Charcoals försök till CNC fräs, en samling kompromisser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Charcoals försök till CNC fräs, en samling kompromisser

Inlägg av charcoal »

Tjena !
Nu har jag äntligen fått tummen ur att börja rapportera om mitt bygge.

Det hela började som för många en frustration över att inte kunna få ut precisionen man vill ha ur de vanliga handverktygen.
Det var tänkt först att det skulle bli en liten stabil fräs som med lite god vilja skulle kunna hantera enkla arbeten i Alu, given en hel del tid.
Har under längre tid samlat info och skissat i CAD för att få ett grundmaterial till en fräs som går att tillverka med enkla verktyg. Ungefär så här har jag tänkt mig.

Bild

Den begränsande faktorn för mig är lokal och utrustning. Jag har ungefär 3m2 i ett förråd att mecka i.
Edit: ändrar bildlänkar
Verktygen som finns tillgängliga är ungefär de ni ser på bilden. På jobbet har jag tillgång till en enklare svarv, som tyvärr inte medger något precisionsarbete.

Bild

Så, jag måste alltså konstruera allt så att man kan bibehålla precision med enkla jiggar och inte förlita mig på den precision jag själv kan åstadkomma
Från ritningen togs 2D vyer ut och printades de ut på A3 och A4, och i de fall det behövdes, klistrades flera bilder ihop.
Mallarna klistrades fast på MDF skivan . Använder mig av 19, 12 och 6mm skivor. Ett litet tips. Använd INTE tapetklister. Pappret sväller mycket och dimensionerna stämmer inte alls. Pappersklister på Stick fungerar bra. Jag använder en i från 3M. Påverkar inte pappret vad jag kan se.

Så jag tog ledigt från jobbet en dag för att påbörja arbetet .

Bild


Det underlättar att borra styrhålen redan i detta skede. Enklare att få det vinkelrät mot ett större underlag.

Bild


Sen så var det preparering av kanter med trälim och snabblim där det skulle bli belastning.
Halvvägs genom monteringen ser det ut så här

Bild

Plattan med alla aluskenor fick stryka på foten, då det inte gick att få det plant.
Bild

Jag tycker att jag lyckades riktigt bra med modifierieringen av expansionsbeslagen till y axeln. De glider fint och har minimalt glapp.

Bild

Efter en del lackering och modifiering så tycker jag att det börjar likna något i alla fall.

Bild

Sen fick jag börja med kompromisserna :(
I det här läget när de flesta delarna är på plats börjar bristen på precisionen att visa sig.
Fick lite bekymmer med att få gängstängerna i centrum av monteringshålen . Någonstans så vart de förskjutna ca 2mm framåt. Och det räcker för att ge en massa strul, då stegmotorerna inte gillar att snurra axlar med offset.
Men efter en massa meckande och justering så ser det ut så här

Bild
Bild

Notera gärna den fina bälgen jag gjort! Mycket nöjd med den faktiskt. Har vikt en typ av gummerad duk enl. en länk som MadModder bidrog med (tror det var han i alla fall).

Bild

All elektronik skall få plats under hade jag tänkt. Jag tänkte försöka skapa lite övertryck under X-plattan och på så sätt försöka hålla det värsta av dammet ifrån skenorna där. Min styrelektronik är på översyn hos Jojje. Jag råkade ut för tråkigheter som min begränsade kunskap i elektronik inte kunde avhjälpa.
Har en gammal laptop som jag installerat EMC2 på som skall få agera controller.
Så här långt har jag alltså kommit nu. . Det kliar bra i fingrarna!
Måste montera all elektronik, home och limitswitcharna skall kopplas in, belysningen få sin del och lite annat smått och gott.
Det känns som om man kommer vilja bygga en bättre maskin i framtiden, då det fortfarande är en del jag inte är nöjd med. Men det skall bli riktigt kul att testa den!! Jag hoppas ju forfarande att man skall kunna få ut nån form av precision ur den, men det återstår att se.
Senast redigerad av charcoal 7 augusti 2008, 09:50:20, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ser ju bra ut det där. :)

Angående bälgen så bidrog jag bara med en bild av en bälg jag vikt av en bit papper.
Strax efter länkade Andax till instruktionsvideon.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kul med ett riktigt "hemmabygge" igen!!
Jag tror du valt rätt och gjort en fast portal, det är nog det lättaste sättet att göra en stabil fräs.
Du får nog vika lite mera skyddsbälg och sätta på portalen också för dom där expansionsbeslagen gillar inte fräsdammet.
Är det inte jättesynd att dom har slutat sälja dom där fräsarna på biltema
dom passar ju jättebra i lågbudjetbyggen.
Hoppas på lite actionbilder från provkörning snart!!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Håller med, riktigt kul att se ett äkta hemmabygge igen!

Gillar din design, ser ut som ett bra sätt att få en stabil fräs hemma utan att den blir för svårbyggd, jag är förvånad att inte fler kör med fast portal, mycket lättare att få det stabilt på det sättet!
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Tack så mycket!
Jo det kändes helt rätt att använda en fast portal, jag kunde inte heller riktigt förstå det var så få som byggde på detta vis.
Stabiliteten är det inget bekymmer med i alla fall! Den är tung och flexar inte åt något håll. Jag var lite bekymmrad över det under ritningsfasen så jag försökte göra så att det skulle vara enkelt att förstärka om det skulle behövas.

Ville dock försöka få till någon form av kåpa till den, men det lutar nog åt att bygga ett skåp att ställa den i.

MadModder: var inte så blyg nu. Utan ditt inlägg så hade jag nog fortfarande hållt på och strula med det problemet!
Och tack Andax för länken, videon gjorde det ännu enklare att lyckas med dem.

Frässpindeln blir rolig att se i aktion. Den har också fått tjänstgöra som en UberDremel under tiden, riktigt effektiv faktiskt och utan särskilt mycket vibrationer.
Måste bara hitta lite spännhylsor så att jag kan köra med lite mindre verktyg. Har nu bara för 6 och 8mm skaft. Skulle behöva spännhylsor för dremelverktyg också.
Har någon något lämpligt förslag?

Jo POS, en bälg för Y-axeln måste nog till. Jag har inte kunnat komma på någon tillfredställande lösning som fungerar ihop med switcharnas placering
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vart kommer T-spårsskenorna ifrån?
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Jag tror att de har använts till att hänga tygdraperier i. Hittade dem i skrotlådan på jobbet. Jag har dock sett liknande på tex Hemtex i just draperisamanhang.
De är lite tunna och blir nog en temporärlösning tills jag hittar något stabilare.
Föresten! Tack för leveransen Jojje! Hoppas på att hinna testa den idag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag använder nåt liknande till Lillsyrrorna, men det är en extra kant i botten. Får väl poppa in på Hemtex å se om dom har nåt bättre.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

IT'S ALIVE!!!!!

Nu reagerar den äntligen på tilltal och skall trimmas in.
Har även lyckats svarva en spännhylsa för verktyg med 3,2mm skaft.

Fascinerande lite vibrationer i den här fräsmotorn faktiskt!
Jag testade att kräma på fullt ös och lägga ifrån mig den. Den ligger faktiskt kvar på samma ställe! Min Dremel vandrar all världens väg om man testar den så..


En lite fråga: Skall man köra med helsteg, halvsteg eller microstega ytterligare?

Vad anser Ni andra?
Jag blir inte klok på litteraturen. En del ställen säjer att microstegning sänker effektiviteten, och andra säjer att det inte gör det.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kör med halvsteg.

Saxat från min sida, men skrivet av P. Svanberg:
En stegmotor går ofta mycket illa i helsteg p.g.a. av alla resonanser som alltid finns. Genom att mikrostega motorn minskar resonanserna och upplösningen förbättras. När en stegmotor körs i mikrosteg kompenserar man med högre ström i en lindning för att få samma moment oavsett antal mikrosteg. Observera att 70% av stegmotorns prestanda beror på drivstegets prestanda och inte motorns.

Eftersom motorn har 5% stegfel blir 20 mikrosteg det maximala antal mikrosteg för sann positionering. Finns det hög friktion bör man inte överstiga 8 mikrosteg. Om styrningen har t.ex. 128 mikrosteg kommer motorn p.g.a. friktionen inte att röra sig på första, andra eller tredje steget. Först efter kanske fyra pulser, rör sig motorn ett odistinkt steg. Styrningen tror att motorn gått fyra steg men i verkligheten kan den vara i en helt annan position. Stegmotorn är som en fjäder och måste bygga upp en viss kraft för att övervinna friktionen.

(2007.03.01, Per Svanberg, Allmotion)
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Jamen dåså!
Det var ju faktiskt mycket lättförståligt och bra skrivet. Varför tänkte jag inte på att läsa där...
Jaja det första man blir dum i är huvudet...

Stämmer det att ni piskar era Lillasystrar ( cnc fräsarna altså ;-)) i 1800mm /min (30mm /sek) och acc på 200( enhet??) ?
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Resultat Testkörning

Inlägg av charcoal »

Nu har jag hunnit testa lite mer. Har fixat lite med skydd för skenorna och lekt lite med lämplig programvara.

Har testat massor med olika freeware CAD/CAM lösningar och har nu hittat en serie som funkar bra för mig.

CAD:ProDesktop
CAM: CamBam från http://www.cambam.co.uk/. Lite buggigt ,men gratis ,bra dokumenterat o lätt att komma igång med
NC: EMC2 från http://www.linuxcnc.org/.

Hittade en DXF på CNCZone som jag ville testa.

Bild

Efter lite exprimenterande med lämplig frässtål och inställning så körde jag med en Dremel fogborttagningsfräs med 1,5mm diameter. 350mm/min matning och 1mm skärdjup. Materialvalet vart 4mm plywood.
Uppskattar att maskintiden vart totalt 60min.

resultatet tycker jag vart väldigt bra! här är det ihopsatt direkt från fräsen.

Bild
Senast redigerad av charcoal 7 augusti 2008, 09:52:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Snyggt! Testa öka till 3mm skärdjup eller något sånt och minstdubbelt så snabb matning. Skulle vara kul att se resultatet.

Tror du kan dra upp matningen massor utan problem, trä är så pass mjukt.

Även med enkla maskiner maxar man alla djup och hastigheter i skolan i trä eller plast. Man fattar inte att det funkar, men resultatet blir perfekt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En anledning till rörlig portal är att man får en större arbetsyta med samma yttermått.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Zeus: Jo jag tänkte maxtesta när jag fått mina nya pinnfräsar. Hittat några trevliga på ahlsells som verkade mycket prisvärda.
Återkommer med test.

Just nu har jag bekymmret att spindelns varvtalsreglering har gett upp. Öppnade den och ser att kopparbanorna på kretsen har brännts bort. Lite surt. Försökte reparera banorna, men det funkar fortfarande inte. Jag har garanti kvar, men då den överhandsfräsen ej längre finns i sortiment så kan man inte få en likadan. Det blir att jaga nya komponenter och göra en ny krets till den.
Mycket frustrerande. Ytterligare något som måste fixas utöver allt annat.

MadModder: Jo det är ju förstås en bra anledning till att välja att bygga med rörlig portal. Men är det inte svårare att få till det bra utan att ha tillgång till en CNC fräs för att tillverka delarna?

Jag måste finna en lämplig lösning för att ljuddämpa den här maskinen. Det låter utav bara F*N. Var tvungen att köpa nya hörselkåpor för att kunna stå närheten av den.
Det troliga nu är att jag försöker finna en annan spindelmotor, när ekonomin tillåter och kompleterar med en huv för ljuddämpning.
Skriv svar