Ny Lillasyster?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Har funderat länge på om man skulle göra en ny Lillasyster. Senaste månaderna har jag testat ut massa olika ideer, men...
Före jag visar nåt, så kan jag fråga er som byggt eller har en Lillasyster.
Vad vill ni ha anorlunda? Vad ska jag ändra på, eller göra bättre?

Storleken blir ca samma. Jag vill helst inte göra henne större, gärna mindre. Vad tycks?
Den nya blir enklare och billigare att bygga. Tex isf alla kullager och vinklar, har jag plastlager och "riktiga" axelstål.
Hoppas hon blir stadigare, men det var väl inget problem med "gamla" modellen heller, hmm... ?

Kom gärna med konkreta, genomtänkta, förslag. Inga helt tokiga drömmar eller för stora ändringar.
Så vad är din drömsyrra? Eller vad kan det bli, som inte fanns förut?
Ska jag behålla möjligheten att sätta dit antingen en Dremmel(-kopia) eller en typ Kress?
Man kan göra det mesta med en Drummel, hmm...


Parallellt gör jag en fräs som är inne i en lådda. Det mesta är likadant som Lillsyrran, men det blir mycket mindre ljud och damm.

När jag fått lite förslag ska jag lägga upp bilder på det jag har gjort + ev. nya saker ni kommer med.

Tack på förhand.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Gimbal »

Jag har blivit smått sugen på en liten fräs men orkar helt enkelt inte bygga allt från scratch, så en ny byggsats skulle sitta som en smäck. Har inget emot om den blir mindre och enklare, den är trots allt inte tänkt för produktion 8timmar om dagen utan någon liten pryl då och då.

Jag har med andra ord inga konkreta förslag utan bidrar endast med hejarop, är helt klart spekulant och en trolig framtida kund.

Borde inte en fast portal med rörligt bord (i en ledd) vara lättare att få riktigt stabilt?
Senast redigerad av Gimbal 20 december 2009, 12:55:01, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Borre »

Gör så att man får dit en stor platta HDF eller liknande på baksidan av portalen, som ett större mellanstag. Tror nog det skulle göra portalen mer styv i sidled.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Fräsen »

En anledning till att jag avskyr att använda min fräs (inte lillasyster) är att spånen flyger överallt. Gör allt vad jag kan för att bara ta det nödvändigaste i fräsen bara för att få bättre kontroll på spånorna, som i tex. svarven. Så en som mer eller mindre är förberedd att kapslas in, inte bara för ljudet, är en väldigt god idé. Tyvärr underskattar man nog den finessen när man köper in en fräs till hobbyrummet, men väl efteråt förstår man att det är guld värt. Industriellt går det bra att gå runt med sop och grep för att plocka ihop spånen, men inte i hobbyrummet.

En rörlig portal är en annan god idé, ifall det går, för att öka rörelsen kontra maskinstorleken. Alla vill ha stort, men det får inte ta plats. Eftersom precisionen inte är det primära i "lillasysterserien" så är väl flexibiliteten en variabel? Stort som smått på liten yta.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av larky »

Med 80+ spindeltimmar på lillasystern har jag iaf viss erfarenhet, men kanske inte så många lösningar.

Det utan tvekan jobbigaste är att spänna fast det material som ska bearbetas. På andra plats kommer spånutveckling, och sen är det det där med ljud men det är ett mindre problem för mig.

Jag använder alltid en wasteboard under det som ska fräsas. 90% av det som görs är antagligen rena 2.5D-jobb där jag vill vara säker på att stålet går igenom så det behövs en yta att förstöra under arbetsstycket. Jag har gjort en ny kortare Z-vagn för att få bättre plats med underlägg. Jag kör med (flera skivor ) 10mm spånskiva kapad i bredd så att den ryms mellan yttersta T-spåren och sen hål i mitten för de fall där det behövs.

Spånproblematiken har jag försökt göra lite åt men har ingen bra lösning. Jag har limmat på 15mm breda 40 mm långa 2mm gummiflärpar runt hela nedersidan för att minska stänk och en 70mm slang fastsatt i taket ner till en hållare framför spindeln. En 1kW dammsugarmotor suger spånluften genom en cyklon av 3 PET-flaskor. Funkar, men en snygg och genomtänkt lösning för utsugningsslangen mer eller mindre integrerad i Z-bottenplattan hade varit trevligare.

Montering är väl inga större problem, ytbehandling av MDF med trälim och sen färg tar sin tid men sen är det klart och står emot bra.

Gränslägesbrytare är bra.

Gillar Kressen, även om den ofta använder 3.175 stål som skulle funka i en dremel.

Byggde in en DX lasermodul i min nya Z men den använder jag inte direkt. Vet inte varför.

Driftstidsindikator är kul att ha på styrboxen, men givetvis totalt onödig.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av POS »

Kul att du ev. kommer igång med syrran igen Jojje!

Jag har ända sen jag gjorde min första byggsats tänkt att man ska kunna sätta en på en huv för att
minska damm/ljud.
Jag tror helt klart du ska satsa på en i låda i första hand.

Ungefär så här:

Bild
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Gimbal »

Du har möjligen inte en vanlig jpeg att kika på?
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av larky »

Lådsyster är nog bra om man kan få bra åtkomst att skruva fast materialet som ska bearbetas.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Gimbal skrev:
Du har möjligen inte en vanlig jpeg att kika på?
Jag gjorde dom i eDrawingsformat för att ni ska kunna snurra å titta från alla håll.
Det är bara att lasta ner helt gratis från SolidWorks.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av speakman »

Ingår en Windows-licens också? Annars är dom inte mycket gratis för mig... :)
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Matthew »

Bild

Bild
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt, ungefär vilka yttermått handlar det om?
(försökte använda measure i viewern men det resulterade enbart i att programmet hängde sig)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Meduza »

Lådsyster tycker jag nog är modellen att satsa på, även jag har problem med dammhantering, nummer två är fastspänning av materialet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Lådmodellens mått, förutom motorerna: Bredd x djup x höjd, 612 x 612 x 500.
Lillsyrrans mått, förutom motorerna: Bredd x djup x höjd, 561 x 612 x 450.

På min stora fräs, så antingen skruvar jag fast sakerna direkt ner i bordet.
Annars så har jag gjort ett hörn av två MDF-bitar nere och till vänster.
Sen har jag Home-switchar till vänster och nere och att jag fräste stödbitarna
efter att jag skruvat dit dom. Då fick jag stort sätt 100% riktigt.
Skivor lägger jag mot hörnet och skruvar fast i bordet, annars har jag ett stöd till
höger som jag sätter en "bakvänd" enhandstving mot å drar till. Funkar fint.

Edit: På Lådmodellen ska det vara ett lagom hål för anslutning av dammsugare.
Skriv svar