Mach3, Toolchange & Tool Probe

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Mach3, Toolchange & Tool Probe

Inlägg av POS »

Tråden är klippt ifrån "visa upp vad vi fräst"
X-IL skrev: Sen skall jag kolla upp hur man får MACH3 att stanna upp och be om verktygsbyte, nu fick jag hålla koll själv.
För permanent lösning:
Kryssa i rätt val under "config/General config"

Temporär funktion.
Under settings kryssar du ur "ignore tool change"

Sen är det bara att ha verktygsbyten i gkoden
tex:
T1 M6

Du kan välja position för bytet också, men jag vet inte exakt hur man ska göra för att få det att funka...
Senast redigerad av POS 16 november 2009, 22:53:13, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av lgrfbs »

Typ så här kanske?
G0 Z##.# (lämplig höjd för G0)
G0 X##.# Y##.#
M5
M0
M4
G0 X##.# Y##.#
G1 Z##.#
(Fortsätter i programmet)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tänkte mest på att man skulle kunna använda ett tool-change macro som går till en bestämd position men sen gör man själva bytet av verktyg manuellt, jag tycker det borde gå att få till men jag har inte provat det själv.
Det vore bra om man kunde lägga in en mätning av det nya verktyget också.

Jag funderar på att försöka göra nått sånt till min maskin i framtiden, det är ju lite opraktiskt om den stannat mitt i arbetsområdet och man får ligga på mage över maskinen för att byta verktyg.
gotis

Inlägg av gotis »

Det finns någonstans (tror det är på "settings") toolchange pos, bara att ange x, y och z.

Mätning kollar jag på, både z offset och tooldiameter med hjälp av laser.
http://www.renishaw.com/media/video/gen ... e84e24.mpg
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är inte "bara" för mig tyvärr, jag får:
Status: Scripter Complie Error. in:
när jag trycker på "Tollchange pos." under tool info, antar att den ska gå till den förvalda positionen då?
Vad gör jag fel? Jag kör det på en "lös" dator som en simulering men det ska väl funka ändå.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Mach3 Toolchange

Inlägg av POS »

Man måste kanske fixa nått med det här, men vad?

Code("G00 G53 Z0.00")'Rapid the head up
Code("G00 G53 X" & GetOEMDRO(1200) & " Y" & & GetOEMDRO(1201) )
Code("G00 G53 Z" & GetOEMDRO(1202) )

Det är Scriptet för den knappen (toolchange Pos.)

Edit: det ser ju inte fel ut vad jag kan förstå.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
På andra raden har det smugit sig in ett extra &-tecken innan GetOEMDRO(1201), ta bort det, spara makrot, stäng editorn och klicka på View -> Save Current Layout. Nu skall den knappen fungera.

När Mach3 kör G-kod och träffar på ett verktygsbyte (M6) så körs först makrot M6Start.m1s (om inte Ignore Toolchange är valt i General Config förstås). Efter att M6Start.m1s är klart och om Wait for Cycle Start är valt så väntar Mach3 på att du skall byta verktyg och sedan trycka på Cycle Start. När du gör det så körs makrot M6End.m1s och därefter fortsätter programmet.

Om Auto Toolchanger är valt så sker exakt samma sak men då väntar INTE Mach3 på Cycle Start utan den kör de båda makrona efter varandra och fortsätter sedan med programmet.

Det är alltså möjligt att få Mach3 att göra i princip vad man vill när det är dags för verktygsbyte genom att editera dessa båda makron.

Ett enkelt M6Start.m1s:

Kod: Markera allt

tool = GetSelectedTool()
SetCurrentTool( tool ) 
Code "G53 Z0"           'Lyft Z till 0 i maskinkoordinatsystemet
Code "G53 G0 X0 Y0"  'Kör X och Y till 0 i maskinkoordinatsystemet
Och ett enkelt M6End.m1s:

Kod: Markera allt

x = GetToolChangeStart( 0 )   'Hämta utgångläget...
y = GetToolChangeStart( 1 )
z = GetToolChangeStart( 2 )
Code ("G0 G53 Z0")               'Lyft Z igen ifall vi gått ner för att nolla verktyget
Code ("G0 X" & x & "Y" & y)    'Tillbaks till utgångläget med X & Y...
While IsMoving()
Wend
Code ("G0 Z" & z)                  '...och ner med Z till utgångsläget

/Henrik.

EDIT: Stavning och code-taggar
Senast redigerad av H.O 11 november 2009, 22:42:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag fick fart på det genom att ta bort ett extra & i scriptet.
edit: H.O var snabbare.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Med den förklaring så ska jag nog få till en funktion som jag vill ha, alltså ett manuellt byte på
bestämd plats när det är M6 i g-koden.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mycket bra tråd det här, skall nog fippelidutta lite med detta en mörk och kall kväll (vilken som helst just nu alltså)
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Vad ska man ta sig till om man har en hypotetisk situation där man vill ha tex. ut en puls/ett antal pulser per verktygsnummer för en automatisk verktygskarusell styrd av en extern PLC?
Jag har minst en, tills vidare oanvänd LPT port till förfogande så bäst vore med en pin per verktyg.
Vad jag är ute efter är tex.

1. M06
2. Upp med Z till vald position
3. Ut med puls på tex. pin 5 för tex. verktyg nr 3
4. Vänta på "klar"-puls från PLC
5. Z tillbaka till utgångsläget
6. Fortsätt program.

Jag är maskinare så software delen är rena mardrömmen :)
H.O

Inlägg av H.O »

Om karusellen drivs av en steg- eller servomotor så kan du styra karusellen som vilken axel som helst i Mach3 (som ju kan styra 6 axlar), alltså Mach3 styr motorn som driver karulsellen - inte PLC'n. Även andra mekanismer, typ Geneva Wheel, är görbart med Mach3 men man får klura lite på implementationen. Störst flexibilitet får man såklart med en extern PLC...

Hur många verktyg har du i växlaren?
Pratar din PLC MODBUS?

Om du på LPT2 tar 4 utgångar för att "välja" verktyg (4 bitar=16 verktyg), en utgång för att signalera start av verktygsbyte till PLC'n och en ingång för att signalera verktysbyte klart från PLC'n så är det upp till PLC programmet att sköta resten.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Jag bygger egen verktygsväxlare med verktygsantal och positionering efter val av PLC och restriktioner av utrymme.
Det är en liten terco skolfräs jag skall ha den till och allt görs som ett skolprojekt så ett proof of concept räcker.
Det handlar om max. 10 verktyg, troligtvis bara 6 så en pin per verktyg är inget problem.

I PLC väg finns det en uppsjö av alternativ; allt från en liten siemens LOGO! till stora siemens S7-system så det är nog inget problem.

Problemet är att jag inte mer än grundläggande kunskap i hur man konfigurerar mach 3 att utföra kommandona. Jag försöker inte såklart få någon att göra arbetet åt mig men en fingervisning i vilken ända jag skall börja vore fint.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Varför krabba med PLC och Mach3 när du kan köra en PC med CNC motion i ett?!

http://www.beckhoff.com/english.asp?twincat/default.htm

Du skriver "PLC" Programmet i C och du kan styra allt från knapp till syncron servo drift. Bara med en vanligt PC! Vi har lekt lite med domma på jobbet och det finns nog inget du inte kan koppla in till dom. Priset är ruggit bra med! Tål att tittats på!

Dom har färdiga CNC applikationer med servo moduler till dessa, Vill du ha nödstopp så lägger du till en till modul bara, några ventiler, En modul till.....
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Mest för att jag studerar kraftverksdieslar och inte programmering :)
En annan orsak är att jag inte precis litar på något som har med windows att göra då det skall börja uppgraderas till riktiga maskiner. Bearbetar du ett 200 kg block i en 100kg chuck vid 2000rpm+ är det sista jag kan tänka mig att blanda in i soppan just windows som inte råkar ha något bättre för sig än att börja uppgradera sina säkerhetsattiraljer. Hellre skjuter jag mig i benet direkt.
Skriv svar