Nybörjarfrågor om CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Nybörjarfrågor om CNC

Inlägg av gustavn »

1. Hur fungerar egentligen överföringen från datorn och till cnc maskinen?

2. Vad finns det för olika cnc maskiner? (jag har sett fräsar och en gravör)

3. Finns det någon bra sida där man kan läsa mer om cnc maskiner och hur dom fungerar?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Antingen så skickar datorn ut pulserna i realtid till stegmotor-slutstegen via LPT-Porten eller så finns det mer avancerade system där hela fräs programet ladas ner i en elektronik box & sedan körs maskinen från den boxen!.

Alltså om man har en extremt ostabil maskin så kanske den inte fungerar så bra att fräsa med, men gravera kan dom alla!.
Sen kan det vara så att maskiner som är enbart gjorda för gravyr, Har en fast gravyr höjd så att Z-går inte att styras från datorn & då heter det 2,5D istället för 3D!.

Någon jättebra sida om CNC-maskiner har jag inte träffat på!.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Innehåller en CNC-maskin mikroprocessorer som pic eller avr?
Jag tycker dom verkar krångliga
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Som min maskin så körs en direkt av LPT-Porten & då behövs ingen mer elektronik i maskinen än stegmotordrivara!. Där emot så kan stegmotordrivarna vara uppbygda mycket enkelt med vanliga logiska kretsar & transistorer till mycket avancerade byggen med all möjlig högteknilogisk elektronik!.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

alla kör med i stort sätt olika system för kontroll
skilj mellan dom nya heldigitala och dom gamla halvanaloga

ett gamalt system typ siemens 3m, körde med till exempel denna kontroll metod
en dator som håller reda på programmet och bildskärm, en annan som håller reda på axlarna
den får en given positionsserie med hastighet att följa
skickar ut en analog signal som ger servomotorns hastighet, servot matar en lik eller växelströmsmotor som i sin tur har en tacho som feedback till servot för att hålla koll på varvtalet,
positionen på maskinen hålls reda på med en skala av något slag som matas in dator nr två

på ett ungefär,

dom heldigitala är ett helvete att hålla koll på, man kan inget mäta

på tal om proccesorer lyckades siemens en gång välja intel 80c186 och fick leva med det valet i flera år, dom borde väntat till 286'an kom :lol:
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Ja eller varför väntade dom inte på p4:an Haha :D
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

vart köper man helst cnc grejer då?
som motorer, styrkretsar och sånt?

och vad är skillnaden mellan en vanlig motor och en stegmotor och en servo?
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Nu vet jag inte vad för CNCgrejor du är intresserad av men är det hembygge/hobbybygge så är http://www.cnczone.com/ outtömlig på information.

Jonas
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Tack för tipset Jonas!
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Till ALLT rekomenderar jag ebay.DE (OBS .de, Tyska sidan innehåller mer och det går för det mesta att alltid få skickat till sverige)

www.ebay.de är mitt tips..

Mvh Jim
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

En skrivare kopplar man ju in via parallellporten, är det möjligt att styra skrivarens "x-axel" via någon kod eller liknande?
Skulle vara roligt att prova!
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Njäe det är nog inte lika lätt... Till skrivare skickas ju bara informationen som ska skrivas ut, så sköter skrivaren resten. LPT-porten går ju att skicka det mesta genom, den är inte enbart för skrivar-data...
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

OK

En annan fråga: Vad är det för sorts motor som sitter i en skrivare?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

De flesta matrisskrivares kommandouppsättningar brukar har kommandon för både SET HORIZONTAL ABSOLUTE POSITION och SET VERTICAL ABSOLUTE POSITION, men det är inte alltid man man dra pappret baklänges - dvs sätta en vertikal inställning som är mindre än den nuvarande.

Och förutom dom absoluta inställningarna brukar det också finnas relativa, dvs "backa 75 steg i x led"

Man man behöva flusha ut kommandona ur skrivarens interna buffer för att skrivaren verkligen ska utföra dom eftersom den gärna vill "optimera" kommandona/rörelserna innan den sätter fart. Enklast är ju att skicka en LF så printar den ju ut raden som man står på och rullar fram pappret en rad. Bryr man sig baka om X-positionen så borde det fungera ganska bra.

Kolla i manualen till din skrivare eller leta upp en programmers reference på nätet för den.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Om jag har en stegmotor hur ska jag då gå till väga för att enklast koppla in den på parallellporten så att jag kan styra den därifrån?
Skriv svar