CNC bygge av en reprokamera

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

CNC bygge av en reprokamera

Inlägg av ensten »

Nu har han blivit galen säger ni. :shock: Kanske det säger jag. Så här är läget:

Jag har en ESKOFOT 6026 reprokamera (används av tryckerier för att framställa orginal för tryckning) denna apparat är helautomatisk och därför försedd med ett antal motorer som skall ställa in skärpa, förstoringsgrad osv. Konstruktionen är mycket stabil och om man "lägger" hela konstuktionen ner så har man X läget fixat.

För er som inte vat vad jag pratar om så finns en bild här: http://80.86.67.171/images/repro.bmp (Kameran på bilden är inte den som jag har utan bara för att visa vad det handlar om)

Jag har inspekterat vilken typ av motorer som driver utrustningen och det verkar vara "vanliga" DC-motorer och kedjedrift. En sådan här apparat är ju väldigt nogrann för att kunna ställa in skärpan ordentligt och jag funderar på vilken teknik som används för att exakt styra den typen av motorer.

Vad tror ni, är det realistiskt att börja bygga en CNC maskin av en sådan här apparat?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Det kan ju vara riktiga servomotorer, det är ku lite lyxigare än stegmotorer!
Plocka isär och fota så vi får se!

/d
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Japp tänkte det när jag får tid ...
Det går ju bara två trådar in i dom så nå't special är det ...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

det borde vara två in och ett några ut nånstans, någonstans måste servot få sin feedback...det kanske sitter någon form av sensorer på något annat ställe i konstruktionen?

/d
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Dubbla läsgafflar och rund platta med "hack" som dom läser av.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

OK, det borde väl vara så att läsgafflarna å skivan ingår i återkopplingen så att bestämning av hastighet och position kan göras. Borde väl vara en dc-motor va?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Ska försöka få fram bilder under nästa vecka.
Skriv svar