Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> [ALV]

Om du ska läsa av en läsgaffel på det sättet är det effektivaste (och säkraste?) sättet att använda sig av hårdvarubaserade fuktioner i PICen. Dessa tar tid att förstå sig på. Jag har själv kodad PIC mer eller mindre nu i över ett år och håller själv på att försöka förstå dessa fuktioner.
I ditt fall finns det en funktion i CCP-modulen som heter capture som fixar vad du behöver. Probelemt är att du måste konfigurera det själv via register, det finns inget Basic-kommando eller liknande för att använda den. Nästa problem är att du behöver en snabb interrupt-rutin, och detta går inte heller att fixa i Basic! Men om du väl får igång det så görs det nästan helt i bakgrunden, och du kan ha ett huvudprogram som exekveras samtidigt!

Det andra sättet är att dedicera en PIC att bara undersöka, s.k. polla, sensorn med extremt korta mellanrum för att se om det hänt något och isåfall utföra vad som behövs. Men då är ju problemet att den inte kan göra mycket annat än att just holla konstant koll på sensorn.

Gällande mitt projekt så använde jag IR-sensorer för att bedöma "avståndet" till saker. Räckvidden är begränsad till några decimeter i bästa fall, men ibland fungerar de inte alls om grejen som är ivägen reflekterar IR-ljus väldigt lite. Avståndsbedömningen är också begränsad till två-tre zoner.

Om du vill sparka igång hårdvaru-PWM på en pic och kodar i basic så startade jag själv en tråd omd etta för ett halvår sedan (typ..). Dock stöder inte exempelvis PIC16F84A denna funktion, utan det är bara de PICar med CCP-modul som man kan tillämpa hårdvaru-PWM på.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om han bara vill se om något har hänt så behöver det inte vara snabbt. Jag uppfattade det inte som att han tänkte använda hjulet. Utan bara detektera om det är ett papper mellan gafflarna.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nä, det är klart. Jag uppfattade det som att han tänkte använda mushjulets funktion för hastighetsfeedback. Kanske lite overkill dådå :roll:
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

i stort sätt om jag har fattat de rätt så är de ungefär lika svårt för en nybörjare. jag hadde tänkt att ha dom till att läsa av hur långt tillex en biil har tagit sej en platta med ett hål i å för varge varv den har snurrat så ska den ha tagit sej en viss bit framm..


tanken va väll måda att man kunde räknaut utav vilken hastighet man har å sendan ta reda på hur långt den har kört.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du inte har extemt hög hastighet på hjulet så är det inget problem.

EDIT: stavning
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

för mej spelar de inte så hemst stor roll som sagt min take e väll att kunna räkna ut att ett varv på skivan med hål i är bla bla i cm.





Stiff:
jag har en avstämd ir-motagare. vad mer behövs för att den ska kunna känna av nåt i närheten?
Tycker du att det är för tidigt att börja med sånt kanske . ja har inte riktigt pail på vad som e skit svårt å inte.



de jag har lyckats pilla ihop nu är dioder som bildar linje med en snurra så hadde jag fixsat en diod snurra mnen de tilltalade inte mej så hemst. sen har jag gjort ett litet fordon som kör framåt tils den kör in i nåt å då börjar den backa.

Bild:
Bild




efter de så skulle jag bygga om en rc bil så att den har ungefär samma egenskaper, men i snyggare format:D..

Bild på rc bil:
Bild
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Om man bara vill mäta hastighet och sträcka utan att veta åt vilket håll den snurrar så räcker det med 1 fotodiod som man kopplar till Timern i picen.
Då är man inte beroende av att läsa av porten ofta.
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

en liten fråga bara är inte de en vanlig ir-motagare plus ir led som sitter på en mus? i så falla borde de ju bara vara att kolla om irmotagaren har koontakt eller inte och hur ofta..
eller är jag ute å snurrar igen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det stämer.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

En mus har i regel 1 ir-diod och 2 foto-dioder.
Ir-dioderna är fasförskjutna så att man kan ha stenkoll på positionen.
Systemet kallas greykod eller quadrature.
Men i ditt fall kan det räcka med att läsa av 1 foto-diod eller koppla den till timern i din Pic.
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

okej då är det alltså möjligt. men de ni har dragit är väll mer grundläggande. ingen som kan typ gå in på djupen för att jag skall kunna utföra det med?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Musen har inte greykod. Det är däför det är två fotodioder som sitter lite förskjutna till varandra.

Om man bara vill ha sträcka och eller fart så behöver man bara använda en av fotodioderna.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Vad snackar du om danei?
Musen har 2 fotodioder som är förskjutna 90 grader.
Dessa fotodioder ger 2bitars graykod av positionen.
Har du en annan uppfattning i frågan?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> [ALV]

Angående IR-sensorna så använde jag denna metoden:
http://www.rentron.com/PicBasic/infrare ... ection.htm

Fattar du inte det mesta av det så är du inte redo för det :wink:
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

tack så mycket stiff.
Skriv svar