Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Jag har genom mina provgjutningar kommit fram till att det är extremt viktigt att vibrera gjutningen ordentligt. Då gäller det inte bara att vibrera länge utan även frekvensen som man vibrerar med verkar vara väldigt viktigt.

Jag vibrera alla mina gjutningar med en sådan här.
IMG_5663.jpg
Hitintills har jag hållit gjutformen mot vibrostaven och försökt hålla ett varvtal på själva motordelen som fått E/G att "dansa". Det är väldigt svårt att få det bra och jag skulle definitivt behöva ha ett mer kontrollerat sätt att vibrera gjutningen på.

När jag gjuter själva fräsen kan jag sticka ner vibrostaven i E/G men jag är rädd att man har sönder formen samt flyttar på armering och detaljer som man ska gjuta in.

Därför har jag börjat fundera på om man skulle testa att bygga en pneumatisk kulvibrator i stället. Då kan man ställa vibratorns frekvens genom att variera flödet/trycket till vibratorn.

Några bilder jag hittat på nätet.
vib1.JPG
vib2.JPG
Jag antar att man väljer vibrationskraft genom hur stor vibrator man väljer, tyngden på kulan borde bestämma kraften och diametern på ringen som kullan snurrar i borde ställa amplituden på svängningarna. Enligt mina egna teorier :mrgreen:

Någon som har erfarenhet av denna typ av vibratorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Nu har jag bestämt mig för att testa att tillverka en DIY sådan här vibratorer 8)

Ska bli skoj att se om man kan få det att fungera.....

Har börjat skissa lite på en ritning som jag baserar på mått och antagande från olika kommersiella vibratorer som jag hittat datablad till på nätet.

Har även beställt lite "gott och blandat" från Conrad.
conrad.JPG
Så nu har jag lite tid på mig att fixa ritningar och börja tillverka delarna innan grejerna dyker upp från Conrad :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av zeus »

Har ett OK på testerna, eventuellt måste någon på något sätt "övervaka" som då kostar en liten summa.

Vet inte vad det rör sig om, 2-500:- kanske. Ska boka in ett möte för mer info. Då kan jag även ta reda på mått.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Passa gärna på att ta reda på vad det är för data ett sådant test ger :)
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har gjort en ritning på vibratorn, designen är en blandning av några olika modeller som jag hittat lite data och några bilder på.
Har även förenklat lite då de flesta kommersiella verkar ha en utbytbar slitbana som kulan snurrar i.
vib.jpg
Hålen längst upp är inlopp och utlopp för luft, kommer att sitta en pneumatiknippel i det högra och en ljuddämpare i det vänstra.
Håller i mitten ska det sitta en M8 bult i som håller locket, jag förenklade bort packning då jag tror att det är väldigt lite som kommer läcka ut. Det är lättare för luften att ta vägen genom ljuddämparen och skulle det läcka så lägger jag lite flytande packning när allt fungerar.
drw0001.JPG
drw0002.JPG
Och som PDF vilket blir lite tydligare tycker jag.
drw0001.pdf
drw0002.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Oscbe112 »

Kanske en overkill, men kunde man inte använda sig av ytterbanan på ett lager?
Vet du hur mycket luft som förbrukas?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av zeus »

krille356 skrev:Passa gärna på att ta reda på vad det är för data ett sådant test ger :)
Man får reda på brottgräns, sträckgräns, E-modul och vad man nu kan få fram av det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dragprov
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Vet ju inte för den jag ritat men om man tar data från ungefär motsvarande kommersiella så ligger förbrukningen på följande:

2 bar orkar vibrera 45kg och tar 122 l/min
4 bar orkar vibrera 80kg och tar 200 l/min
6 bar orkar vibrera 110kg och tar 280 l/min

Så kompressorn jag beställt borde orka driva två sådana här vibratorer, nu vet jag i för sig inte om det funkar att använda två på samma gjutform.
Man vill ju inte att vibrationerna hamnar i motfas och tar ut varandra, men man borde kunna montera en i X och en i Y led.

Jag var också först inne på att använda kulbanan från ett lager men jag tror det är rätt svårt att dela lagret helt och sen kostar ett så stort lager en del.
Om vibratorn verkar fungera kan man specialslipa ett svarvstål så att banan får kulans form då minskar man troligen också luftförbrukningen.

Jag har ju egentligen ingen aning om jag bygger vibratorn i rätt storlek en mindre vibrator med mindre kula ger troligen en högre frekvens på vibrationerna fast med mindre amplitud och kraft. Det är anledningen till att jag beställde kullor i lite olika storlekar så att jag har möjlighet att experimentera lite :)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Cano »

Om du ändå ska tillverka en så fin vibrator kan du kosta på dig ett kullager tycker jag.
Ett spårkullager i den storleken kostar 29,90sek på Biltema och då får du kulor på köpet. :D
Sen att dela lagret är jätte lätt.
Bara att ta bort tätningarna (om sådana sitter på) sedan borra/klippa bort kulhållarna.
Sedan att få ur kulorna mellan inner och ytterringen gör man precis som när dom monteras.
Dvs klämmer ihop ytterringen i ett skruvstycke så att kulorna rullar ur.

EDIT: Fan! nu blev jag sugen på att bygga mig en egen.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Uttis »

Inte klämmer dom väl ihop ytterringen när dom sätter ihop lagrena? Peta bort kulhållarn och lägg alla kulor längst ner så så ska nog innerringen trilla ur.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Cano »

När jag har monterat ihop stora spårkullager har vi gjort så annars får man inte i sista kulan.
Kanske finns något klipp på youtube.

EDIT: Den metod jag nämner används på så kallade "Conrad Type Bearing Assembly".
På "Maximum Capacity Bearing" är det urjackat i inner och ytterringen så man kan fylla upp maximalt med kulor.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Jag kan förmodligen på ett eller anat sätt ha sönder den inre ringen, då borde det gå lätt att få ut kulorna sen tycker jag.

Biltema har ett lager som är 25 x 62 x 17 för 39,90:-, nackdelen är att om lagret är 16 brett så är troligen kulan kring 14mm vilket är ganska mycket mindre än de 20mm jag ritat min vibrator för.
Nu är det ju en smal sak att rita om vibratorn men med en så pass lite kula kommer den enligt uppskattning från kommersiella vibratorer endast att orka vibrera 36kg vid 6 bar.
Fördelarna blir att den drar mindre luft och får högre frekvens.

Ska fundera lite, det är onekligen lockande med en riktig härdad kulbana :D

Kör nog in om Biltema och köper ett sådant lager nästa vecka, vad jag kan uppskatta ur datablad så bör frekvensen bli ungefär den dubbla mot en 20mm kula. Jag vet ju inte vilken frekvens som fungerar bäst ännu.....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Meduza »

Å andra sidan kan du bygga tre-fyra vibratorer och köra på samma kompressor och fördela ut dom jämnare över formen...
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Sant, dock hittar jag ingen info på nätet om hur det fungerar att ha mer än en vibrator. Det jag är rädd för är att om kulorna kommer i motfas så tar vibrationerna ut varandra?

Men om man sätter dem på olika ställen på formen så blir de så dåligt kopplade sinsemellan så att det i praktiken aldrig händer..... kanske :)
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har hunnit med att kapa upp lite material i helgen :D

Fick en massa motion när jag fört blev tvungen att flytta kallsågen några meter samt bära in plattjärnet som var 3m långt, tippar på att det vägde 80-90 kg.

Lyftbordet på rätt höjd i ena änden och den andra på kallsågen :D
IMG_5664.jpg
Rensågar först ämnet.
IMG_5670.jpg
Fungerar finafisken trots att den säkert är en 50 år gammal, köpte den billigt av en bonde som var trött på att ha den i vägen för några år sedan.
IMG_5673.jpg
Första snittet klart, bara resten kvar......
IMG_5675.jpg
IMG_5679.jpg
Sågade material till tre vibratorer när jag ändå hade släpat fram allt.
IMG_5680.jpg
Plattjärnet var aningen högt så jag beslöt mig för att såga ner det lite så att jag skulle slippa skrota bort så mycket material i fräsen. Fick bli en trixfix nr 17 uppspänning :mrgreen:
IMG_5682.jpg
Halvvägs igenom, detta snittet tog ett tag att göra ca 15-20 minuter. Än om det är lite tråkigt att stå och vänta så hade det inte varit skoj att såga detta förhand :doh:
IMG_5686.jpg
Tre fräsämnen grovsågade.
IMG_5689.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar