Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

Här står tiden still som du vet :)
Får jag bara tummen ur så skall jag fylla upp svarven under kommande vecka med den dunk jag har kvar av
Syntocool 900. Jag tror jag påstod att det var från Fuchs men Lahegas varumärke för industriprodukter heter Ratema. Inte konstigt det är svårt att finna.

Behållaren rymmer 140 liter i maskinen vilket jag undrar varför. Frågan är vad man gör med denna jätte yta för att slippa onödigt stor avdunstning.
Har funderat på diverse saker men finner inget direkt som är bra. Jag kör med avfuktare just för att bli av med rost så jag tänker lock eller annat i badet. Att lägga i saker i vätskan -låter inte det som en odlingsplats för svamp mm?
Vi har ju några som kört riktigt länge som CNC Viking och med smarta grejor runt maskinen.
Men ni andra som har erfarenhet av stora öppna kärl, vad säger ni?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

DW skrev:Frågan är vad man gör med denna jätte yta för att slippa onödigt stor avdunstning.
Ett vanligt lock brukar reducera avdunstningen avsevärt.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

LaRdA

Precis vad jag tänkte på -pingisbollar eller vanlig cellplast av hård typ men jag tänker att det blir en extra yta att växa bakterier på.
Annars stoppar det nog avdunstningen :tumupp:

säter

Ja,
det blir nog så. Jag har plåt, bockmaskin. Sen får det nog bli en nivåavkännare så det blir lite ordning o reda.
Finns det någon känd tråd om olika nivå vakter tro?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CPMS »

En bit plexi med oringsspår som tätning i sidan av behållaren och en kapacitiv givare utanför tryckt mot plasten. Enkelt och brukar fungera väldigt bra.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Ett lock över fungerar bra, men även själva temperaturen på skärvätskan påverkar avdunstningen. Om det är väldigt varmt i lokalen eller om man har kört hårt så sker avdunstningen fortare. Sätt gärna en akvariepump (billigt att anskaffa) för motsvarande tankstorlek så syrsätter du skärvätskan och fördröjer tillväxten av bakterier. Dock måste den "vita sockerbiten" knipsas av och trä sedan ett rostfritt syrafast rör i änden på slangen innan den sätts ner i skärvätskan. Många skärvätskor löser upp slangen på kort eller lång sikt varpå det rostfria röret löser det hela.

Sedan så kan jag tipsa många om att den största orsaken till bakterietillväxt är gejdoljan. Om inte denna tas bort med ex skimmer så är det först och främst i den som bakterierna börjar gro för att sedan få över och infektera skärvätskan.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

För att kunna få upp gejdoljan så krävs det en bra gejdolja som har bra frånstötningsförmåga. Tyvärr finns det många dåliga gejdoljor på marknaden. Man kan enkelt kontrollera om man har en som är bra eller inte. Tag ca 1-2dl ny färdigblandad skärvätska i en 0.5l PET flaska. Slå sedan på ca 5cl gejdolja i flaskan o stäng korken. Skaka sedan av själva sjutton och ställ flaskan på bänken. Om det är en bra gejdolja ska den ha separerat sig från skärvätskan på under 30sekunder. Om den missfärgar skärvätskan och skapar en suddig linje mellan de två (mjölkaktigt skikt ) så är det ingen bra gejdolja.
Många gejdoljor är utvecklade under 80talet och är inte anpassade för dagens skärvätskor.

Och som slutnot. Spindelolja / hydraulolja är rena döden för alla skärvätskor. Det krävs endast 2dl för att förstöra en tank på 1000liter vid läckage. Alla typer av läckage med dessa oljor bör åtgärdas för att förhindra att skärvätskan surnar och blir helt fördärvad. Hydraulolja tar död på skärvätskans egenskaper.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Alla typer av läckage med dessa oljor bör åtgärdas för att förhindra att skärvätskan surnar och blir helt fördärvad. Hydraulolja tar död på skärvätskans egenskaper.
Hur gör man då på maskiner som smörjs med hydraulolja?
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Har faktiskt aldrig hört talas om maskiner som ska ha hydraulolja som gejdsmörjning. Kolla manualen till maskinen om det verkligen står hydraulolja till den öppna smörjningen. Att man har det i slutna system så som spindel och servomotorer är normalt men inte på öppna glidbanor som kommer i kontakt med skärvätskan.

Kolla gärna vad det står i manualen så kan jag kolla det till dig.

Viskositeten är ibland den samma varpå förvirring lätt uppstår. Den vanligaste viskositeten är ISO68 på gejdoljor och ISO32 på hydrauloljor. Men der skiljer från maskin till maskin och åldern på maskinen.

De senaste maskinerna har inte ens gejdolja längre utan de kör med gejdfett vilket är mycket bättre för skärvätskorna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Smörjningen är gemensam med spindel/växellåds-smörjningen och viss hydraulik.
Den ska ha hydraulolja ISO46.

Jag har läst någonstans att det ska finnas speciell smörjolja framtagen för detta.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

image.jpg
Här är ett jämförelse rest mellan två gejdoljor. Till en början när flaskorna är påfyllda ser det lika dant ut. Men efter ett skaktest och flaskorna har fått stå i hela 3minuter så ser man skillnaden enkelt. Den dåliga gejdoljan har blandat sig med skärvätskan helt och det är som bäddat för att skärvätskan ska börja surna, lukta illa och som gjort för att bakterierna ska börja gro.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jag ska göra ett likadant test på skoj.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

CPMS
Ditt förslag med plexi vore nog inte dumt men ytan är otroliga gissningsvis 1x1m och plexi är ju svindyrt +
jag har nog inga bra grejor för att tillverka något spår. Men tack för smart idé. Kan komma till nytta i annat :tumupp:

Skärtekniker
Vår vän cnc viking placerade just en luftpump på sin flerop för ett antal år sedan men han kanske hade fakta bakom
eller så var chansningen bar fiffig. Då är det bekräftat att det är nyttigt för skärvätskan.

Vi har egen brunn för dricksvattnet och i den har jag en luftpump som alltid går. Den gör 2 jobb.
Dels för syresättning och i samma veva är själva systemet med luftexpansion en pump i sej som sakta flödar vatten
igen en volym med marmorflis detta för rätt pH.
Det sista har ju inget med skärvätska o göra som du förstår... of topic säger de yngre :)

En fråga:
För tankrengöring i maskiner, vilket är att föredra eller är det skit samma. Natrium eller kaliumhydroxid.
Natriumhydroxid finns ju på ICA vilket inte KOH gör + dyrare antar jag men det jag lite syftar på är om det inte är
någon speciell skillnad så är det stor skillnad vad gäller frätskador på hud o ögon. KOH är klart värre.
Man behöver ju inte utsätta sej för det värst om man inte måste.
Vad tycker du?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CPMS »

Räcker med en kvadratdecimeter stor platta, går nog med en planpackning i gummi bara du får den tät på något vis. Den kapacitiva givaren ställs in så den inte känner av plasten men när vätskenivån bakom höjs känner den det igenom plasten.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

CPMS
Ursäkta, jag snöade in på min tank :doh:

Jag har 2 olika nivå avkännare liggandes. En FK902 som finns på nedan länk för ~4$
https://store.qkits.com/moreinfo.cfm/FK902

Har ett antal av kitet så när jag löst i vad elektroderna skall vara gjorda av åker de nog i flera av mina maskiner.
De ligger med svag ström på så risken finns att det blir metallpåläggning på dessa eller att helt enkelt elektrolyten
tar bort kopparbanorna om man nyttjar original varianten. Jag utgår ifrån att skärvätskan leder ström.

De grå i plastpåsen är bara en av eller på.
FK902.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar