Felaktig prototyp levererad(SLS-teknik med STL-filformat)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Felaktig prototyp levererad(SLS-teknik med STL-filformat)

Inlägg av Mackan »

Vet ej om tråden hör hemma på detta ställe.......annars får admin flytta den rätt :)

Jag kan ju börja med att meddela att jag inte är någon mekanikkille………så förhoppningsvis så kommer det någon jättelätt lösning på mitt problem :D

Nu till problemet. Jag har jag testat, via ett belgiskt företag, att producera några prototyper med hjälp av SLS-teknik.
http://www.materialise.com/materialise/view/en/65854

Jag har designat en test produkt som jag ritat och sparat ner i STL-format. Fick nu hem prototyperna och blev väldigt konfunderad då måtten som jag satt i min cad-ritning inte stämmer till 100% överens med det som är levererat. :(

Bild

Bild

Bild

Som ni ser på bilderna så har jag på en av prototyperna gjort ett cirkulärt föremål med några ”utskärningar”........och på insidan av enheten vill jag ha en cirkulär försänkning i mitten med en viss radie.

Radien på cirkeln är för liten och minsta sidan på den utskurna triangeln blir också för liten.

Vad kan detta bero på.?

Kan det ha att göra med mina inställningar på genereringen av STL-filen då detta fil-format är triangelbaserat.
Jag tänkte att det kanske är så att om man skall göra en helt rund cirkel så krävs det egentligen ett oändligt antal och oändligt små trianglar för att göra cirkeln helt
rund……..detta skulle iofs genera en groteskt STOR stl-fil……..ähhh jag vet inte jag kanske är helt ute och cyklar!?

Kan det vara så enkelt att deras anläggning inte är kalibrerad på riktigt sätt?

Jag vet inte……………det enda jag vet är att det som skall sitta fast i enheten inte får plats.

Vad göra :?:

Mvh.

edit: meningsfel
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Låter skumt. Har inte så enormt mycket erfarenhet av rapid protoptyping men jag kan ju börja fråga lite så kanske nån annan kan fylla på... :)

Hur pass tighta toleranser har du på de ställen där det blivit "för trångt"? Hur mycket skiljer det sig från de mått du hade tänkt dig? Hade du tänkt att delen som ska passa i ska "nypas" fast av plastdetaljen, eller kommer det att sättas fast på något annat sätt?

Har du för hårda krav på delen i "fel ledd" så kan det ställa till problem i vissa fall. Från efunda:

"Both SLS® and SLA suffer from inaccuracy in the z-direction (neither has a milling step), but SLS® is less predictable because of the variety of materials and process parameters."
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Innemåttet på cirkeln diffar 0.52mm och detta är ju inte i närheten av bra. Jag har ritat radien som 36.92 och den är 36.4mm.
Det borde ju vara bättre nogrannhet än detta då deras process har en upplösning på 50um.

Spelar verkligen toleransen på mitt projekt någon roll vid generering av stl-filen?

Jag funderar på att skicka tillbaka prototyperna så att dom får kontrollmäta och felsöka åt mig.

Dom har ju mina stl-filer och säkerligen något program så att dom ser exakt vad filen innehåller för data........då borde ju dom se om det är mitt filunderlag eller om det är deras process som inte fungerar riktigt som den skall

:?

Mvh.
/Markus
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Oj såpass... ja det låter ju onekligen väl kraftigt.

Anledningen att jag frågade efter toleranserna var mer än tanke att du kanske tänkt dig för tighta toleranser på din bit och att det bidrog till att delarna inte passade. Men så pass stora skillnader som du fått låter inte normalt. Är alla mått konsekvent för små så att hela biten är 1.5% mindre än den ska vara, eller är det bara innermåttet som är fel?
sm6xvz_
Inlägg: 134
Blev medlem: 9 mars 2007, 10:44:28
Ort: Göteborg

Inlägg av sm6xvz_ »

Mackan skrev:Innemåttet på cirkeln diffar 0.52mm och detta är ju inte i närheten av bra. Jag har ritat radien som 36.92 och den är 36.4mm.
hum är det blandat diameter och radie i texten....hängde inte me riktig för jag tolka <Innemåttet på cirkeln diffar 0.52mm> som diameter.....

satte du ut toleranser i din ritnig då? annars finns det väl en ISO-standard som firman håller sig till, att maskinerna klarar högre krav betyder ju inte att dom tillverkar allt i den precissionen....
Själv tycker jag inte 0,52mm låter så mycket på diametern om den totala är 2*36,4mm Snackar vi 0,52mm på radien så kanske det e för mycket.....

men jag har ingen aning e bara mitt tycke.....
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Tackar för snabba svar........jo det skall vara diameter...sorry

Här kommer en bild på konturen som jag ritat......
Bild

Tar man tex måttet som skall vara 1.5mm så är det 1.86mm.

Mäter jag måttet som skall vara 1mm så är det 1,38mm

Det känns alltså som om felen är blandade......i bland för stora och ibland för små :?

Skummt eller skummt :?:

Men det är kanske som "sm6xvz_" skriver att om jag inte anger att jag vill ha jättehöga krav så kör dom med någon standardinställning.......får kolla detta med dom :!:

Mvh.
/Markus
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Skummt eller skummt, nepp skumt ;)
Är nog bäst du hör med dem om vad som kan gått fel, för det är ju tok med något i alla fall.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Och glöm inte skriva firmans svar här också.... Alltid lär man sig något :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Kolla länken :)

edit: Aha, läste "Glöm inte skriva firmans namn här också" :oops:
Senast redigerad av Borre 15 februari 2008, 14:37:49, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Där finns det knappast något svar.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Såg detta nu.......suck :(

http://www.materialise.com/materialise/ ... tions.html

Jaja.......man lär så länge man lever :shock:
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Hmm... 0.25% ska det kunna slå står det ju... måttet du nämnde först slår ju nästan 1.5%? Kolla du med firman om de inte kan göra ett bättre försök :)
sm6xvz_
Inlägg: 134
Blev medlem: 9 mars 2007, 10:44:28
Ort: Göteborg

Inlägg av sm6xvz_ »

rasmusB dom har ju även en minsta i mm oxå......

Standard accuracy:
± 0.25% (with a minimum of ± 0.2 mm)

men visst dom har legat Å svävat på tollerasnivåerna, och överskridit dom med "små" marginaler

skall vara 1mm så är det 1,38mm =0,18mm ..över toleransen
skall vara 1.5mm så är det 1.86mm = 0,16mm över....
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Kollade med företaget och dom gör om ett prov-skott med mina nya dimesioner.......jag adderar alltså så att jag får deras största möjliga fel på det måttet som för mig är viktigast............då vet jag att jag kommer att få plats med saken som skall in i "hålet"........oj det lät inte så bra :lol:

Prylen skall snurra så man får se om den upplevs som cirkulär eller eliptisk med deras toleranser.........jaja annars får man sandpappra lite när det snurrar.

Skriker till här när jag får hem nya provskottet...
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

sm6xvz_ skrev:rasmusB dom har ju även en minsta i mm oxå......

Standard accuracy:
± 0.25% (with a minimum of ± 0.2 mm)

men visst dom har legat Å svävat på tollerasnivåerna, och överskridit dom med "små" marginaler

skall vara 1mm så är det 1,38mm =0,18mm ..över toleransen
skall vara 1.5mm så är det 1.86mm = 0,16mm över....
Exakt... Därför jag bara pratade om det första måttet han nämnde... :)
Skriv svar