Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av GunnarW »

Denna kan jag rekommendera. Vi använder den för både aluminium och stål, både till fräsarna och till plansliparna på jobbet. Vi köper förstås i dunkar men JBCNC har den i enliters sedan jag för några år sedan tipsade honom. Han har ett anständigt pris oxå. 5% inblandning i vatten. Bra skydd mot rost och väldigt lite "kladd" när det har torkat.
https://www.jbcnc.se/sv/skarvatska-c-66/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av tecno »

GunnarW, vad kör ni för blandnings % till slipjobben? Antar typ dimsmörjning?
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av GunnarW »

Jag tror de kör samma % till planslipning, men det kan jag kolla i nästa vecka. Det är inte dimsmöjning dock utan riktigt flöde mellan slipskiva och arbetsstycke som brukligt på lite större planslipar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

säter skrev:Jag kör med CareCut S600, och är nöjd med allt utom priset.
säter skrev:Nästa gång ska jag testa den skärvätskan "Open" rekomenderade. Jag minns inte fabrikatet nu.
Det gäller bara att hitta en återförsäljare på mina breddgrader.
Open skrev:Jag använder fortfarande bio-skär2000 och har gjort det i snart 10 år. Har ännu inte haft någon anledning att byta märke.
Nu är mitt fat med Castrol slut.
Jag tänkte prova Bio-Skär 2000, men det finns inte med på hemsidan längre.
Det finns enbart BioCut.
Vad hände med Bio-Skär?
http://www.chemirol.se/produkt-kategori/skarvatska/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av tecno »

Har du frågat? Kan ju vara marknadsanpassning med ett bättre internationellt klingande produktnamn.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av perra_e »

Är det någon som har erfarenhet av RATEMA SKV 05?
https://smaskin.se/%C3%B6vrigt/kyl-och- ... -dunk-5-l/

Smidigt att få tag på i Jönköping, men vet inget om den.

--Per
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Bio-Cut var bara ett nytt namn på gamla Bio-Skär 2000.

Nu har bytt skärvätska i en fräsmaskin.
Jag tyckte koncentratet var väldigt blaskigt, ungefär som vatten.

Är detta normalt för Bio-Cut? :humm:
All skärolja jag har använt hittills har varit i koncistes som olja.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av tecno »

Normalt = ja
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av cinc »

säter skrev:Bio-Cut var bara ett nytt namn på gamla Bio-Skär 2000.

Nu har bytt skärvätska i en fräsmaskin.
Jag tyckte koncentratet var väldigt blaskigt, ungefär som vatten.

Är detta normalt för Bio-Cut? :humm:
All skärolja jag har använt hittills har varit i koncistes som olja.
Det kanske var färdigblandat. :vissla:
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Open »

säter skrev:Bio-Cut var bara ett nytt namn på gamla Bio-Skär 2000.

Nu har bytt skärvätska i en fräsmaskin.
Jag tyckte koncentratet var väldigt blaskigt, ungefär som vatten.

Är detta normalt för Bio-Cut? :humm:
All skärolja jag har använt hittills har varit i koncistes som olja.
Jo den är rätt blaskig i jämförelse med andra skärvätskor, jag skulle rekommendera att blanda högsta procenten enligt tillverkarens specifikation, tror de är 10% typ.

Själv har jag efter ca 15 år användande bytt skärvätska. Köpte ett fat Blasocut 25MD och en jetmix till detta för att enkelt ställa in blandningen och slippa spola i hink. Måste säga att den presterar något bättre än vad bio-cut gjorde för mig, kan kanske vara för att jag låg lite lågt i koncentrationen med bio-cut(6%). Nu med Blaser's skärvätska ligger jag på 8-10%. Sen har jag börjat köra systemrengörare Blasoclean AF någon skvätt då och då för att hålla skärvätskan fräsch!

Men allt handlar egentligen om att kontrollera skärvätskan ofta för att den ska fungera så bra som möjligt. Köp ph-sticks samt en refraktometer och gör ett veckoschema där ni skriver ner värdena.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Open »

Hur har bio-cut fungerat för dig hittills?
säter skrev:Bio-Cut var bara ett nytt namn på gamla Bio-Skär 2000.

Nu har bytt skärvätska i en fräsmaskin.
Jag tyckte koncentratet var väldigt blaskigt, ungefär som vatten.

Är detta normalt för Bio-Cut? :humm:
All skärolja jag har använt hittills har varit i koncistes som olja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jag har bara bytt till Bio-Cut i en gammal fräsmaskin.

Jag gängade 50st M16 bottenhål med gängtapp, och det gick fint.
Jag tycker även att den håller hydrauloljan ifrån sig hyfsat.
Den här maskinen läcker en hel del olja.

Annars är det för tidigt att dra några slutsatser.
Den höga koncentrationen på inblandningen gör att priset inte blir lika bra som jag trodde först.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

Jag har ju öst beröm över Syntocool 900 i många år men har en helt annan uppfattning av den nya blaskan.
Dyrast av alla fortfarande.
Jag hade en oöppnad dunk som jag tyckte var lämplig att ha i min Emco Turn 155. Den har en enligt mitt tycke en konstig konstruktion. En utdragbar balja som är 90% maskinens bottenyta och är helt öppen utan lock. 140 liter.
Kanske bra för skärvätskan men det dunstar en jäkla massa vatten som bara ökar luftfuktigheten i lokalen.

Åter till S 900. Min maskin är i nära nog nyskick, o i tanken finns inga gömmor för gammal skärvätska.
Efter noggrann rengöring med såpa o sedan natriumhydroxid var den klinisk ren.
I med Syntocool 900 och efter kanske 3-4 veckor hade ett slem bildats som jag öste med en sil och fick nog upp någon liter med grå - grönt grodslem.

Efter mycket dividerande med grossisten o kemisten
så var ju allt jag gjort fel. -vore väl konstigt annars men det hela avslutades med att jag fick en ny dunk.
Ingen var intresserad av att ansvara för 140 liter skärvätska eller all den tid detta skitjobb skapade.
Så slutligen vet jag inte om jag vågar hälla i samma skit igen. Man skyller på nya svagare kemikalier möjligen kan vara boven. Dessutom har ingen klagat på denna innan :vissla:
-inget man hört förut av någon sälljare eller :tumner:

Om någon annan kör med detta vore det mycket intressant o veta dennes erfarenhet.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Arhoolie »

Det här med skärvätska är ett helvette.
Har fått olika exem av alla olika. Det värsta var när jag fick öppna sår på hela händerna och idioten som hade verkstaden köpte skiten av sin granne som tillverkar avfettning å tvättmedel...
Nu har han sålt firman iaf. Vilken jävla galning.

Bäst resultat har jag fått med sandvalls skärvätska. Han är mycket duktig och tar ens bekymmer på allvar.

Nu förtiden försöker jag köra det mesta tort men det är svårt i vissa material. Men kör mest prototyper så det brukar gå. Kör man med Hårdmetall så kan man köra mycket tort iaf.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Vilken bra tråd, jag är inte igenom den ännu men passar på att fråga, kanske svaren hittas sen eftersom jag läser. Men jag fick ju en kylpump med min svarv och snart då fräsen är igång så vill jag nog ha kylning. Jag har förr haft en sprejflaska med hemmagjord emulsion, Ballistol vapenolja + vatten och den har funkat riktigt bra att borra och svarva med, ingen rost heller, hade en sprayflaska i ett år och den luktade aldrig dåligt. Men den har tagit slut och jag vill ta i bruk kylsystemen jag har så jag kollar efter oljor. Tänker jag bör köpa något riktigt istället för att blanda eget.

Jag var inställd först på syntetiska oljor men efter några sidor i denna tråd är jag inte lika säker. Jag hade tittat på 5 liters behållare av följande märken

-CRC Lub 21, semi-syntetiskt för allla metaller, läste dock den är smått frätande? Vet inte om det gör något
-Tilia 14302, billig, vegetabilisk bas https://www.luna.se/artikel/3504972/592614325/
-Det finns många Tilia varianter, syntetiska också, som TEU97 och TES98, om det ringer några klockor hos nån?

Jag svarvar som hobby så vätskorna kan lämna att så en längre tid ganska regelbundet. På vintern är tempen i verkstan runt 5-10 grader.

Bild på pumpen till svarven, inte så stor som det jag sett i tråden, och kanske inte bör orsaka så mycket avdunstning heller då allting verkar bra tätat.
Bild

I fräsen är det annorlunda, där ligger allt i botten av fräsen och två uppsamlingshål tillåter mycket mera avdunstning.
Skriv svar