i en järnaffär och kan köpa det billigt :)

Det jag mest funderar över är hur själv övergången från motorns axel till M-Stången ser ut...

Krävs det mycket elektronik bakom? Kan säga att mina el-kunskaper inte är jätte stora...

Kolla in de rostfria då de sägs vara 'bättre' precisionsmässigt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Räcker det inte med 2,5 tusendelar menar du?.
Vet du hur "mycket" 1mm/2500 är?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Macce skrev:Hur skulle det bli om man kör med M4 eller M5 istället för M6? Maskinen borde väl bli nogrannare då, noggranheten man får i teorin kommer nog aldrig att stämma i praktiken på en självgjord maskin.
ÅNEJ..................

Tänkt dig för nu, M4 och säg 300-500mm lång, varva upp den så ska du få se på circus då den kommer att börja vobbla utav bara den.

M6 i relativt kort längd är väl OK men hellre grövre som jag ser det.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Fagge & tecno, Vet att det är väldigt noggrant, men bygger man en fräs med billiga motorer får man aldrig den teoretiska noggranheten. Därför tänkte jag att noggranheten kanske blir bättre i slutändan om man tar en finare gänga.

Aja, skall inte säga så mycket emot, antagligen vet ni bättre av erfarenhet :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Finns ingenstans man kan få tag på skapligt kompletta ritningar till någon fräs? Vore en kul att se hur någon löst allt, lite mer överskådligt...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jack,

Här en bra länk att börja med

http://engraving.majosoft.com/
Skriv svar