Stegmotorer var får man bäst tag i dom?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tomtenizze
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 september 2004, 14:20:43

Stegmotorer var får man bäst tag i dom?

Inlägg av tomtenizze »

Hej alla

Jag och mina vänner arbetar på en robot som projektarbete i skolan och till denna robot har vi tänkt använde 2-3 stegomotorer. Vårt porblem är nu att affären(Kjell) vi tänkt köpa stegmotorerna av har fått slut på dom och tillverkaren(AEG) Har inte bekräftat deras order på nya motorer, så här har det varit i en månad nu så vi börjar bli otåliga. Så jag började söka på nätetet efter alternativ men hittade inget riktigt intresant, inget här i sverige ivf... :(

Det ända jag hittade som verkade lite intresant var
http://www.futurlec.com/StepperMotors.shtml

Den nedersta av dom(M55SP-1)...


Så till mina två frågor:

1. Fins det någon bra web butik i Sverige som säljer stegmotorer i snarlik storlek till den ovanstående.

2. Kommer den ovanstående motorn(M55SP-1) fungera med detta styrkortet från kjell(http://www.kjell.com):

Ant: 88109
KEMO Styr stegmotor M109

http://www.kjell.com/kemo/88109.htm


MVH

John
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tja...

de borde väl gå, det ända jag oroar mig är ifall de klarar den nämnda strömen ?, motorerna var väl på 5A om jag inte såg fel :)

föresten, hör av dig om du ska beställa och kan tänka dig sammbeställa, om det inte dyker upp ngt annat ställe med bättre motorer :)

***en fråga åsido. vad betyder detta ? "Step Angle, 7.5o, 4 Phase"

vad menas med step angle och phase ? :)***

MVH SmourF 8)
Seven11
Inlägg: 547
Blev medlem: 13 maj 2004, 23:43:33

Inlägg av Seven11 »

Step Angle: Motorn ser till att snura 7.5 grader för varje puls du skickar.
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Elfa har väl den där typen av motorer modell lite mindre.
Annars har Stefan Svanberg på www.allmotion.se hjälpt mig en del med motorer till mitt CNCbygge. De verkar dessutom ha jäkligt fina priser på stegmotorer, iallafall på sådana biffar som jag behöver.

Jonas
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

[Jonas]
Tack för tipset! Ska kolla upp Allmotion. Har du nåt direktnummer till den här Stefan?
Vad är det för maskin du håller på att bygga? Hur maffiga motorer ska du använda?
Jag bygger en relativt liten maskin med programmet "CNC-Player"
(http://www.cncplayer.com/) och Linistepper-drivkort (http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm)
som driver max 3A/fas. Jag tänkte nog hålla mig runt 1,5A/fas till att börja med.

/d
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Jag är billjudsidiot rakt igenom så min våta dröm är att kunna slänga i en hel MDFskiva och få ut ett färdigt bygge. : ) bordet bli mao ca 2,5*1,5 meter stort och det är framförallt MDF, plast osv som kommer att köras.
Zaxeln drivs av byggsatsen från BDE, X och Y är inte klara ännu men det lutar åt en motor från allmotion på 8,5Nm vilket om jag förstått det rätt motsvarar ungefär 1200oZ som Jänkarna alltid pratar om. Detta är en motor på 4kilo så det är rätt rejäla grejor. Den motorn vill ha drivspänning på runt 80V vilket ställer till det lite med drivkort men Allmotion har nyligen fått in ett kort som hamnar på 1000-1500kr så då är det knappt lönt att bygga kort själv...

Ett annat alternativ är den största motorn som Elfa har, den har jag hittat på ett annat företag för runt 1000kr. Önskar jag hade mer erfarenhet av stegmotorer, de stora motorerna har en tendens att tappa enormt med kraft när man vill köra fort och det är svårt att hitta en bra avvägning mellan styrka/snabbhet!

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Sedan kan du tjäna lite pengar på att fräsa fram köksluckor åt folk i halvfabrikat, dvs dom får lacka själva. :wink:

Mikael
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Micke_71: Haha.....anar du hur rätt du har......?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Eftersom jag till vardags kör en cnc fräs som klarar vilka köksluckor som helst (nåja endast 6200x1100 minus fräsdia eller 6200x1750 i bredd om man ställer skivan på högkant, dvs utan att skarva körningen) så vet jag att det ibland hamnar dylika projekt i maskinerna nattetid. Jag själv har ännu inte fräst fram köksluckor personligen. Det är dock inte populärt i chefens ögon då träspån flyger omkring och letar sig in i prismor o lager, vilket kan få dessa att skära ihop. Metall får vi köra hemjobb i.....

Jag har själv tänkt tanken många gånger på en maskin som skulle kunna ta en hel skiva MDF och fräsa ut. Man kan ju suga fast en sådan skiva ganska hårt så det bara är att köra på utan att nyttja ett enda spännjärn.

Jonas_A4T: När det gäller hobbybruk och kanske några enstaka projekt som ska säljas så gör det inte så mycket ifall maskinen inte klarar av så där jättehöga snabbtransporter. Du kommer sannolikt att spara en hel del pengar förutom det som går åt till drivningen på det. Dvs att du hinner o slå stopp innan det brakar i när du programerat fel. :roll: En maskin som accar 0.5g eller mera och har en transport på endast 10m/min hinner du inte med när du väl upptäcker ditt misstag.

Om du inte ska mata med skruv utan kanske med kuggstång eller kuggrem så finns det lite annorlunda lösningar jag har funderat på som kan ge rikigt bra snabbmatningsprestanda kombinerat med stegmotorns upplösning vid fräsning. Det går ju iofs med skruv också. Men du måste då ha någon form av en återkoppling, kanske en pulsgivare. Man kan då låta snabbtransporten skötas av att hållströmmen till stegmotorn slås av i den aktuella axeln/axlarna och en asynkronmotor tar över den biten. Positionen får man då av pulsgivaren, sedan slår driften asynkronmotorn av när det är en liten bit kvar och stegmotorn får ta över igen o köra in den sista biten till position. Då har man även övervakning ifall stegmotorn missar ett steg.

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Vad för typ av skenor rullar de där kulblocken rulla på? Detta är verkligen en helt ny värld för mig. Man har verkligen inte en susning om hur "de riktiga" maskinerna ser ut och vilken styrka man behöver ha på konstruktionen i sig själv.

Men det är ju sannt att det enda som blir lidande av liten utväxlad motor är snabbtransporten. Har även haft funderingar på det här med återkoppling mha pulsgivare men jag har bestämmt mig för att göra det så enkelt som möjligt till att börja med och uppgradera bit för bit. Skall jag planera in allt nu så kommer inget att bli av.
Driften blir till att börja med vad som finns till hand. Zaxeln går på en M6gängstav och 2st muttrar av delrin som spänns mot varandra, Yaxeln går med 25mm bred rem. X är inte bestämmt än men troligen rem där med om jag hittar remmar/hjul till vettiga pengar.

Den billigaste driften verkar ändå vara trapetroidgängad stång och dubbla muttrar för att slippa/minska glappet, men jag vet inte. remdrift tycker jag verkar bättre även om den kostar sanslösa summar gämfört med trapetsoidstång!

Just nu är all input om verkstadsvärlden bra input! : )
Jonas
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Har du fått tag på nåra motorer,tomtenizze?
Jag har två stycken Stepper Motor - M42SP - 5p OM DET ÄR AV INTRESSE.

tusse
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Skenstyrningar har jag dock bara sett i mindre CNC maskiner där det inte rör sig om så tunga laster. Då har det varit av typ http://www.aratron.se/t_produkter/snr.htm

De är lite olämpliga när det ska åka kanske 10ton fram o tillbaks på dom då skruvarna inte riktigt orkar hålla i så bra. :roll: Bland annat en Hitachi Seiki flerop som vi hade på jobbet var byggd med sådana i ett gjutjärns fundament. Den hade då iso 50 kona och var förvånansvärt stabil för sin lilla storlek.

De större maskinerna som vi huvudsakligen har bygger på stora slipade prismor. Vissa har kanske 1m2 i kontaktyta som lastar av.

Mikael
Skriv svar