En bänkfräs på jobbet står till försäljning men jag har svårt att hitta någon info om den. Hoppas att kanske någon här känner till märket och vet vad man kan förvänta sig i kvalité och vad den kan tänkas max vara värd och ändå räknas som ett bra köp. Vi är minst 10 som är intresserad så det blir budgivning.
MK3 står på en av märkskyltarna och att den är tillverkad i Thaiwan. Fattade inte riktigt hur man byter verktyg. det sitter vad som ser ut som en liten luft-ljuddämpare på toppen (gul) eller är det bara luftning till växellådan, eller kan det vara något pneumatiskt lås?? Gissar att troligaste är gängad dragstång.
I övrigt så står det på motorn:
430 V, 4 amp, 1.5 Kw, 1425 RPM.
Tacksam för alla svar!
/ Fredrik
Senast redigerad av sweFredrik 13 januari 2010, 19:59:03, redigerad totalt 1 gång.
Ta det för vad det är dvs en BORRMASKIN! Synd att du inte har bilder från manöverpanelen med alla knapparna, därifrån kunde man kanske klura ut lite mer. Någon tusenlapp inte mer....
har lagt till en bild till (nederst) i övrigt finns det en nödstopp, och en knapp för att stoppa spindeln och 2 andra för att starta med resp moturs.
Ojdå, då har jag kanske lagt mig väl högt , men du får inte så mycket för en 1000-ing, en ZX45 ser ju rätt lik ut, men ligger på runt 20´, och en Optimum BF20 (eller vad de heter) för ca 15, men så klart nya. Är det beroende på avsaknad av garantier mm?
Tror du den är kass att fräsa med? för klena lager?
Kontrollera om den är gjord för att ha genomgående dragstång till Mk3-verktyget.
Är den inte det, kommer du att få problem med verktygen lossnar, om du ska fräsa.
Julas liknande borr kostar väl 2500:- på rea, den där ser både större och bättre ut och har dessutom stativ och bara dom brukar kosta nån tusing.
Den där ser dessutom ut att ha växellåda i stället för rem.
5K ska man väl kunna bjuda utan att man gjort bort sig tycker jag.
Den SER ändå ut att vara hyffsat stabil. 1.5kW tyder på mer än vanlig pelarborrmaskin. 3000 är den lätt värd. Mer ifall det medföljer mycket verktyg. Ser ut som det ligger en väska (billlig sådan) med spännhylsor på backen den kan nog vara värd ett par hundra också.
Bara för att det inte finns en dragstång så behöver det inte vara så att det inte går att fräsa för att spännhylschucken ramlar ner vid fräsning när det börjar vibrera. På min Modig UBM AM (Universal BorrMaskin Automat Matning) så finns ingen dragstång däremot så är spindelosen på maskinen gängad och man använder en mutter som dras med en haknyckel. Spindeln menar jag är den del på maskinen där man sätter in verktygskonan. Kontrollera om det finns en gänga på den yttersta delen på spindeln,finns det gänga så kan det tänkas att en är tänkt att låsa spännhylschucken. Samtidigt så bör du ha små fästen för en till lite mindre haknyckel på spindeln för att kunna dra och lossa muttern med den stora haknyckeln.
För att byta mellan spännhylschuck och borrchuck så får jag lossa muttern med haknycklarna och sedan sätta in en kiljagare kallar jag verktyget. En plattsåtbit ca 20*5 mm som är spetsig med ena kanten rakt fräst och den andra kanten med en radir på 2,5 mm. Detta verktyg sätts in i en slits som finns lite längre upp på spindeln, mata ner spindeln en bit så skall den synas. Sätt verktyget med den plana sidan mot chuckens låstunga som bör synas i slitsen och den med radie mot slitsen övre ände. Använd en hammare för att sllå in kilen lite grand så lossar konans grepp. Var beredd att ta emot chucken med ena handen så att den inte rasar ner på fräsbordet och gör ett märke i detta. Jag brukar fatta tag med ena handen runt chucken och trycka den uppåt för att sedan sätta in kiljagaren i slitsen och slå till med hamaren för att sedan lägga ifrån mig hammaren och hålla i kiljagaren , ta ur chucken och sedan dra ur kiljagaren.
POS,min far har en Jula borr/fräs (katalogpris) 3995 och även om den duger till mycket, är den inte mycket att hurra för.. Denna är säkert dubbelt så stor och med riktig växellåda. Jag tycker jag bevakar blocket ganska regelbundet och jag tro inte jag sett något i samma storletksklass för under 10´någon gång, men jag kan så klart ha fel. Det där med att den är lågvarvig hade jag inte en tanke på, så det var riktigt matnyttig info. Men vilka varvtal behöver man egentligen för ex plana av en yta med en lite större fräs i ex alu?
Att fräsa i en borrmaskin, som detta är, suger. För klen spindellagring, rund pelare, MK utan dragstång. Jag skulle i alla fall leta efter en fräsmaskin istället. Där har dessutom X- och Y- axlarna bättre styrningar och matningsskruvar, inte så klena som de som följer en borrmaskin. Där har de mest till uppgift att flytta arbetsstycket mellan olika hålpositioner, inte jobba mot fräskrafterna.
Den här är ju betydligt större än den fräs jula har nu. Tidigare hade dom dock en liknande den här men med remväxel tror jag, har för mig att den gick på 10-12 kkr, något liknande den här. Skulle tro att denna har dragstång under metallknoppen längst upp. Om den är lämplig för dig beror ju helt på vad du ska använda den till.
jepp, stämmer, i min katalog från 2008 låg den på 14795, och med remväxel.
Tackar ödmjukast för alla kommentarer och tipps! Helt otroligt att man på 12 timmar får 375 visningar och 11 svar!
Nu vet jag lite bättre vad jag kan förvänta mig, får se om det blir köp eller inte. Var ju lite förhastad kan man säga och la ett bud på 7500, innan jag skrev in här, men för mig tror jag den kommer räcka ganska länge, åtminstonde som borrmaskin . Men som sagt mycket oklart om jag blir vinnaren. Återkommer!
Borde du inte ha ganska bra möjlgiheter till att testköra för dig "typiska" arbetsmoment?
Då ser du ju resultatet direkt. Iaf hur den presterar då den är relativt osliten efter vad man kan se på bilderna.
Som H.O sa till mig en gång när jag bölade om att min maskin är gammal osv.
"Gör den det du vill och ger det resultatet du önskar så räcker väl maskinen till?" (Ej exakt citerat)
Sen håller jag med föregående talare angående borrmaskin osv.
Fast har du planer att bygga om och förbättra samt kanske bygga en CNC-styrning i framtiden så finns det väl betydligt sämre utgångsobjekt många använt sig av, likväl som bättre. Handlar lite om vad man primärt vill med sin maskin/hobby.
Tillverka delar eller om maskinen i sig ÄR själva hobbyn/intresset.
Många står nog, mer eller mindre ojämnt fördelat, med fötterna lite i båda läger.
Iaf för oss som inte kör rent professionellt.
Rena borrmaskiner brukar aldrig ha en finmatningsvev till pinolmatningen som denna har.
Så jag tror säkert den är byggd för att klara lite mindre fräsjobb.
Det sämsta på den är nog som många innan påpekat den runda pelaren,det är kasst mest för att
man tappar positionerna när man vevar huvudet uppåt eller neråt på pelaren.
I vilket fall som helst är den säkert 10 gånger bättre än julas billiga fräs