Nätagg till mitt cnc hobbyfräs bygge..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag ska dock passa på och vara lite taskig. Verkningsgraden... Det blir så mycket tyngre att driva en trapetsskruv så att ni får mycket sämre prestanda i matningarna.

Men det kommer säkerligen att funka bra o spänna bort glappet med dubbla muttrar. Man får justera med jämna mellanrum. Det finns ett enkelt knep för att mäta det även på maskiner med positionsåterkoppling via linjärskala. Sätt en vippindikator med magnetfot på axeln som drivs och nålen i gängan på skruven. Kör sedan åt bägge hållen o prova att lasta ner axeln lite. Glapp kommer o visa sig direkt och hur mycket det är obelastat och belastat.

Mikael
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Det blir så mycket tyngre att driva en trapetsskruv så att ni får mycket sämre prestanda i matningarna.
Jämfört med vad? kulskruv, självklart.. men priset på kulskruvar e skrattretande.. o inget iaf jag skulle använda till en hobbyfräs..

Men trapetsgänga har väl ändå högre verkningsgrad än vanlig metrisk gängadstång.. ?
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Givetvis så är det klart mycket tyngre att driva en trapetsgänga. Jag tyckte dock att det är en bra start, man börjar inte sin hobbyCNC karriär med att köpa kulskruvar och tillbehör för 10papp för att sedan komma på att den övriga konstruktionen inte blir bra. Får jag snurr på maskinen så kommer jag att överväga riktiga skruvar. Tror dock att mina servomotorer får snurr på det så att det räcker för mina amatörambitioner, men det är alltid givande att läsa dina inlägg då du har mycket (milt sagt) mer insikt i "the real thing" än vad jag har.

Loterus: Jag kikade på mina trafos och de är tyvärr bara på 250VA, (30V/8,3A) Skicka ett PM om du ändå är intresserad.

Jonas
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jonas_A4T: Ok, kommer nog behöva mer kräm då jag förmodligen kommer och byta upp mig till starkare stegmotorer... Men tack ändå!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En tanke/fråga... Om man nu har två stegmotorer och behöver > 250 watt för att driva dom så borde ju rimligen varje motor utveckla 100-150 watts värme.

Behöver man inte kyla stegmotorerna ganska fint för att dom inte ska brinna upp?

Om inte; behöver man då verkligen nätagg som kan lämna så attans hög effekt kontinuerligt för att driva stegmotorerna?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Matseng

Förhoppningsvis blir det en del mekanisk energi av det hela också. Eller är det jättepopulärt att driva stegmotorer i "stall"?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det förståss. "Lite" av värmen hamnar väl på andra ställen oxo ja...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det är inte så att jag dömer ut trapetsskruvar eller säger att det är skit. Jag vet vad man kan få betala för en kulskruv. Särskilt om den är i kvalitet för drift med pulsgivare, dvs utan linjärskalor.

Det jag menar på är att man får vara beredd på att prestandan sjunker rejält och lägger man på lite för mycket kraft vid fräsningen så kanske det slutar med att man får växla ner för att det ska orka. Det är dock ingen panik eftersom det kan vara en god idé att det går långsamt så man hinner o stanna när man programerat fel. Jag har vid flera tillfällen stått i infernot som blir när man kör i med en kraft på flera ton och 40hp på spindeln...... :oops:

Jag vet inte om jag tänker rätt men borde det inte att gå och byta ut muttern o tillverka en variant med 3st rullar som är kullagrade o glappfria. Jag har en aning om att jag sett dylik drivning någonstans. Borde ju då gå att nyttja en bit trapetsstång till detta.

Mikael
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Om ni är intresserade utav bilder på bygget så kan man hitta dom på min sida under projects :wink:
Skriv svar