Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Här är en tabell med lite intressant data om E/G som jag hittade på nätet för ett tag sedan.
Jag väntar fortfarande på det mer lågviskösa epoxyt som jag beställt, när det kommer ska jag göra fler provgjutningar.
När jag börjar bli nöjd med mina gjutprov ska jag testa hur mycket starkare en armerad provgjutning blir samt även testa att gjuta in lite skruvfästen och liknande.
Så som jag är inne på att konturera min maskin just nu är en bas helt gjuten i E/G med ingjutna metall plattor för att kunna skruva fast portal och linjär skenor. Portalen gör jag nog i tre delar som skruvas samman. Delarna i portalen blir i stål som fylls med E/G för att få det styvare och dämpa vibrationer.
Har ännu bara skissat lite på hur maskinen ska se ut, vill inte rita den förrän jag experimenterat färdigt med E/G så att man hinner lära sig lite om hur materialet beter sig innan man gör den slutgiltiga konstruktionen.
Jag väntar fortfarande på det mer lågviskösa epoxyt som jag beställt, när det kommer ska jag göra fler provgjutningar.
När jag börjar bli nöjd med mina gjutprov ska jag testa hur mycket starkare en armerad provgjutning blir samt även testa att gjuta in lite skruvfästen och liknande.
Så som jag är inne på att konturera min maskin just nu är en bas helt gjuten i E/G med ingjutna metall plattor för att kunna skruva fast portal och linjär skenor. Portalen gör jag nog i tre delar som skruvas samman. Delarna i portalen blir i stål som fylls med E/G för att få det styvare och dämpa vibrationer.
Har ännu bara skissat lite på hur maskinen ska se ut, vill inte rita den förrän jag experimenterat färdigt med E/G så att man hinner lära sig lite om hur materialet beter sig innan man gör den slutgiltiga konstruktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
E/G är inget undermaterial som löser alla problem, det löser några och ger en några nya problem. Men jag tror att det passar oss hembyggare utmärkt då de stora fördelarna som jag ser med materialet är.Fräsen skrev:Larda: 31kN/mm2 är ju sämre än aluminium... Trodde stenen i materialet skulle göra det högre.
1) Relativt billigt material.
2) Kan gjutas i rumstemperatur
3) Krymper inte
4) snäva gjuttoleranser, formen sätter gränsen för precisionen gjutningen.
5) Delar gjutes lätt in i maskinen, kabelrör, fästen mm
6) Största övertaget mot övriga material är väldigt bra dämpning.
Sen måste maskinens design göras så att den motverkar svagheterna hos materialet, det är därför jag valde att göra portalen i stål och inte E/G vilket nog hade gått bra det med.
Jag misstänker att siffrorna för E/G blir bättre om man lägger till lite armering, om man jämför ej armerad betong med armerad är ju skillnaden väldigt stor i styrka.
Re: Krille356 bygger CNC
Det jag tänkte på var att keramer har exceptionellt hög E-modul, och tänkte därför att även stenmaterial har det, men det visade sig vara fel. Detta kan naturligtvis uppvägas genom att ha mer gods då det är som sagt relativt billigt.
Som du ser så ligger utvidningskoffecienten mellan 10 TILL 20 medan stål ligger på 10. Att fylla rör med detta material gäller att se till att de ligger lika, annars blir det risk för spänningar vid temperaturväxlingar. Betong har turligt nog i princip samma utvidningskoffecient.
Det är väl dämpningsfaktorn som väger tyngst i valet av detta material.
Som du ser så ligger utvidningskoffecienten mellan 10 TILL 20 medan stål ligger på 10. Att fylla rör med detta material gäller att se till att de ligger lika, annars blir det risk för spänningar vid temperaturväxlingar. Betong har turligt nog i princip samma utvidningskoffecient.
Det är väl dämpningsfaktorn som väger tyngst i valet av detta material.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag tror att vi tittar lite fel i tabellen, det står polymer concrete så det är inte säkert att det är epoxy betong skulle även kunna vara polyester betong.
Hur som helst, kolla på granit 6,5 - 8,5 vilket min blandning består till största delen av så jag skulle tro att man hamnar i utvidningskoffecient ungefär kring stål.
Har för mig att jag sett siffror på detta någonstans, hursomhelst tror jag inte att det är ett problem då även proffsen fyller stålkonstruktioner samt gjuter in stål i E/G så det bör fungera.
Vad jag förstått beträffande att fylla med betong är problemet att den krymper några procent vilket gör att den inte sitter fast i stålets väggar efter att den torkat, detta slipper man med E/G eftersom det inte krymper samt limmar utmärkt till stål.
Ett klart problem med E/G är att det är omöjligt att hitta korrekt data i och med att materialets egenskaper varierar med hur man blandar aggregat och epoxy. Jag skulle tro att enda sätter som är riktigt bra är att mäta upp egenskaperna själv men det lär ju inte vara helt enkelt...
Hur som helst, kolla på granit 6,5 - 8,5 vilket min blandning består till största delen av så jag skulle tro att man hamnar i utvidningskoffecient ungefär kring stål.
Har för mig att jag sett siffror på detta någonstans, hursomhelst tror jag inte att det är ett problem då även proffsen fyller stålkonstruktioner samt gjuter in stål i E/G så det bör fungera.
Vad jag förstått beträffande att fylla med betong är problemet att den krymper några procent vilket gör att den inte sitter fast i stålets väggar efter att den torkat, detta slipper man med E/G eftersom det inte krymper samt limmar utmärkt till stål.
Ett klart problem med E/G är att det är omöjligt att hitta korrekt data i och med att materialets egenskaper varierar med hur man blandar aggregat och epoxy. Jag skulle tro att enda sätter som är riktigt bra är att mäta upp egenskaperna själv men det lär ju inte vara helt enkelt...
Re: Krille356 bygger CNC
Jag skulle kanske göra en del tester i skolan. Vi har en dragtestare och en slagtestare. Tillsammans med ett elektronmikroskop kanske man kan få ut lite data.
Fast jag vet inte om det är så intressant egentligen, svårt att jämföra när det inte är exakt samma varje gång.
Fast jag vet inte om det är så intressant egentligen, svårt att jämföra när det inte är exakt samma varje gång.
Re: Krille356 bygger CNC
Zeus: Du får gärna kolla upp vilka tester du skulle kunna göra, jag kan tänka mig att skicka några provgjutningar till dig när jag har en blandning eller några som jag tror tillräckligt på.
Inte hänt så mycket förutom att jag jagar fraktbolaget, de lyckades skicka mitt epoxy till fel utlämningsställe så nu måste jag vänta några dagar till för att de ska skicka det från fel ställe till rätt
Inte hänt så mycket förutom att jag jagar fraktbolaget, de lyckades skicka mitt epoxy till fel utlämningsställe så nu måste jag vänta några dagar till för att de ska skicka det från fel ställe till rätt
Re: Krille356 bygger CNC
Nu har jag äntligen fått mitt epoxy
Tog ca 3 veckor att få det, först hade Karburator datorstrul som gjorde att mitt beställningsmejl blev försenat ca en vecka. Sen skicka fraktbolaget till fel utlämningsställe, tog lite över en vecka för fraktbolaget att skicka det till rätt utlämningsställe efter ett telefonsamtal.
Men i går dök det hur som helst upp
Passade även på att beställa ett släppmedel, borde vara bättre än bilvax....
Kunde givetvis inte vänta utan var tvungen att göra en provgjutning direkt
För att kunna bedöma skillnaden mellan olika epoxy så gjorde jag samma som recept 5 förutom att jag bytte till Kompositfabriken epoxy.
7)
62% Granit
13% Polsand
13% Akvariegrus
12% Epoxy (epoxysystem ML)
Det är väldigt stor skillnad i viskositet mot biltema epoxy, ML är ungefär en aning tjockare än mjölk. En annan stor skillnad är att man inte rör in några luftbubblor när man blandar epoxyn, direkt när man slutar röra så ligger den helt slät på botten utan bubblor.
ML har en potlife på 300 min (5h) vilket är lite dumt när man provgjuter men en stor fördel när man ska gjuta sin fräs, då är det perfekt att kunna blanda till gjutningen i mindre satser som man häller i formen och vibrerar samman efterhand.
Upptäckte även en fördel (nackdel) med att epoxyn har så låg viskositet när jag skulle vibrera den, biltema epoxyn vibrerade jag i typ 5 min. Men när jag vibbrerade denna blandningen så gick den samman på 10sek och sen började epoxyn som låg på ytan att stänka upp i små droppar från formen. Nu var det ingen fara då jag hade långa handskar men man vill ändå inge gärna ha epoxy droppar överallt.....
Nu tror jag att detta mest är en fördel då det verkar vara mycket lättare att vibrera samman denna blandningen, dock ska man nog inte ropa hej innan jag spräckt gjutprovet.
Ytterligare en skillnad som man ser på bilden ovan är att jag inte behövde gå över gjutningen med värmepistol då det inte fanns några luftbubblor som behövde spräckas
Passade även på att göra ytterligare en provgjutning när jag ändå var på gång
Har inhandlat ett nytt material på biltema:
Sand 0,1 - 0,7 mm
Kan dock säga att det inte finns mycket av 0,7mm i denna sanden utan att den är väldigt finkornig.
För att bara ändra en grej i taget så använde jag recept 2 med enda skillnaden att jag ändrade på sanden.
8 )
62% Sjösten
14% Akvariegrus
7% Poolsand
7% Sand Biltema 0,1 - 0,7 mm
10% Epoxy (biltema)
Såg lovande ut när jag rörde samman blandningen, den finare sanden gjorde blandningen lite mer som en deg.
Bilden visar blandningen upphälld och vibrerad men jag har inte gått över den med värmepistolen ännu så man ser hur mycket bubblor det är i ytan.
Ska bli skoj att spräcka dessa
Tog ca 3 veckor att få det, först hade Karburator datorstrul som gjorde att mitt beställningsmejl blev försenat ca en vecka. Sen skicka fraktbolaget till fel utlämningsställe, tog lite över en vecka för fraktbolaget att skicka det till rätt utlämningsställe efter ett telefonsamtal.
Men i går dök det hur som helst upp
Passade även på att beställa ett släppmedel, borde vara bättre än bilvax....
Kunde givetvis inte vänta utan var tvungen att göra en provgjutning direkt
För att kunna bedöma skillnaden mellan olika epoxy så gjorde jag samma som recept 5 förutom att jag bytte till Kompositfabriken epoxy.
7)
62% Granit
13% Polsand
13% Akvariegrus
12% Epoxy (epoxysystem ML)
Det är väldigt stor skillnad i viskositet mot biltema epoxy, ML är ungefär en aning tjockare än mjölk. En annan stor skillnad är att man inte rör in några luftbubblor när man blandar epoxyn, direkt när man slutar röra så ligger den helt slät på botten utan bubblor.
ML har en potlife på 300 min (5h) vilket är lite dumt när man provgjuter men en stor fördel när man ska gjuta sin fräs, då är det perfekt att kunna blanda till gjutningen i mindre satser som man häller i formen och vibrerar samman efterhand.
Upptäckte även en fördel (nackdel) med att epoxyn har så låg viskositet när jag skulle vibrera den, biltema epoxyn vibrerade jag i typ 5 min. Men när jag vibbrerade denna blandningen så gick den samman på 10sek och sen började epoxyn som låg på ytan att stänka upp i små droppar från formen. Nu var det ingen fara då jag hade långa handskar men man vill ändå inge gärna ha epoxy droppar överallt.....
Nu tror jag att detta mest är en fördel då det verkar vara mycket lättare att vibrera samman denna blandningen, dock ska man nog inte ropa hej innan jag spräckt gjutprovet.
Ytterligare en skillnad som man ser på bilden ovan är att jag inte behövde gå över gjutningen med värmepistol då det inte fanns några luftbubblor som behövde spräckas
Passade även på att göra ytterligare en provgjutning när jag ändå var på gång
Har inhandlat ett nytt material på biltema:
Sand 0,1 - 0,7 mm
Kan dock säga att det inte finns mycket av 0,7mm i denna sanden utan att den är väldigt finkornig.
För att bara ändra en grej i taget så använde jag recept 2 med enda skillnaden att jag ändrade på sanden.
8 )
62% Sjösten
14% Akvariegrus
7% Poolsand
7% Sand Biltema 0,1 - 0,7 mm
10% Epoxy (biltema)
Såg lovande ut när jag rörde samman blandningen, den finare sanden gjorde blandningen lite mer som en deg.
Bilden visar blandningen upphälld och vibrerad men jag har inte gått över den med värmepistolen ännu så man ser hur mycket bubblor det är i ytan.
Ska bli skoj att spräcka dessa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av krille356 29 augusti 2010, 19:45:12, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Krille356 bygger CNC
Spännande, ser fram emot hållfasthetstesterna sedan. Jag tror stenhårt (haha) på ML.
Mvh Love
Mvh Love
Re: Krille356 bygger CNC
Medan jag väntar på att epoxyn ska härda passade jag på att beställa något som jag behövt ganska länge.
Beställde en sådan här
Tekniska data:
Spänning 400 V
Motoreffekt 5,5 hk
Varvtal 1200 rpm
Fri avg. luft 495 l/min
Max arbetstryck 10 bar
Blocktyp Rakt B5900 (Cod 5300)
Steg 2 st
Cylindrar 2 st
Luftuttag 3 st
Tank 100 l
Ljudnivå 78 db
Mått (lxbxh) 1000x500x940 mm
Vikt 90 kg
Det är ju alltid bra att ha en kompressor Sen behöver jag den för att kunna blästra alla delar som ska gjutas in i E/G.
Får hoppas att 495 l/min räcker till att blästra de delar som jag ska gjuta in, behöver ju ingen jättebläster då det inte har så stor betydelse om blästringen tar en timme längre att göra.
Beställde en sådan här
Tekniska data:
Spänning 400 V
Motoreffekt 5,5 hk
Varvtal 1200 rpm
Fri avg. luft 495 l/min
Max arbetstryck 10 bar
Blocktyp Rakt B5900 (Cod 5300)
Steg 2 st
Cylindrar 2 st
Luftuttag 3 st
Tank 100 l
Ljudnivå 78 db
Mått (lxbxh) 1000x500x940 mm
Vikt 90 kg
Det är ju alltid bra att ha en kompressor Sen behöver jag den för att kunna blästra alla delar som ska gjutas in i E/G.
Får hoppas att 495 l/min räcker till att blästra de delar som jag ska gjuta in, behöver ju ingen jättebläster då det inte har så stor betydelse om blästringen tar en timme längre att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Börjar skolan på måndag, ska så snabbt som möjligt prata med hålf.-läraren om det går för sig att testa några provgjutningar.
Re: Krille356 bygger CNC
Kolla då också om det ska vara några speciella mått på provgjutningen för att det ska funka i mät maskinen?
Re: Krille356 bygger CNC
Kontrollera att allt är åtdraget på kompressorn före du drar den i drift, det var väldigt dåligt på en liknande jag köpte från det företaget. (Läckte som ett såll och innan jag drog åt allt kände jag mig tvungen att få bekräftat att man kunde försöka det utan att garantin blev förbrukad, saknades även en plugg för påkoppling av en tank till)
-
- Inlägg: 821
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Krille356 bygger CNC
Hej! Nu har jag inte läst varje rad i denna länk så jag kanske skriver något som redan är skrivet.
Beroende på hur mycket material av sand du behöver så kan det kanske vara läge att köra till närmsta sandtag o höra om priserna. Tvättad 2-4 är sandkorn mellan 2 o 4 mm. åttor är sten som är ca. 8 mm och 8-16 är ju som det låter. Sen får man höra hur de sorterar stenen. En del har 11-16 o en del 11-24. Priset är skillnaden .... Du får nog ett halvt släp för ett par hundra kronor... Gissar att om du köper det i affär så får du ge samma pris för 10kg.
Det är ju bara 2-4 som du behöver ha tvättad. Resten kan man spola av själv om man vill ha den helt ren.... Intressant tråd förresten! Roligt att se experiment!
Beroende på hur mycket material av sand du behöver så kan det kanske vara läge att köra till närmsta sandtag o höra om priserna. Tvättad 2-4 är sandkorn mellan 2 o 4 mm. åttor är sten som är ca. 8 mm och 8-16 är ju som det låter. Sen får man höra hur de sorterar stenen. En del har 11-16 o en del 11-24. Priset är skillnaden .... Du får nog ett halvt släp för ett par hundra kronor... Gissar att om du köper det i affär så får du ge samma pris för 10kg.
Det är ju bara 2-4 som du behöver ha tvättad. Resten kan man spola av själv om man vill ha den helt ren.... Intressant tråd förresten! Roligt att se experiment!
Re: Krille356 bygger CNC
Vi använde EG i pressverken på Volvo i Olofström för 30år sedan, prototypverktyg gjordes av sand/plast, om jag inte minns fel så användes 0-2 och epoxi, dessa vertyg användes för att pressa prototyp detaljer så det var ganska stabilt dock med stålinlägg där belastningen var högst.
Tekniken försvann nog när Quintus pressen kom.
Tekniken försvann nog när Quintus pressen kom.
Re: Krille356 bygger CNC
Nu har jag spräckt mina nya gjutprov.
Först recept 7 som är samma som recept 5 förutom att jag bytt till ML epoxy.
Recept 5 provet till vänster och 7 till höger i bild.
Ett intressant resultat är att med ML epoxyn så var gjutprovet betydligt hårdare, fick slå kanske 25-50% hårdare för att det skulle spricka och när det väl sprack så kändes det som att det sprack mer spröt, svårt att förklara.
Rent teoretiskt så bör ML epoxyn limma stenen bättre då den har lägre viskositet och kommer in i mindre springor än biltema epoxyn.
mängden luftbubblor var ungefär densamma som i gjutprov 5 men då ska man tänka på att jag vibrerade prov 7 väldigt lite för att epoxyn på ytan skvätte när jag vibrerade.
Härdtiden på ML systemet är minst en vecka, jag orkade inte vänta så länge så jag följde rådet med att två timmars värmehärdning i 80 grader motsvarar ungefär en veckas härdning i 25 grader. Härdade helt enkelt provet i en varmluftsugn
Sen spräckte jag prov 8 som är samma recept som 2 förutom att sanden är ändrad till finare korn.
Prov 8 till höger och prov 2 till vänster i bild.
Det gick ungefär lika lätt att spräcka provet som med prov 2 så hållfastheten är troligen ungefär samma.
Mängden stora luftbubblor är ungefär samma i båda proven däremot så var det lite mindre småfickor i prov 8, jag tror att gjutningen blev lite bättre med recept 8.
Båda proven hade betydligt sämre yta än tidigare prov, beror säkerligen på släppmedlet som jag testade, det är "Släppmedel på sprayflaska" från kompositfabriken. Dock läste jag inte förrän efteråt att man skulle polera ytan utan jag sprayjade bara formen . Ska göra ett nytt test med släppmedlet nästa gång och polera
Först recept 7 som är samma som recept 5 förutom att jag bytt till ML epoxy.
Recept 5 provet till vänster och 7 till höger i bild.
Ett intressant resultat är att med ML epoxyn så var gjutprovet betydligt hårdare, fick slå kanske 25-50% hårdare för att det skulle spricka och när det väl sprack så kändes det som att det sprack mer spröt, svårt att förklara.
Rent teoretiskt så bör ML epoxyn limma stenen bättre då den har lägre viskositet och kommer in i mindre springor än biltema epoxyn.
mängden luftbubblor var ungefär densamma som i gjutprov 5 men då ska man tänka på att jag vibrerade prov 7 väldigt lite för att epoxyn på ytan skvätte när jag vibrerade.
Härdtiden på ML systemet är minst en vecka, jag orkade inte vänta så länge så jag följde rådet med att två timmars värmehärdning i 80 grader motsvarar ungefär en veckas härdning i 25 grader. Härdade helt enkelt provet i en varmluftsugn
Sen spräckte jag prov 8 som är samma recept som 2 förutom att sanden är ändrad till finare korn.
Prov 8 till höger och prov 2 till vänster i bild.
Det gick ungefär lika lätt att spräcka provet som med prov 2 så hållfastheten är troligen ungefär samma.
Mängden stora luftbubblor är ungefär samma i båda proven däremot så var det lite mindre småfickor i prov 8, jag tror att gjutningen blev lite bättre med recept 8.
Båda proven hade betydligt sämre yta än tidigare prov, beror säkerligen på släppmedlet som jag testade, det är "Släppmedel på sprayflaska" från kompositfabriken. Dock läste jag inte förrän efteråt att man skulle polera ytan utan jag sprayjade bara formen . Ska göra ett nytt test med släppmedlet nästa gång och polera
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.