Stegmotor drivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Stegmotor drivare

Inlägg av Detraw »

Halloj...

För ett tag sedan räddade jag ett par stegmotorer med drivare från några skrivare, har nu petat ihop ett schema till drivar kretsen till stegmotorer med hjälp av drivar IC:n (LB1845 från Sanyo) som jag hittade. Tänkte om någon/några skulle kunna ge lite förslag på förbättringar eller om det skulle funka över huvudtaget innan jag etsar ett kort till den (jag har inte tillgång till någon experimentplatta :( )

Schemat är tagen från databladet till LB1845:an så jag hoppas att den ska fungera

Bild

JP1 och JP2 ska gå till var sin spole i min biPolära stegmotor och JP3 ska gå till en microprocessor som ska stega fram motorn

Så som ni kanske ser så är vänstra delen motordelen och högra delen signal delen, eller vad man nu ska kalla den. Jag hade tänkt att ha separata jord till de båda delarna, vad tror ni om det? och också separat Vcc (vilket kanske är uppenbart eftersom motorn ska gå på 12V) Föresten finns det någon som har ett tips på hur man får ut 12V DC från ett väggutag, Tänkte använda en vanlig transformator, men den klarade bara 430mA vet inte om det räcker till LCD, MPU och tre stegmotorer???

komponenter som jag tänkte använda är de som tipsas om i databladet, nämligen:

Kod: Markera allt

C1 = 100 uF
C2 = 330 pF
C3 = 330 Pf
C5 = 470 pF
C4 = ? kan någon hjälpa till att fylla i denna ?
R2 = 1 kOhm
R3 = 1 kOhm
R1 = 0.82 Ohm
R4 = 0.82 Ohm
R5 = 56 kOhm
R6 = 56 kOhm
Databladet till LB1845:an finns här:
http://skogalund.no-ip.com/~detraw/elek ... LB1845.pdf

Jag hoppas att ni har några smarta reflektioner på detta...

Tack på förhand
/Daniel