Räta ut kulskruvar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ollesv

Räta ut kulskruvar

Inlägg av Ollesv »

Hej!

Jag var precis och hämtade ut mina kineskulskruvar (linearmotionbearings2008). Jag beställde bland annat två stycken längre skruvar på 1350mm. Dessa har blivit extremt böjda, antagligen under frakten. Kulmuttern flyttar sig nästan en halv centimeter i sidled vid rotering av skruven och detta gäller båda skruvar...

Jag har skickat iväg ett mail till Chai, så jag får se vad han har att säga om saken även ifall han skriver på sin sida att man inte kan räkna med att de är helt raka vid framkomst. Men detta är aningen värre än inte helt raka :(.

Anyways... Tänkte redan nu kolla ifall det är någon som har koll på vart man eventuellt kan få skruvarna uträtade? :humm:

/Olle
sweFredrik

Re: Räta ut kulskruvar

Inlägg av sweFredrik »

Vilken dimension på skruven?
bearing

Inlägg av bearing »

Han borde förpacka dom på ett bättre sätt, typ lägga skruvarna i spår frästa ur "2tum4" eller nått sånt.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Jo förpackningen var inget vidare.
Dimensionen på skruvarna är 16mm (1610-skruvar).
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

De borde inte vara så svåra att rikta hemma i garaget. Snurra på dem och se åt vilket håll de är krokiga. Banka/böj till dem så gått du kan. Upprepa tills du inte kan se något vobbel. Inte speciellt knepigt så länge krokigheterna har stora radier.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Tror att du kan glömma det om du vill ha mekanisk precition på dessa, för att du måste veta exakt vart ditt centrum på krokigheten ligger annars blir den som ett Z överdrivet sett.
Och du får ett makaniskt moment som blir motarbetande din rörelse.

/Johan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går att få ner precisionen till under millimetern om man har mätklocka och väldigt gott om tålamod och tid.
(Det går även med skjutmått och tejp samt lite känsla för det hela.)

Däremot går det hyfsat enkelt att få de så pass raka att man inte kan se något svaj med blotta ögat.
Spänn fast i ett skruvstycke av ganska mjukt trä och böj.
Spänn fast på nytt ställe och böj. Titta och vrid hela tiden!
(Det finns en gammal tving/spännverktyg som kan användas, men jag minns inte namnet.)
Det går även att hålla kulskruven med händerna på kort avstånd från varandra och titta och böja, även om det är lite jobbigare.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Låter ju inte speciellt bra det här...
Chai (kinesen) säger mer eller mindre att han inte tar ansvar för det ifall de är böjda.
Jag ska väl tillägga att även ett kullagerblock saknades i paketet och Chai säger att det packades ned, så verkar bli ännu dyrare det här...

Är skruvarna ens användbara ifall jag lyckas få dem hyfsat raka? Jag har dåliga minnen av att försöka räta ut skidstavar osv. då det bara blir snedare, så jag kan inte säga att jag är jättesugen på att göra det... :doh:
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Tråkigt att höra!

Jag beställde kulskruvar etc hos honom i veckan. Hoppas mina kommer fram raka. Min längsta är dock endast 80cm.

Skriv till honom och berätta att du kommer varna andra på forumet från att beställa kulskruvar om han inte tar ansvar för transportskador eller förpackar dom väl!

Tycka till!
//Jonas
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Jag testade nu också min tredje skruv (beställde 4) som är 850mm och får tyvärr tillägga att även denna är böjd.
Lite segt att betala 5k för oanvändbara produkter kan man ju tycka så här i efterhand... :tumner:
Hoppas dina är raka alvestjo!
Jag tar gladjeligen emot fler tips och tricks om hur jag kan lösa detta!

/Olle
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har för mig att när jojje sålde sina fräsar så rullade några sina stänger på ett plant underlag som en kavel och på så vis fick dom raka.
Det är kanske nått man kan prova.

Jag skulle stå på mig lite i mail till kinesen så du i alla fall får dom sakerna som saknades.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Hmm kan kanske funka, måste bara hitta en tillräckligt stor och plan yta! :)
Jag fick i alla fall precis svar från Chai som nu skickade iväg ett nytt kullagerblock till mig, så då var det problemet löst i alla fall :tumupp:.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan begära hos kreditkortsföretaget att ogiltigförklara transaktionen. Då köpet inte motsvarar beskrivningen.
Att saker går sönder under transport är en sak, men det förutsätter iaf att ett riktig förpackning använts. Saknas dessutom grejor i kombination kan man ju undra ifall det är seriöst.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Absolut, häv betalningen så fort du kan. :evil:

Exakt hur illa skada var förpackningen och vad gick det med för post? Att det saknas grejer innebär att någon, på vägen, har öppnat förpackningen och plockat ur något.

Man kan även gissa att han köper 3:e sortering från en fabrik och säljer i dålig förpackning till fullpris. Så blir det "oj, då hoppsan" varje gång någon klagar.

Att han "packar dåligt" är inte ditt fel! På han bara...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om samtliga skruvar är krokiga, och inte är knäckta på ett speciellt ställe, då tvivlar jag på att det är transportskador.
Dom är nog krokiga från tillverkningen helt enkelt.

Eftersom som du inte kan få tillbaka några pengar, har du väl inget att förlora på att försöka rikta skruvarna.

Om det vore min sak skulle jag försöka "dikta" den härdade skruven.
Dvs. smida ut materialet där det är för "kort". Undersök var kulorna har anliggning i gängan så du du inte förstör gängan.
Skulle kunna tänka mig att går att dikta på gängtoppen alternativt i botten.
Skriv svar