Robotprogrammering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
inZin
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 november 2004, 14:35:21
Ort: Göteborg

Robotprogrammering

Inlägg av inZin »

Tjenare..

Jag är ny här i forumet... Det är så att jag undrar hur ni programmerar era robotar om ni äns programmerar dom alls? Jag läser på volvos gymnasium där vi programmerar robotar relativt mycket och vi lär oss allt ifrån att programmera PLC, vanliga ABB-robotar till att bygga våra egna robotar (dock utan att koppla elen, allt vi gör är bygger olika PLC banor, kopplar in alla sensorer och programmerar det...) Så jag undrar det eftersom jag nog kommer att börja bygga egna robotar nu som jag sett att en del av er här gör.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

De som bygger robotar här använder inte PLC tror jag, de flesta gör egna mikrodatorlösningar med exempelvis AVR eller styr direkt från en PC.

/Johan
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

För att komplettera strombom:

Här på forumet är det mest AVR eller PIC mikrokontrollers som används. Dessa kan programmeras vanligtvis med språk som assembler, C eller Basic.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Har en far som jobbar med förpackningslinjerna på AstraZeneca. Enligt honom är PLC på väg ut. (kommer väl iofs finnas kvar länge på många håll)

Allt nytt dom beställer in är mikrokontrollerstyrt. Det mesta har tydligen också usb interface, så när något strular kan han kontakta tillverkaren i Tyskland, ladda ner ny programvara till ett usb minne och plugga in det i förpackningsmaskinen/roboten
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

inZin>>PLC skulle väl fungera alldeles utmärkt, men om man jämmför priset mellan en PLC och en mikrokontroller så skulle jag tro att du får betydligt mer för pengarna om du väljer ågon form av mikrokontroller.

inZin vad tycker du om att programmera ABB-robotar?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hm, varför lär ni er att programmera robotar? ni tar ju mitt framtida arbete som robotprogrammerare på ABB Robotics :D

måste bara fråga, har ni fått in de nya skåpen? RC5 har jag för mig att det heter. De med multimove och så. Jag har inte hunnit testa dom så mycket än

vad gäller egna robotar är det väl AVR,PIC eller BS2 som används
Skriv svar