Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

drlove skrev:Grymt, kul att se. Vilken blandning skulle du säga fungerade bäst? #3 ser ju finast ut utan de större stenarna men oxå en av de epoxyhungrigare blandningarna!?

jag har klurat lite på detta tidigare och pratat med en av mina kontakter som jobbar i epoxybranchen och han hade följande att säga om EG:
Jag har själv inte provat att gjuta kompositbetong i din tillämpning men det är någon eller några som har handlat grejor för den anledningen.
Generellt kan sägas, kompositbetong är ett mycket användbart material.
Det finns lite olika varianter på bindemedel så som epoxi, styrenplaster samt akryl/akryl-cement formuleringar.
Du har stora fördelar från att använda dig av epoxi då den inte krymper.

Den enda nackdelen med att jobba med kompositbetong jämfört med det du tidigare gjort med plaster är att det är svårt att blanda.
Du bör absolut använda en cementblandare, blanda en "torr" smet och vibrera den på plats.

Eftersom epoxi vid stora volymer kan få lite väl hög exoterm så är system ML lämpligt.
Om du blandar med cementblandare så kan du byta ut basen (B2) till limbas (B1).
Ska du vara riktigt avancerad så ska du också egentligen använda ett finkorningt fyllmedel som talk eller krita.
Han säljer både epoxy och sand/grus avsedd för bl.a. EG men som ni ser ovan har han inte testat själv.

Mvh Love
Jag skulle säga att recept 1 fungerar bäst.

Recept 1 är troligen bäst komprimerat för att den var som torr betong i konsistensen innan vibrering, vad jag förstått så ska helst frekvensen som man vibrerar materialet med vara matchat mot materialet.

Jag kunde märka att på vissa varvtal på min enkla vibrator så började hela gjutningen "dansa" medan om jag körde på fullt varvtal så hände inte så mycket mer än att det vibrerade.

Om jag skulle gjuta med de resultat jag har nu skulle jag använda recept 1, vibrera och sen fylla på med lite av de minsta aggregaten på toppen för att suga upp all epoxyn.

Recept 3 fick jag aldrig att "dansa" med vibratorn, så antagligen behöver den blandningen en frekvens som min vibrator inte kan leverera.

Helt klart är att vibreringen är ytterst viktig.

Synd att de inte har något datablad på sanden, skulle gärna vilja veta innehållet samt storleken på kornen.

Jag tror att än om det skulle visa sig att man får en starkare gjutning med mindre aggregat så kommer jag nog ändå att behålla mina 5-10mm stora stenar, anledningen är att det är storleksskillnaden på aggregaten som tar ut resonanser från fräsningen om jag förstått det hela rätt.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av drlove »

Grymt kul att se resultaten! Mycket imponerad!!

Epoxy blir oftast betydligt starkare om man värmehärdar dem oxå, när jag gör laminat brukar jag (de gånger de e små nog) värmehärda dem i bastun 3-6h vid maxtemp bastun klarar, det ger ett betydligt hårdare laminat. Men då anv jag oftast epoxy som mår bra av att värmehärdas, alla epoxyn behöver inte det men vad jag förstår är dem som behöver värmehärdas starkare i slutändan än dem som inte behöver det.

Prata med Henrik på kompositfabriken, han vet allt om epoxy :) Han kan även ge mer info om sanden.

#3 tilltalar mig då jag eventuellt skulle vilja fylla mina profiler med EG (behöver en finare blandning då) samt fylla mellanrummen mellan mina tvärbalkar med EG för att få upp vikten på bottenramen, den väger idag mindre än själva gantryt kommer göra och om man tänker på rörelsemängdens bevarande och Newtons 3'e lag så är det inte så lyckat = bottenramen rör sig ist för gantryt vid acc :) (om den stod på friktionsfria hjul vill säga)

Ang storleksskillnaderna på stenarna så har de nog olika egenfrekvenser och dämpar därför olika frekvenser och tillsammans dämpar dem ett bredare frekvensspann, gissar jag. Så det är säkert bäst med massa olika storlekar men svårare för mig om jag vill fylla profilerna, vilket jag iof är mycket tveksam till om jag kommer göra, men spalterna mellan tvärbalkarna ska jag fylla i framtiden iaf.

Följer ditt äventyr med spänning!

//L
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har gjort några nya experiment med epoxy, ska man använda detta materialet så tror jag helt klart det är värt att göra lite provgjutningar så man får lite känsla för materialet.

Gjorde en ny gjutning 4, samma recept som 3 med skillnaden att jag värmde aggregatet och epoxyn till kanske 50C.
När epoxyn blev varm gick den från "flytande honung" till ett mellanting mellan vatten och flytande honung.

Jag vibrerade också satsen betydligt mer än tidigare.

Undre stenen är gjutning 4 och övre gjutning 3, man kan se att jag fick betydligt mindre luftfickor i gjutningen denna gången :)
IMG_5619.jpg
Slutsats:
Använd epoxy med så låg viskositet som möjligt.
Vibrera sjukt mycket.

Gjutning 5, Passade på att testa ett nytt recept till gjutning 5.

62% Granit
13% Polsand
13% Akvariegrus
12% Epoxy

Denna gången testade jag med riktigt granitkross, tyvärr är stenarna betydligt mer "skarpa" än sjöstenen.
IMG_5620.jpg
Blandade allt på samma sätt som i recept 1 & 2.
IMG_5621.jpg
Mixen känns ganska torr, upphälld i gjutformen innan vibrering.
IMG_5622.jpg
Fick vibrera denna mixen ganska mycket för att den skulle sjunka samman, klart mycket svårare att vibrera samman kantiga stenar än den runda sjöstenen.

Gjutningen just urtagen ur sin form, fick en sjukt fin yta på gjutningen, kan bero på att den vibrerades mer än prov 1 & 2.
IMG_5623.jpg
Gjorde mitt vanliga test med hammaren för att testa hållfastheten, tyckte att den kändes hårdare än övriga gjutningar när jag spräckte den. Svårt att säga något om kraften som behövdes men den är helt klart i toppen i hållfasthet.
IMG_5625.jpg
Det blev mer luftfickor än prov 1 men mindre än prov 2, frågan är om det berodde på mer vibrering eller på att jag minska epoxy mängden från recept 1. Efter att gjutningen var vibbrerad fanns det inte något större överskott av epoxy på toppen.

Bilden visar gjutning 5 underst och 1 överst.
IMG_5627.jpg
Densiteten ökade lite till 2,2 g/cm3 vilket är bra då det betyder att materialet dämpar vibrationer längre ner i frekvens.

Slutsats från testet:

Det är bättre att ha lite mer epoxy i blandningen för att kompaktera den lättare, det som blir över på toppen kan man antingen suga upp eller strö i lite mer av det mindre aggregatet på toppen.

Det är mycket lättare att vibrera ner runda stenar än kantiga.

Granit verkar vara starkare och hårdare än sjösten.

Högre densitet med granit än sjösten.

Vibrera sjukt mycket.


Några idéer som jag skulle vilja testa:

Epoxy med lägre viskositet.

Bättre granit, fler storlekar och bättre sorterat material.

Akvariegruset är små sjösten, borde vara bättre med små granitbitar.

Mindre material, mitt minsta är 0,4 men jag skulle vilja ha ända ner till 0,1 mm

Värmebehandla sanden i ugn så att den är 100% torr.

Från början var jag mest inne på att ha E/G som vibrationsdämpare i en svetsad stål konstruktion, men efter att ha provgjutet lite så blir man mer och mer sugen på att göra en del av delarna i E/G :razz:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av drlove »

Nice resultat!
Ang lättflytande epo så ska injiceringsepo vara mer lättflytade, Kompositfabriken har ett galet lättflytande system som Du kanske skulle testa. Lång potlife så man hinner vibrera ordentligt innan den stelnar oxå. Dock kan den behöva värmehärdas i typ bastu några timmar för att bli extra stark.

//Love
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Låter bra, jag ska ta och ringa till Kompositfabriken på måndag och höra vad de tror om att använda det till E/G

Tack för tipset :)

En av anledningarna till att jag vill ha tag i ett extremt lättflyttande epoxy är att jag skulle vilja prova att gjuta en plan yta, i USA finns något som kallas för Table Top Epoxy som man använder till att renovera stenskivor i kök.
Enligt vad jag läst på nätet ska man kunna gjuta en skiva som är plan till 0.005 mm, vad jag förstått är det ett vanligt epoxy fast med väldigt låg viskositet samt lång pot life så att det hinner flytta ut plant innan det stelnar. Det epoxyt som du länkar till verkar ha rätt egenskaper.

Får man ordning på ett epoxy som ger den planheten så ger det ju väldigt trevliga egenskaper för oss hembyggare av CNC, möjliggör byggande av en maskin med stor precision utan speciellt dyra verktyg :D

Om någon vet var man kan köpa Table Top Epoxy i Sverige så tipps gärna :)
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av drlove »

Do it! Hälsa från mig ;)

Följer med spänning, kul att ngn testar EG, jag är som sagt sugen att använda det.

//L
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har just avformat och slagit sönder ytterligare en provgjutning.

Materialet "Granit 2-4mm" sant "Sand från stenmjöl 0-0,5 mm" fick jag fram genom att sikta vanligt stenmjöl som består av krossad granit.
Efter att jag siktat stenmjölet så tvättade jag och torkade det noga.

Recept 6

40% Granit 4-12mm
21% Granit 2-4mm
10% Poolsand
15% Sand från stenmjöl 0.1-0,5 mm
14% Epoxy

Bild på "Granit 2-4mm"
IMG_5628.jpg
IMG_5629.jpg
Bild på "Sand från stenmjöl 0-0,5 mm", mycket mer finfördelat än den sand som jag använt tidigare.
Vet inte om det är korrekt att kalla detta för sand för det är egentligen små krossbitar av granit.
IMG_5630.jpg
Blandat och upphällt i gjutformen.
IMG_5631.jpg
Provet efter att jag testat det med hammare.
IMG_5632.jpg
Jag upplevde det som att detta provet var det starkaste hitintills, kan bero dels på att jag hade mindre aggregat än tidigare.
Nu var minsta sanden 0,1 mm tidigare har jag inte använt något mindre än 0,4 mm. Jag upplever även att ytan är lite hårdare än tidigare prov, testade genom att ritsa i ytan med en rits.

Fick även en mer lämplig yta på detta gjutprovet med lagom överblivet epoxy på ovansidan, eventuellt har jag haft lite för mycket av "Granit 4-12mm" i tidigare prov.


Beställde även i början på veckan det epoxy http://www.kompositfabriken.com/materia ... stemML.php som drlove tipsade om.

Det mest intressant som kom fram av mitt samtal med kompositfabriken var följande.

- Epoxybetong är ca 40 gånger starkare än vanlig betong.
- Man ska inte ha aggregat mindre än 0,1 mm (de har dock mindre i E/G tråden på cnczone).
- Om man inte värmehärdar epoxybetongen tappar man 10-25% i styrka.

För den intresserade finns det en hel del läsvärt här http://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_Ep ... 3_2004.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Bobbox »

Min farfar höll på med detta i slutet på sextiotalet framtill 1974 (En stor oljekris satte stopp för detta)
Han hade även en del patent på olika blandningar, då var det mest polyester gällde.
Jag har massvis med prover i källaren på olika blandningar och tillämpningar.
Finns en massa pärmar med dokumentation också.
Nu vet jag inte hur mycket epoxin krymper men när det gällde polyester så har jag för mig att det inte funkade så bra med småsten för krympens skull, blev en massa spänningar.
Jag har för mig att dom blandade i krita eller gips och att det blev högre hållfasthet då.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Du får gärna kolla upp om du har någon information som kan vara användbar :)

Det fina med epoxy är att den inte krymper alls, den är inte baserad på lösningsmedel utan är en exoterm reaktion som härdar genom värme och inte genom avdunstning av lösningsmedel.

Grejen verkar vara den att desto mindre epoxy man använder desto styvare slutprodukt.
Desto mer epoxy desto segare och flexiblare slutprodukt.

Det gäller dock att man har tillräckligt med epoxy så att alla stenar täcks och att man kan packa allt med så lite innestängd luft som möjligt så blandningen mellan stenstorlekarna är väldigt viktig att få rätt.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har inte hunnit experimentera mer med E/G, väntar fortfarande på det nya epoxyt.

En polare ringde i fredags eftermiddag och undrade om jag hade lust att följa med till skroten :)

Blev några spontanköp av material till fräsen, det går ju inte direkt att komma med en inköpslista utan man får ha koll på ungefär vad man behöver och anpassa sig efter vad som finns.

Det är inte helt lätt att hitta det man letar efter, sen är ju mycket i 6m & 12m längder vilket blir dyrt och tungt ganska fort.
IMAG0143.jpg
IMAG0144.jpg
Var så upptagen med att spring runt och mäta på allt så jag hann inte med att ta så många fotton :wink:

Nu är inte allt detta till min fräs, en del ska bli trappräcke, bänk till plåtklipp samt en svetsvagn.
IMAG0142.jpg
Mitt material avlastat :)
IMAG0146.jpg
Vinkeljärnet som är 50x50x5 ska bli bord till min kommande CNC fräs. Tänke även att det ska bli armering i E/G basen till fräsen.

Fyrkantsprofilen 100x100x5 har jag tänkt använda till portalen, valde så tunt gods jag kunde hitta. Tanke är att den ska fyllas med E/G så jag hoppas på att det ska bli tillräckligt stabilt.

Köpte även lite plattjärn 20x41 som jag tänkte gjuta in i E/G för att kunna fästa linjär skenorna.

Man får mycket motion av att bygga fräs, bara 6m fyrkantsprofil vägde 80kg :mrgreen:


Är det någon här som vet om man behöver avspänningsglödga en svetsad portal även om man fyller den med E/G?

Min tanke är att göra en svetsad portal i tre delar som fylls med E/G och sen bearbetas när E/G har fått härda färdigt.
Frågan är om spänningar i materialet från svetsningen kan få det att slå sig efter att E/G har härdat......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har uppdaterat mitt Excel ark så att det även räknar ut linjär upplösning i förflyttning beroende på vilken steglängd man väljer att köra med.
Krille356_CNC_2010-08-09.xlsx
Krille356_CNC_2010-08-09.xls
För övrigt har det inte hänt så mycket, väntar fortfarande på epoxy, enligt leverans beskedet ska det komma i morgon eller på måndag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av konig7070 »

För er som inte vill ladda ned filen.

https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... ey=CMWz6Sg
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Fräsen »

Finns det några uppskattade storlekar på E-modulen i en bra epoxi-granitblandning?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av LaRdA »

Fräsen:
Lite siffror finns på zanite's hemsida, kanske kan vara något att utgå ifrån: http://www.zanite.com/properties_zanite.html

krille356:
Kommer du att göra något test med ingjutna stål eller aluminiumdelar så som plattjärn, muttrar, skruvar mm?
Skulle vara intressant tycker jag iallafall
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Fräsen »

Larda: 31kN/mm2 är ju sämre än aluminium... Trodde stenen i materialet skulle göra det högre.
Skriv svar