Servo, utväxling, drivare och strömkälla.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lapin

Servo, utväxling, drivare och strömkälla.

Inlägg av Lapin »

Nu har jag ritat upp ganska exakt som jag vill ha det. för att kunna gå vidare så behöver jag veta vilka servo motorer, vilken utväxling som är lämplig, vilka drivare som är bra och vilken strömkälla jag behöver.

Y med Z på kommer väga kring 80 kg. men har räknat med 100 kg för att vara säker inför kommande uppgraderingar.
Z väger ca 35 kg och har räknat med 50 kg för samma skäl som ovan.
jogging speed kring 1000 ipm kanske och 500? cutting.

Enligt Nexens produktblad och uträkningstabeller så behöver jag två 1.2 kw motorer till X och en 0.55 Kw motor till Y.
http://www.nexengroup.com/nexen/docs/21238.pdf där står det lite info om systemet.
Vilken utväxling är nödvändig på axlarna när Y:s rulle går 160 mm per varv och X:s rulle 250 mm

Lite bilder på det jag ritat:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

så, Vilka Servon, utväxling, drivare och strömkällor kan ni rekomendera?

väldigt tacksam för svar, har inte så stor koll på elektroniken.

Ps sorry för stora bilder. hade dom redan uppladdad.ds :shock:

Edit: fixade bilderna, sorry tecno!
Senast redigerad av Lapin 24 juli 2009, 22:25:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Servo, utväxling, drivare och strömkälla.

Inlägg av tecno »

Rätta till bilderna !
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

1000ipm är iaf 25400mm/m delar man det med 250mm får man 102rpm har man då ett servo som gör 1000rpm ska du växla ned 10ggr. Har du redan köpt "rullarna"? annars kan du ju välja mindre sådana om det finns.

Hur snabbt har du räknat med att hela lasset ska acca och bromsa? Min spargris är rätt mager så jag hade nog försökt komma undan med mindre motorer men har du slantar så :tumupp:

Vad är alltsammans byggt i ? ram mm? Vad har du tänkt att göra med den?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

rullen måste vara så stor för att räcka till, torque req. acc och dec vet jag inte, inte allt för fort antar jag, utom lagom :wink:
ramen är byggd i stål och resten ska vara aluminium.

budget på elektronik är ca 40k ink allt! (har dator redan som mach ska köras på.)

så, några förslag?
Morgons

Inlägg av Morgons »

Klassiska frågan: Vad ska du fräsa?

Allt hänger på det. Ska du bara köra frigolit så räcker denna konstruktionen. Ska du köra järn så gör den inte det.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Trä! Mestadels MDF och även lite vanliga träslag.
H.O

Inlägg av H.O »

Jösses....dubbla 1.2kW motorer, det låter mycket men säger du det så.... Utväxlingen är ju som redan sagts enkel att räkna ut, när du har data på motorn. "Samma" motor finns ibland med olika lindningar en hög- och en lågvarvig, leta efter en med så lågt varv/högt moment som möjligt. En planetväxel med minimal backlash som klarar 1.2kW kostar nog en slant.

Den bästa drivaren i hobby/semi-pro segmentet är nog Granite Devices VSD-E/XE. Den fixar både borstade och borstlösa motorer. Annars blir det väl att titta på "the big boys" som Yaskawa, Omron, Siemens mfl. När det gäller motorer så kan jag tyvärr inte komma med så många tips. Här är en sida med motorer från Anaheim som listar borstlösa DC-motorer upp till 2.2kW - kanske någon där kan passa ihop med din specifikation och med VSD-XE - jag har inte detaljstuderat.

Nätdelen är det minsta bekymret - det löser sig när du vet vilka motorer och drivsteg du ska använda.

/Henrik.

PS. Fick du något pris på rullarna och "kuggstången" från Nexen?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ror du hem det här projektet med de data som du nämner så blir det lätt den vassaste, och även den dyraste maskinen på detta forum; lycka till!
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

enligt Nexens uträkningstabell så blir motorerna så kraftiga, detta för att man räknar med hela lasten för en motor och inte två, men de verkar ju logiskt.
Saxat från deras pdf: Motor power is an estimate that does not include reduction inefficiencies or non-linear acceleration curves.

H.O rullen för den minsta modellen kostar 3300 kr och en meters skena kostar 3500 kr.

För att lyckas med detta projekt kommer ni nog vara til stor hjälp bara ni orkar sätta er in i det, eftersom mina elkunskaper inte är dom bästa. Man lär så länge man lever, de är det som är så kul/spännande :D

Edit: Hur blir det om man växlar av själv med typ kevlarförstärkt rem? det ger väl mindre backlash än "kuggväxlar" ?
Edit2: Om man kollar lite på mechmates forum så använder dom stegmotorer i nema 34 storlekar och mechmatens portal borde vara ungefär lika tung som min eftersom det är ungefär samma mått fast den är i stål och min aluminium.

Går inte det översätta till dom här motorerna?:http://www.anaheimautomation.com/manual ... 0Sheet.pdf

Eller ska jag kanske köra på stegisar istället? typ mechmate motorerna? De är bara det att dom börjar bli så dyra så att steget till servo inte är så stort.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Vilken utväxling är nödvändig på axlarna när Y:s rulle går 160 mm per varv och X:s rulle 250 mm"

1:8 på Y ifall du vill ha 0.01mm/steg och du har 2000 steg per varv vilket motsvarar en encoder på 500ppr i kvadratur, eller en stegmotor driven med tiondels mikrosteg, typ Geckodrive. 10:125 på X vid samma omständigheter.

"/...detta för att man räknar med hela lasten för en motor och inte två, men de verkar ju logiskt."

Jag tycker inte att det verkar logiskt... Den andra motorn måste ju hjälpa till vid accelerationen, som är den mest effektslukande faktorn. I annat fall måste servomoterna vara väldigt dåligt trimmade, och olika trimmade, ifall den ena "knuffar" på den andra.

"Hur blir det om man växlar av själv med typ kevlarförstärkt rem? det ger väl mindre backlash än "kuggväxlar" ?"

Ifall du köper finaste kuggarna som är fint slipade så är de totalt glappfria, dock långt ifrån gratis. Å andra sidan blir en rem alltid längre när den blir varm, vilket ger lite glapp, om än litet. Detta oavsett om det är kevlar eller icke.

Om du är ute efter de effekter som du nämner så är det BARA servo som är lönt... 1.2KW stegmotorer finns knappt. Personligen tror jag att 100-200W räcker väl så gott.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Fan va kul att du ska bygga ditt projekt på dessa (som jag tipsade om), följer ditt projekt med spänning:)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Lapin skrev:enligt Nexens uträkningstabell så blir motorerna så kraftiga, detta för att man räknar med hela lasten för en motor och inte två, men de verkar ju logiskt.
Saxat från deras pdf: Motor power is an estimate that does not include reduction inefficiencies or non-linear acceleration curves.
Vad har du petat in för värden i uträkningen när du får fram 2x 1.2kW ?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jo den har jag hittat men vad fyllde du i för värden? Du började ju tråden med att fråga efter varvtal ut på rullen.
H.O

Inlägg av H.O »

Att växla ner (eller upp) med rem är ganska enkelt och relativt billigt - problemet är att du behöver så stor utväxling. Om motorn gör 3000rpm så behöver du ju en utväxling på runt 1:30 för att komma ner till dina 100rpm. Med en remväxel så är 1:4 ungefär max vad man klarar i ett steg och då blir det ändå relativt få kugg i ingrepp på "det lilla hjulet" vilket inte är bra när vi pratar sådana här effekter. Så ska du ha rem blir det att bygga flera steg - fullt möjligt men inte lika enkelt längre och 1:30 blir nog rätt "kladdigt".

En NEMA34 motor kommer inte i närheten av 1.2kW. Det är bara att titta på de olika momentkurvorna, avgedd effekt är ungefär lika med varvtal*moment/10 så om motorn ger 3Nm vid 1000rpm eller 1.5Nm vid 2000rpm så har du ca 300W.
Skriv svar