Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

Jahaja... då har man fått några minuter med fräsen igen och det tar naturligtvis tvärstopp :evil: Jag har kopplat in breakoutkortet som Jojje så vänligt gav mig (stort tack för det Jojje!). Jag har satt upp Mach3 att använda pinne 16 som spindelutgång (jag tror jag satt upp det rätt). Under menyn "Config - Ports & Pins - Motor Outpts" finns en signal "spindle" som jag enablar och sätter "Step Pin #" till 16, ""Dir Pin#" låter jag stå kvar på 0. Jag sätter också "Step Port" till 1, men låter "Dir Port" vara kvar på 0.

Under fliken "Spindle Setup" kryssar jag i att jag vill använda "Spindle Motor Output", jag blir då uppmanad att ställa in portarna (som jag tolkar som att det är vad jag gjort ovan?). Default var valet "Step/Dir" markerat och då får jag en symetrisk fyrkantspuls på ca: 6,3kHz på pinne 16 (hela tiden, oavsett om jag har startat någon körning eller ej! :shock: ). Det spelar heller ingen roll om jag kör "override" på "spindle speed", pulserna ändras inget ändå.

Om jag istället väljer "PWM Control" och sätter "Minimum PWM" till 10% får jag en PWM signal på pinne 16 (5Hz, 20ms breda pulser 200ms ifrån varandra), så långt bra. Men om jag nu kör en liten programsnutt innehållande G-koden S500 eller S1000 så blir PWM signalen identiskt. Borde inte PWM förhållandet ändras med spindle hastigheten S500/S1000? :humm:

Är det någon som har tips på vad jag gjort fel (jag är säker på att det är SBS :oops: ), och om jag mot förmodan inte gjort fel, varför ändrar sig inte pulståget med "feedrate"?
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av POS »

Hmm, jag har för mig att man kör spindelrelä så här:
Ports&pins, output signals, output 1 = port 1 pin 16.

Sen väljer du: sindle setup, relay control, m3=1
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

Jag vill inte styra ett relä till spindeln utan försöker få till hastigheten via PWM (eller symetrisk fyrkantspuls). Eventuellt behöver jag också ett relä fär att säkert stänga av spindeldrivaren, men det kommer senare (gissar jag?) :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av X-IL »

Jag har ju satt upp detta för mitt hemmabyggda kort... Men jag har inte provkört med g-kod utan bara manuell ändring i MACH3.

Jag har satt M3 CW till output 1, output 1 är satt till pinne 5, denna går till mitt relä, sen har jag "Use spindle motor output" och "PWM Control" ikryssade, PWMBase Freq är 100 och minimum % 0. Sen har jag anpassat pulley ratio. Det som kan hända är väl att Pulley ratio tillsammans med basfrekvens för PWM gör att du inte får förändring mellan 500 och 1000 varv. I motor output är spindle step satt till en pinne, dir till 0.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av POS »

Jag missförstog lite, okej då ger jag det enkla rådet:
manualen sidan 69 :)

http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mi ... Config.pdf
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av X-IL »

Hur gick det sen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av Meduza »

Även jag är intresserad av hur det gick då jag numera är ägare till denna:
Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

...sen kommer senare... Nu är det taket som gäller, skall pappas, läktas och kläs med plåt. Jag ger upp tanken på bandtäckning eftersom det är minst dubbelt så dyrt och kräver otroligt mycket mer underarbete för att bli riktigt snyggt. Det blir vanlig svart TP20, men lite kraftigare så jag kan gå på det och skotta snö utan problem om det skulle behövas :badgrin: (plus att jag kan lägga på det själv). Efter det blir det tilläggsisolering och ny brädklädning på norra väggen, och så ska jag hinna sticka emellan med nytt plasttak på altanen, målning av altanen och en del reparationer av räcket (den har stått i 12 år utan underhåll). När jag gjort det blir det nya taklådor och vindskivor på både gamla och nya husdelen, ribbning av utbyggnaden och vissa delar av det gamla huset (eftersom vi höjt taket 70cm). Hela kåken skall målas om också (tur att man kör med Faluröd, lättstruken och inget problem att tvätta bort från kläder, kroppen och verktygen :tumupp: ) Tomten skall också planeras så att det finns en möjlighet att få till en gräsmatta som inte gräver bergsgetter! :shock:

Dom senaste dagarna har jag totalrenoverat släpkärran (bytt el, bromsar, kulkoppling, handbromsspärr, stödhjul) och då är det inte ens min eller jag som kört sönder den! Men jag lånar den ofta och då får man ju ställa upp :mrgreen: Just ja, vi har hämtat båtarna för att kunna tjära och fixa inför sommaren (lite sent men det har ju varit så förbannat mycket med huset).

När kvällen kommer får man några timmar att jobba med firman och läsa på forumet, med lite tur hinner man också skriva några inlägg :vissla:

Så snart jag fått tid ork och lust ska jag uppdatera tråden med mina framsteg(?) Håll ut bara! :D
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av Super7 »

Väldigt OT men apropå tak och snöskottning av sådana......
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

Nu har det har blivit dags att ta upp detta igen :) Det har inte hänt så mycket men det som trots allt har hänt påverkar ganska mycket för mig (tror jag i alla fall). Brorsan har övertalat mig att köra Ubuntu och eftersom jag ändå inte har någon licens för varken XP eller Mach3 till fräsdatorn så tänkte jag ge Ubuntu/EMC2 en chans.

Problemet jag upplever just nu är att jag inte vet vilka söktermer jag bör/ska använda för att hitta relevant information i EMC2 dokumentationen. Jag vill som sagt kunna styra min spindel via kontrollerkortet jag har köpt och det vill ha en styrspänning på 0-2,5VDC för 0-100% spindelhastighet. Jag blir inte riktigt klok på vad jag bör välja för inställningar i EMC2, jag tycker att PWM borde kunna fungera med kretsen som H.O. tipsade om (LM2907 och LM2917). Men när jag sätter upp EMC2 för PWM får jag en utsignal med positiva och negativa pulser som har mycket kraftig spik i flankerna, dessutom verkar pulsbredden/förhållandet inte ändras med justering av spindelhastigheten i EMC2.

Jag har kollat runt lite i forumet för EMC2 och det ser ut som att man måste hålla på med en massa fix i olika konfigureringsfiler om man vill göra något "utanför ramarna" (som jag alltid upplever i Ubuntu). Jag är helt kass på Linux så att modda konfigfiler i Linux är en bra bit utanför min nuvarande kunskap... Det finns mycket i EMC2 forumet för spindelstyrning men allt jag hittar pekar mot ett speciellt kontrollkort (Mesa Electronics M5i20/7i33) som jag inte vill skaffa då jag redan har ett kontrollkort som passar min spindel. Det fanns dock en länk till ett kort (DigiSpeed GX V3) som jag tänkte titta närmare på, det verkar var ett kort som gör om PWM till DCV (0-10V eller 0-5V) och kanske passar det som bas istället för att bygga eget med LM2907 :humm:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av arvidb »

Vad är det för kontrollerkort du har köpt och vill använda med EMC2?

Jag kan inget om EMC2 nu men räknar med att bli expert så småningom... ;) Är däremot van vid Linux generellt.
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av H.O »

Hej,
EMC2 är jag dålig på men LM2907 är en F/V konverter, dvs frekvens till spänning och en PWM signal har vanligen konstant frekvens. Jag vet inte varför du får "pulser" ut ur kretsen dock , du borde få en konstant spänning om frekvensen är konstant.

Men i alla fall, du behöver alltså få EMC2 att skicka en signal vars frekvens ändras i förhållande till angivet varvtal.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

Sorry, jag som är otydlig igen... När jag labbar med EMC2 använder jag inte LM2907 än, kollade bara vad som kom ut från LPT-porten. Det är jag som ännu inte fått poletten att ramla ner när det gäller PWM, klart det är så att frekvensen är fast medans pulsbredden ändras :oops: Men om jag vill använda LM2907 måste jag alltså få EMC2 att ge ut ett pulståg som ändrar frekvens istället, vad kan det tänkas heta i EMC2 :humm: Jag hittar inget bra val i menyerna på EMC2 för att välja annat än just PWM i setup:en för parallellporten, övriga val (förutom sånt som X,Y,Z) tolkar jag som vanliga logiska signaler (on/off) :humm:

Styrkortet kommer från Minarik Drives (http://www.minarikdrives.com) och modellen heter MM23002D. Jag vet inte varför dom valt att använda 0-2,5VDC styrspänning när praxis brukar vara 0-10VDC? Men det blir ju ett senare problem, först vill jag få ut någon form av signal från EMC2 som ändrar spindelhastigheten...

Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av PeterH »

Nu börjar det närma sig, jag har lyckats få igång spindelstyrningen med EMC2 och styrkortet från Minarik Drives! :whoho: Jag valde att beställa ett kort från "Homann Design" i Australien, Peter som har firman visade sig vara en mycket trevlig prick (tyvärr har han inte någon support mot EMC2 bara Mach3). Kortet som jag valde heter DC-05 och är enklast möjliga, jag börjar undra nu om jag istället borde valt DC-03 som har en PIC ombord för att läsa av PWM-signalen (tror DC-05 bara har typ ett RC-filter koplad till en OP).

Några småfixar kvarstår dock, men jag tror det beror på SBS? (Skit Bakom Spakarna) :roll: Det kan ju också bero på att jag valde DC-05 istället för DC-03. Jag ska höra med Peter på Homann Design vad han tror. När jag startar EMC2 vill den alltid starta på lägsta PWM-hastighet (det kanske inte är så konstigt?). DigiSpeed kortet genererar en modifierad fyrkant/sinusvåg (vet inte vad jag ska kalla den, se bilderna) och problemet är att kontrollkortet för spindeln inte börjar reagera förrän denna "fyrkant/sinusvåg" släpper från 0V-planet, dvs. när offset kommer över 0 Volt. :(

Första bilden visar kurvan vid start av EMC2. Man kan se att signalen består av den övre delen på en sinus men att offset ligger lågt.
Bild

Andra bilden har jag ökat spindelhastigheten i EMC2 med ett antal steg (typ 10 steg), nu kan man se att offset gör så att övre delen av kurvan klipps medans den nedre delen börjar släppa 0V-nivån. Det är nu Minarikkortet börjar höja hastigheten på spindeln...
Bild

Tredje bilden. Nu ligger PWM nästan på max (den blir "flat line" i nästa steg) och spindeln går nästan för fullt. Sista steget som ger en mättat signal på 2,5VDC ger full fart på spindeln. Jag kan således styra spindeln från lägsta till högsta hastighet, men dom första 10 stegen för hastigheten i EMC2 är alla på samma hastighet, dvs. lägsta hastighet (och det beror på att signalen fortfarande ligger på 0V för delar av kurvan).
Bild

Jag ska höra med Peter Homann om det är som jag misstänker, att EMC2 inte klarar av att generera tillräckligt hög basfrekvens för PWM-signalen? När jag kör setup på EMC2 kan man bara gå upp till 100Hz i basfrekvens medans Mach3 klarar 100kHz utan problem! :shock: Att det är så kan inte bero på hårdvaran för jag använder samma dator och samma LPT-port för båda programmen, det verkar helt enkelt som att killen som kodar Mach3 har bättre koll på hur man styr LPT-porten än EMC2 killarna 8) Om man läser Homanns manualer för dom två korten (DC-03 och DC-05) så ser man att 05:an är tänkt till PWM-frekvenser mellan 2kHz-100kHz medans DC-03 är gjord för låg basfrekvens på PWM signalen, typiskt 2Hz-100Hz. Det är nog där felet ligger men jag ska låta Peter bekräfta detta.

Notering till mig själv! Jag skall göra ett experiment och mäta upp signalen på samma sätt när jag kör Mach3 så jag kan jämföra resultaten. Uppdatering kommer!
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...

Inlägg av H.O »

Hej Peter,
Mach3 klarar iofs, i teorin, 100kHz basfrekvens men upplösningen på PWM-signalen blir då bara 1bit, dvs på eller av. Du kan inte riktigt jämföra den frekvens som Mach3 kan skicka ut i form av steg- och riktning (som är 100kHz max) med en rimlig basfrekvens för PWM-signalen.

Upplösningen på PWM signalen blir helt enkelt Kernel-frequency/PWM base frequency. Så om du kör Mach3 i 45kHz läge och ställer en 1000Hz PWM frekvens så blir upllösningen på PWM signalen 45 "steg".

Det står ju faktiskt i manualen för DC-05 att den kräver en PWM signal med en frekvens mellan 2kHz och 100kHz så att den inte funkar korrekt med 100Hz är ju surt men inte oväntat.

Du kanske kan hänga på en fet konding på utgången, blir nog inte så linjärt men du kan ju testa.

/Henrik.
Skriv svar