Nätagg till mitt cnc hobbyfräs bygge..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Nätagg till mitt cnc hobbyfräs bygge..

Inlägg av Loterus »

Tjena jag jag fråga lite lätt i den andra tråden men vill inte störa detraw så ja skapa en egen tråd...:D

Jo nu har jag fått hem 3Axis kittet Och lött klart kontrollerkortet nästan.. den ska provmätas före driver chippen ska på plats.. Men som sagt jag är i behov utav Ett nätagg för detta..

Och på papprena som man fick med finns ett schema som ser ut så här
Bild
TB6 är kopplingen på kontrollerkortet..

Likriktarn man fick med är på 35A 600V och kondensatorn på 68000uF 50V
Dom rekomendera 10A ström styrka för kittet..

Vilken transformator på elfa skulle vara lämpligast?

Har tittat på denna 56-126-35
Skulle inte den kunna funka :?:
Bara o paralellkoppla dom två paren som kommer ut med 15V~ var så att man får ihop 30V~

Och effekten ligger på 300 dvs den skulle klara av att leverera 10A

Är lite osäker så jag tänkte det är bäst o fråga dom som kan :wink:
Senast redigerad av Loterus 4 januari 2005, 15:56:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du tänker säkert rätt men skrev fel...

Seriekoppla lindningarna för att få 30v.

Snacka om fult o slipa bort beteckningen på drivkretsarna. Är även dom du fick hem slipade?

Men visst, jag kan förstå honom. En enkel konstruktion som man kan tjäna pengar på....
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

De är nog bara blurade i ps.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hehe, det verkar vara olika på olika bilder.

Någon bild ser slipad ut, en annan ser man texten men på för långt avstånd för o läsa den.

På en 3:e kan man nog se det klart och tydligt :D SLA7062M
HÄR kan man läsa det.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Fint jag som var inne på att köpa från den sidan :D nu vet jag att detta är möjligt. Men hur ska du grejja drivningarna, kulskurv eller kuggstav eller gängstav? Och var köper du detta?
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Hedis skrev:Du tänker säkert rätt men skrev fel...

Seriekoppla lindningarna för att få 30v.

Snacka om fult o slipa bort beteckningen på drivkretsarna. Är även dom du fick hem slipade?

Men visst, jag kan förstå honom. En enkel konstruktion som man kan tjäna pengar på....
Ajustja.. givitvis seriekoppla :wall:

Någon som har erfarenhet utav ringkärnetransformatorer och kan tala om ifall det e nått o ha?

G4jm0r: Jag ska köra med gängad stång.. jäkla dyrt med kulskruv, får se om det blir trapetsstång eller vanlig..
Sen har jag inte bestämt mig för delningen än dock.. ska räkna lite på hastigheten och momentet..

Vet att i stockholms trakten finns det nån som säljer olikaslags drivningar både till företag och till privatpersoner.. ska ta reda på namnet..
Senast redigerad av Loterus 4 januari 2005, 18:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Hedis skrev:På en 3:e kan man nog se det klart och tydligt :D SLA7062M
HÄR kan man läsa det.
*host*

Då är det ju bara för nån att scanna kretskortet på båda sidorna och plita ner värdena på dom andra komponenterna

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp, jag tycktes även skymta en 12c509 pic µC på kortet. Är den enbart till för manuell styrning?

Det borde vara den enda saken som kan ställa till problem vid en kopiering ;)
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Går väl att läsa tillbaka kod från dom också?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

lallas:
De har troligen satt CodeProtection biten, det brukar göra det lite svårare. Dock inte omöjligt... men frågan är om det inte är enklare att köpa kortet från dem då...
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Du får visa mer i detalj sen hur du löste drivningen från motorn till gängstaven osv för det är det jag tycker värkar krångligt.
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Jag köpte trapetzoidgängad stav ifrån http://www.wiberger.se Billigare kan det inte bli så det var värt ett test, dubbla muttrar svetsade på brickor så att man kan spänna dem från varandra tar bort glapp vid vändning. Har inte provat det med den riktiga styrningen och givetvis så får man inte samma nogranhet som med kulskruv men som sagt... värt ett försök.
Koppling motor-gängstav köps på Elfa eller liknande för ca 250kr/st. Annars funkar det bra med en styv slangbit och slangklämmor som budgetvariant.

Tror jag har ett par 30V 300VA trafos liggandes om det kan vara av intresse, dock inte ringkärnor.

Jonas
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Tack för infon, får nog bli slangklämmorna :D snål som man är.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jonas_A4T skrev:Jag köpte trapetzoidgängad stav ifrån http://www.wiberger.se Billigare kan det inte bli så det var värt ett test, dubbla muttrar svetsade på brickor så att man kan spänna dem från varandra tar bort glapp vid vändning. Har inte provat det med den riktiga styrningen och givetvis så får man inte samma nogranhet som med kulskruv men som sagt... värt ett försök.
Koppling motor-gängstav köps på Elfa eller liknande för ca 250kr/st. Annars funkar det bra med en styv slangbit och slangklämmor som budgetvariant.

Tror jag har ett par 30V 300VA trafos liggandes om det kan vara av intresse, dock inte ringkärnor.

Jonas
Jäkla vad billiga stängerna var :P blir o beställa på en gång..
TR 12X3 borde ju funka bra..

Jo en transformator låter väldigt intressant!


Kan medela oxå att kontrollerkortet är färdiglött nu och provad med dator PSU.. allt funkar men snurrar lite sagta bara och momentet på högre varv e kast.. så nog behöver man mer kräm

/Ronny
Skriv svar