Hårdtest för Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Oj det var 1,6mm fräsar från sodjan inte 6... Fräsarna från classe är nog ingen höjdare.
Jag skulle provat med 1,6 fräsarna och skärdjup i z på 0,05-0,1 mm per passage och matning 50mm/min. 20-30000rpm är inga problem på dessa.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Perfekt bobobo! Då har jag allt jag behöver för en provfräsning men det blir inget idag ändå.
Anledning:
Stötte på ett minst sagt oväntat problem. Lyckades fan inte klippa till en liten provbit (hela plåten går inte in i fräsen) trots att jag tog i för kung och fosterland. Provade med en kapskiva i dremel-kopian och det var ju inte heller särskilt produktivt.
Detta måste alltså vänta tills jag får låna en vinkelslip från kompisens jobb på måndag. Trökigt, och inte särskilt lovande inför fräsningen men har jag kommit så här långt med tråden så kan jag ju inte bara backa ur!

Kan bli att köpa en billig vinkelslip på Clas imorgon annars. Vi får la se.

MVH
/Tottish
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

När du kommit såhär långt med tråden som du skrev, du har inget annat att prova fräsa i, en liten aluminium bit eller gammal kylfläns eller liknande?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Du har rätt Borre, jag är skyldig EF att prestera resultat ikväll!
Nu efter några öl känner jag att andan faller på på allvar! =)
Hittade en del till ett gammalt dator-chassi med lite tunnare plåt (1mm) som gick in i fräsen, provar med det. Lägger dock märke till att mitt fräsbord är ganska oplant vilket ju är tråkigt när man kör 0,1mm "per varv".

Jaja, jag kör på, må det bära eller brista!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Haha, Rätt inställning! :D :tumupp:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Det är rätt :)
Nog för att jag inte ska säga något då jag inte fått igång min fräs än :P
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Skynda, jag kommer inte kunna sova förrens jag får se resultatet...

Bilder och Film hoppas jag på!!!!
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Då har jag kört en simulering och bestämt mig för att köra med dubbla pcmpers rekomenderade 50mm/min annars kommer inte gurgalof få sova ikväll. Körde en bit av simuleringen och kom fram till att det skulle ta typ 2 timmar och köra ut ett 7cm högt "K"!!! (bokstaven alltså)

Så då provar jag 100mm/min ikväll så får vi se hur det blir. Om man bara avverkar 1/10mm i taget så borde man väl kunna gasa på liiite mer än 50mm/min iaf? Vi får se, som sagt!

Återkommer med bilder, kan tyvärr inte ordna film då det inte finns nån sån kamera till hands.

MVH
/Tottish

Edit: Session started!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

He He ölen gör visst nytta :D Fräs dig inte nu i fingrarna bara, det gjorde jag, men det var ioförsig vin jag förberede mig med.

Om du bara kör 0,1 mm kan du gasa på mer precis som du skriver, kylning medelst pensling gör så du kan köra fortare etc.

Väntar också på resultatet innan nattning :)
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Fudge! Mach3 gav upp på mitten. Kanske var trialversionens begränsningar som hoppade in... jaja, jag har ju positioneringen kvar så jag kör ut en ny Gkod för "andra halvan" bara...

MVH
/Tottish

Edit:
And we're back on track!
Kan nämna att det inte är mer än drygt 20 grader C i min ljudisolerings-box efter 25 minuters fräsning för dem som följt diskutionerna (i tråden om lådan) om ett behov av ventilation i boxen. Över förväntan på denna front! Tänker inte avslöja något om fräsningen även fast jag faktiskt har tjuvkikat i lådan! =P
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Fy vad taskigt 8)

Fast, du har inte sagt något om att något gått sönder, måste införskaffas, så jag tror att det går bra.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har haft samma problem, att mach3 inte klara flera timmars körning oavbrutet...
är det fler med samma problem?

Men kom igen 2 timmar är väll inget jag körde 3 timmar för att göra ett motorfäste (43mm) i alu i min lilla fräs som inte alls är tänkt för metall.
Frågan kommer upp ofta i forumet: kan man köra i metall med min/din fräs, det handlar ju om toleranser och tålamod.... inte om det går :wink:
Senast redigerad av POS 16 februari 2008, 22:04:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jippie! Hoppas det inte är alltförlång tid innan man kan sova, börjar bli väldigt trött nu... :D

Keep up the good work!
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

POS: Jo det är väl så men jag, som inte har någon praktisk erfarenhet, har lite fått intrycket att det skulle vara döfött bara för att det skulle käka för mycket frässtål och se ut som skit om man bara har lite för höga matnignshastigheter.

Mach3 la av igen. den här gången så var det för att det hade hgått 500 rader. Var säkert det förra gången också...
Men nu är det snart klart... håll andan!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

500 rader, låter som demospärren..

Ja det kanske tar både tid, tålamod och frässtål men det går om man vill... :D
Skriv svar