Drivkrets till stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Drivkrets till stegmotorer

Inlägg av Detraw »

Halloj... jag har "räddat" ett par stegmotorer från några gammla skrivare. En av de var unipolär resten bipolära. Så jag började leta runt på internet efter lämpliga drivkretsar till de. Dessa va de som jag tyckte verkade bäst och billigast.

Till bipolära stegmotorer:
http://www.kitsrus.com/pdf/k158.pdf
och till unipolära stegmotorer:
http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.htm

Nu är jag inte jätte kunning bland digitalteknik, optokopplare och liknande, så jag tänkte kolla med er som är det om dessa kretsar funkar fin fint eller om ni har några bättre tips? Jag vill helst kunna styra de med en signal för ett steg två signaler för två steg och så vidare, som de båda ovan funkar.

Är tacksam för eventuella tips på bättre kretsar eller förbättringar på de jag nämt.

Tackar /Daniel
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Det är inte så att du har kvar drivkretsarna som satt i skrivarna, de borde ju vara optimala för respektive motor :)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Jo visst har jag kvar de, men de sitter ju på ett jättestort kort med all annan elektronik till skrivaren... vill ju inte ha massor med kretskort i skiten bara för att komma åt ett par enkla drivkretsar :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det kanske kan gå att löda loss dom? ;)
Vad heter dom? ytmonterade?
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jo jag har redan tänkt på det, men de ända komponenterna som sitter i närheten av kontakten till stegmotorn förutom en hel del små ytmonterade kondensatorer och några transistorer så satt det en ALS574A så är flipp-flopp sen sitter det också fyra större dioder. Sen sitter det ett chip som jag inte har identifierat som heter L298N ST88915 och ser ut som en bredare strömregulator med 17 poler (tror jag)

Sen sitter det ett chip på andra sidan kortet som också skulle kunna ha med saken att göra som heter FT5754M från F Japan

Jag vet inte om nån kan hitta mer information om de än vad jag har gjort..
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Se där!
Jag satt precis och hämtade datablad till L298N, har också plockat isär en skrivare! :D
Sök på http://www.alldatasheet.co.kr/ så hittar du datablad.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

haha det är ju underbart :D då kanske man skulle ta och kolla om det finns nått liknande på mina andra kort jag har fått från andra skrivare, jag har ett par olika delar nu, har plockat isär fyra olika gammla bläckskrivare :D
Skriv svar