Tja, den som länkades är ju på 0,37kW och motorn på 1,5 kW, sedan beror det på hur lasten är, om det är tung eller lätt last, är det tung last, så kanske man behöver gå upp till en 3kW omformare.
Sedan beror det också på om man kan nöja sig med vektorstyrning, eller om man behöver konstant vridmoment.
De billiga omformarna stöder i princip enbart vektorstyrning, dvs spänning och frekvens är linjära, medans vid momentstyrning, så styrs frekvens och spänning separat för att erhålla ett konstant moment.
Varvtalsreglera elmotor på elektrisk väg
Re: Varvtalsreglera elmotor på elektrisk väg
Ok, då fattar jag vilken siffra det är jag ska titta på. Det är alltså någondera av de här som kan komma ifråga:
http://www.automation24.se/drivteknik/f ... 3317-0.htm
http://www.automation24.se/drivteknik/f ... 3316-0.htm
Det jag undersöker är om det skulle gå att vinscha upp till 800 kg med elmotorn. Behöver man konstant vridmoment till det?
http://www.automation24.se/drivteknik/f ... 3317-0.htm
http://www.automation24.se/drivteknik/f ... 3316-0.htm
Det jag undersöker är om det skulle gå att vinscha upp till 800 kg med elmotorn. Behöver man konstant vridmoment till det?
Re: Varvtalsreglera elmotor på elektrisk väg
beror naturligtvis på hur det hela är konstruerat.
Vektordrift funkar bra till pumpar och fläktar, tyngre saker såsom kompressorer mm brukar vilja ha CT-drift.
Vektordrift funkar bra till pumpar och fläktar, tyngre saker såsom kompressorer mm brukar vilja ha CT-drift.
Re: Varvtalsreglera elmotor på elektrisk väg
Den variant som jag just nu funderar mest på är en kapstanvinsch.
Re: Varvtalsreglera elmotor på elektrisk väg
PTC har en siemens micromaster i lagom storlek till salu i rätt pris