Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Jag kom att tänka på ett potentiellt problem med att använda kulbanan från ett kullager till vibratorn.

Man måste borra två hål i kulbanan för att luften ska komma ut och in, någon som vet om det är möjligt att borra i ytterringen på ett kullager med vanliga borr?

Nu vet jag inte vad det är för material i kulbanan men jag skulle gissa på något härdat för att minimera förslitningar......
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Cano »

Jag skulle nog försöka slipa upp hål med en dremel/kopia.
Annars är det nog hårdmetallborr som gäller.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tecno »

Sänkgnistning är det som gäller
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Tror att jag kör på min nuvarande ritning till första prototypen, känns inte värt besväret med att använda en kulbana från ett lager än om det är en bra ide.

Gör nog en av de tre på det sätt som jag ritat för att se om vibratorn fungerar över huvudtaget :roll:
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Lite nytt har hänt :)

Conrad har efter en vecka skickat grejerna, fattar inte varför det ska ta 8 dagar att packa varor som man har i lager men jag får vara glad att det inte tog längre tid :badgrin: Intressant är att de påstår att de levererar på 7 dagar, jag har dock aldrig fått något så snabbt från Conrad.....

Har varit ute i verkstaden och jobbat lite på vibratorn.

Grovsågade ut "hacken" med vinkelslip för att slippa skrota bort så mycket i fräsen, man kan få förvånansvärt bra precision med vinkelslip om man är noga 8)
IMG_5690.jpg
Sen planfräste jag ovansidan i fräsen.
IMG_5692.jpg
Planfräsning av undersida.
IMG_5695.jpg
Och till sist sidorna.
IMG_5698.jpg
Sen blev jag akut hungrig :vissla: så fortsättning kommer senare.
IMG_5700.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har jobbat lite med vibratorn på kvällarna nu i veckan så jag har kommit en bit till :D

Mycket planfräsning blir det.....
IMG_5701.jpg
Alla sidor planfrästa, även "hacken" på sidorna frästa med en vanlig pinfräs.
IMG_5708.jpg
Sen borrade jag alla hålen, efter all planfräsning var det riktigt roligt med ett nytt moment 8)
IMG_5710.jpg
Fästhålen i botten.
IMG_5711.jpg
Gängar G 1/4 hålen i toppen som inlopp och utlopp för tryckluften.
IMG_5713.jpg
Sen fäste jag upp biten i rundmatningsbordet och började fräsa ut utrymmet för kulan.
IMG_5718.jpg
Många varv senare.
IMG_5722.jpg
Fräser fasen som locket ska ligga på, passar även på att fräsa pinnen i mitten till samma höjd.
IMG_5725.jpg
Satte upp den i svarven för att lättare kunna polera upp kulbanan med lite fin slipduk.
IMG_5728.jpg
Vibratorhuset färdigt med luftnippel och ljuddämpare provmonterade, gissa om jag är sugen på att göra locket så att man kan teste :mrgreen:
IMG_5732.jpg
Tajtade förresten upp toleranserna till kulbanan när jag tillverkade den mot ritningen, på ritningen hade jag 0,25 mm på varje sida om kulan i marginal medan jag i verkligheten har 0,125 mm.

Conrad grejerna har förresten kommit :)

Kompressorn har kommit, gick snabbt att få den :D Tyvärr har min bror redan hunnit låna den innan jag han packa upp den :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Oscbe112 »

Bra jobbat Krille. Skönt att se lite riktigt handvevande och inget CNC "fusk" :D

Vore kul med ett genomskinligt lock.. blir lite farligt med plexiglas kanske..

Edit: Rättat till på svenskat
Senast redigerad av Oscbe112 9 september 2010, 23:01:31, redigerad totalt 1 gång.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tkgb »

Snyggt jobbat riktigt hantverk :tumupp:

mvh tommy
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Kul ide med plexi som lock men jag tror inte att jag våga, kulan kommer åka runt som ett skållat troll i vibratorn. Vill undvika att den kommer flygandes :mrgreen:

Har just kommit in från verkstaden, har tillverkat locket av en bit 4mm plattjärn.

Den färdiga skapelsen :)
IMG_5733.jpg
Nu är det bara renblåsning från lite spån som sitter i gängorna och slutmontering kvar.

I morgon blir det provkörning med kompressor :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Nu har jag varit och hälsat på min kompressor för att kunna provköra vibratorn, verkar fungera finafisken :tumupp:

Man får tydligen bara lägga upp max 2Mb här så det får bli den kortkorta provkörningsfilmen.
VIDEO0014.3gp
Den låter en del när kulan snurrar runt i vibratorn, tyvärr kunde jag inte använda pneumatiknipplen för det saknades en övergång från vanlig luft till pneumatikslang. Löstes genom att blåsa direkt i inloppet så det bör inte ha så stor inverkan på testet.

Vibrationerna är mycket snällare än med stavvibratorn, ganska kort amplitud på vibrationerna. Kollar man på stenarna i videon så flyger de inte i väg som med stavvibratorn utan ligger mest och skakar fram och tillbaka. Ska bli mycket spännande att göra några provgjutningar med denna vibratorn så fort min bror är klar med kompressorn.

Det läcker ut ganska mycket luft i skarven mellan lock och hus så jag får ta och tillverka en packning så att det blir tätt.

För att sammanfatta, det ser lovande ut att det ska funka till att vibrera E/G :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

I väntan på att min bror ska bli klar med min kompressor så tänkte jag passa på att göra ett litet gjutprov med epoxy.

Man läser ju lite här och var på nätet om att man kan gjuta en planskiva av epoxy, givetvis måste man testa :D

I USA verkar de ha något de kallar table top epoxy, inget jag lyckats hitta här i Sverige. Men vad jag lyckats luska ut på nätet är att det är en vanligt epoxy som har väldigt låg viskositet, så därför tänkte jag testa på vins och förlust med ML systemet.

Jag vägde in en stor kakelplatta med vattenpass, gick ganska smidigt att använda förlängningsmutter och skruv från spännsatsen till fräsen. Tejpade runt kanten med vanlig målartejp för att slippa ha epoxy över hela bänken. Troligen får jag en liten förhöjning precis i kanten mot tejpen.
IMG_5735.jpg
Värmde sen hela plattan till ca 50-60 grader med värmepistol på låg effekt för att epoxyn ska få lägre viskositet och flyta ut lättare. Blandade till epoxy och värmde även denna till 50-60 grader. Här var det bra att epoxyn har lång pot life så det går bra att blanda epoxy, röra ca 5 min och sen värma platta och epoxy ungefär samtidigt.
IMG_5737.jpg
Man får hjälpa epoxyn att flyta ut genom att bryta ytspänningen med en liten pensel eller liknande, när man väll drait ut epoxyn så flyter den samman väldigt fin och liknar en spegel. Fick några små små luftbubblor som jag spräckte med varmluftspistolen.

Det vita sträcket i epoxyn är lysrören i taket som speglar sig 8)

Överlag ser det oförskämt bra ut men nu börjar den långa väntan, tar säkerligen 2-3 dagar innan det torkat så mycket att man vågar lägga sitt maskinvattenpass på ytan för att se om det flutit ut i våg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Nu har min provgjutning härdat så att jag vågar belasta den lite :D

Skumt är att gjutningen såg helt perfekt ut i ytan i två dagar, dag tre så drog den samman sig och blev vågig. Dock väldigt lite, man ser det tydligt men kan inte känna det när man drar fingret över plattan.

Fört la jag ett vanligt vattenpass på plattan och det visade spikrakt :D
IMG_5741.jpg
Sen testade jag med mitt maskinvattenpass, det visade att plattan var nästan i våg. Men det kan även vara mitt fel att det inte är 100% i våg då jag testade att trycka ytterst lätt med ett finger på ena sidan av lyftbordet och då gled luftblåsan över till andra sidan. Om jag inte läser av fel så visar vattenpasset att det är ett fel på 0,06 mm på en meter vilket borde innebära att min provplatta som är 300 mm är 0,018 mm sned. Ska man kunna testa detta måste man nog gjuta direkt på ett gjutet golv eller liknande.
IMG_5743.jpg
Testade även att lägga en parallell från fräsen direkt på plattan, kunde inte se något ljus mellan plattan och parallellen. Testade även att föra ett bladmått mellan parallellen och plattan men det var helt omöjligt. Så plattan har definitivt mindre höjdskillnad än 0,05 mm som var bladmåttets minsta blad.

I denna bilden ser man "vågorna" i blixten, ser ut som att de är djupa men de går inte att känna med fingret.
IMG_5748.jpg
Testade även att lägga en maskinvinkelhake på plattan, som ni ser kan man inte se någon som helst höjdskillnad utan plattan verkar vara helt plan 8)
IMG_5749.jpg
Det som stör mig är vågformen som man kan se men inte känna..... Annars så var det ett ganska lyckat test tycker jag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Sungam »

Skulle inte vågigheten kunna bero på krymp? Även om epoxi generellt har betydligt mindre krymp än polyester finns även krymp i epoxi. Har du kollat datablad eller hört med leverantören? Vet inte, bara en gissning...
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Tror inte att det kan bero på krymp då epoxy inte krymper, vad jag lärt mig om epoxy så härdar det genom en termisk reaktion och inte genom att ett lösningsmedel avdunstar som till exempel hädaren till polyester gör.

Jag är själv lite inne på att vågorna är en synvilla skapad av det svarta färgpulvret som jag blandat i epoxyn för att få den svart. Om gjutningen var vågig i ytan borde man kunna känna den när man drar fingret över gjutningen, normalt kan man känna väldigt små ojämnheter med fingertopparna men här känns det helt jämt.

Det gick inte heller att se något ljus mellan parallellen och gjutningen vilket man borde gjort tycker jag om ytan varit vågig. Kan vara så att färgpulvret sjönk under härdningen eller liknande, men det är bara en teori.....

Man borde kunna utnyttja att epoxyn flyter ut så pass jämt när man bygger DIY CNC maskiner, gjut basen i E/G och sen gjuta på ren epoxy på toppen så att det täcker lite skruvinfästningar där man fyllt gängorna med vax. När epoxyn sen härdat slipar man sig ner med en dremel 1-2mm och värmer vaxen så att det rinner ut ur gängorna, sen har man en plan och fin yta att fästa sina linjärenheter eller liknande på, eller så gjuter man in metall och borrar genom 1-2 mm epoxy och sen i metallen, gängar och fäster sina delar :)

Nu har jag inte tänkt att göra min maskin så här då jag vill ha den så stabil som möjligt, jag kommer att gjuta in metalldelar i E/G som sticker upp ca 5mm och sen lämna hela bottenplattan på planfräsning. Stål är mer stabilt än 1-2 mm epoxy som underlag till linjärskenor och liknande, dock tror jag ändå att det skulle varit stabilt tillräckligt med epoxy då E/G står för stabiliteten och 1-2 mm epoxy bara blir ett utjämning som dessutom bär övriga delar på en ganska stor yta.

Nu blev jag sugen på att testa att bygga en liten skrivbordsfräs på detta sättet :twisted: Men jag bör nog fokusera på att bygga en fräs i taget :D
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Angående att fråga leverantören så har jag redan frågat om det gick att gjuta en plan yta med epoxyn när jag beställde den.

Svaret var att den var inte gjord för det och han visste inte vad som var speciellt med Table Top epoxy som de använder i USA, rådet var att testa och se hur det blev.
Skriv svar