IR-sensorer och PIC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
elev
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 augusti 2004, 11:19:32

IR-sensorer och PIC

Inlägg av elev »

Nu har vi bestämt oss för att försöka bygga en robot med hjul som kan köra runt på ett bord utan att köra ner för kanterna. Vi hade tänkt använda en IR-sensor till att mäta avståndet till underlaget. När roboten upptäcker att avståndet är för stort (dvs den börjar komma utanför bordet) ska den svänga åt ena hållet. Finns det olika sorters IR-sensorer eller går det bra med vilken som helst? Skulle det funka med en vanlig IR-sensor som sitter i en video?

Vi hade tänkt använda en PIC som hjärna. Hur vet man vilken PIC man ska använda? Det finns ju en massa olika beteckningar.
Tacksamma för svar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=25

Bra början, annars har jag noll koll.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Den billigaste reflexdetektorn jag kan hitta på Elfa: 75-344-72

Leta efter en Pic med:
* Flashminne (ett måste)
* Inbyggd RC-oscillator (så slipper ni kristall)
* 2pwm kanaler (det går att klara sig utan men det underlättar)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det viktigaste du behöver jämföra när du ska bygga IR-sensorer är att kolla så att fotodioden reagerar på samma våglängd som IR-lysdioden skickar ut. Liten avvikels går naturligtvis bra.

PIC16F628 är en bra start med integrerad oscillator, men den har bara en PWM-kanal.
PIC16F876 är en bra fortsätning som inte är alltför stor.
PIC16F877A är en bjässe som inte saknar mycket...
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Nu är det så att jag har tänk o bygga på lite på min robot.. Den styrs av en Pic 16f627 vilket jag vet har allt det där utom 2st pwm kanaler.. Hur ska man göra när den endast har en?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jine: Ett sätt att skapa en pwm utgång är ju att styra utgången med en timer (om det finns nån "kvar").

Ett annat sätt är att använda sig av en port (t ex 4 ugångar) kopplade till en komparator. Dessutom kopplar man in en räknare till komparatorn...räknaren räknar upp mha en oscillator. Pwmpulsen skickas ut ur komparatorn...å pulsen är hög till räknaren har nått samma värde som porten.

Edit: typ så här:
Bild
EDIT2: 74HC373 kan du hoppa över, mata in 4 bitar till komparatorn direkt!
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hmm tycker nästan det låter lättare o sampla lite i från microchip :) Men tack endå..
Skriv svar