Hårdtest för Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

OK för mig om du är nöjd med den förklaringen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH:
Jag tror inte din syrras hål är mindre än dom andras. Det är samma fräsprogramerare som har varit i alla hål, eller hur man nu ska uttrycka det. :wink:

Svarven jag köpte från Automatic Production fungerar alldeles utmärkt. För priset (7.700:- + moms) fick jag inte med några extrasaker. Största orsaken att jag köpte just den var för att den gick in i bakluckans brevinkast på min Alfa 166. :D

Tottish:
Jag är nästan helt säker på att fräsen gick sönder av utmattning. Det blir för mycket små vibrationer i en Lillsyrra. Jag hade samma problem i Storebror när det var obalans i Kressen. Efter bara 10 minuter gick ett stål av när jag körde T-spåren i MDF-plattan.

En annan sak Tottish. Varför ska dom ha bokstäverna i plåt? Ska dom inte sitta utomhus? Då kommer dom att rosta bort efter nåt år, om dom inte rostkyddsbehandlar dom väl. Men då kan man lika bra använda ett annat material.

Mina (och troligtvis även Sodjans) fräsar är lämpliga till aluminium. Det stod i deras datablad, som inte jag heller kommer åt nu.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Jojje är det 180x300 vario svarven som du har eller är det någon annan modell?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, den är det.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Lite OffTopic, men är Optimum lika gedigna som de ser ut?
Det står att de är tillverkade i Tyskland. Stämmer det eller är det Kina maskiner som är "ommärkta" eller ompackade i tyskland?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom är specade från Tyskland, men tillverkade i Kina. Iaf enligt säljaren på AP. Precis som det mesta är nu för tiden. :lol:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

För stål och alu.-plåt har jag flera lyckade fräsningar som suttit fast med hjälp av dubbelhäftande tejp. Svår att få loss men t-röd brukar hjälpa.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Jojje: Vet inte varför dom vill ha stål. Antagligen bara ren okunskap och dem har inte lagt fram det som något krav utan bara tänkt att det är samma sak som plåt eller nåt =)...
Kul att höra att det går att köra Alu med dina frässtål i alla fall! Har du nåt tips på mathastigheter/skärdjup (för alu) eller är det trial'n'error som gäller? Tänkte om du har ett tryckt datablad liggandes alternativt PDFen på hårddisken...

zeus:
Å fan? kul att höra. Känns ju som att tejpen ska flexa för mycket för stålfräsning men kanske inte alltså... Beror väl på om man ska fräsa jet-turbiner eller skyltar i och för sig... =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Är väldigt tunn tejp, på rulle. Sätter fast på en plastbit som är väldigt plan.

Till alu. så körde jag sist med en V-fräs. Graverade först med samma fräs. Lät som fan när jag tog 1mm alu., med halva fräsen genom, i ett svep utan smörjning. Men snyggt blev det.

Ska testa snedställa arbetsbordet och köra på kanten av fräsen, känns som det blir lite vassare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här är vad jag fick från en kompis:

Matning-mm/min=V*F*Antal skäregg
V=Varvtal
F=Hur mycket den ska ta bort av material på ett varv. Nom talet ligger på 0,1-0,2mm men har man fräsar med kylning rakt igenom ligger detta värde på 0,5mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PeterH:
"Ni andra som slagit in stången eran syster, hur tyckte ni det var? Fick ni ta i för kung och fosterland eller var det bara rejält trångt i hålet?"

Det var precis lagom trångt. Jag kunde trycka fast röret med handkraft, men för att få ner röret behövdes några slag med hammaren. Kraften som behövdes var ungefär som när man slår i en vanlig spik i en träbit, så jag behövde inte hämta storsläggan och ta i för kung och fostervatten direkt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jo helt klart verkar det som att hålen i mina gavlar är något trånga... Kanske kan jag köra upp hålet med min nya Terco Milltrainer (skolfräsen ni vet)? Frågan är ju bara hur man ska hitta centrum när man inte kan använda det tidigare tipset med multimeter och nolla axlarna?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ta en pinne med sandpapper på bara, som Krille Krokodil föreslog. Eller slå lite hårdare. :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Är det inte ganska kritiskt att det blir bra/rätt mått för att bibehålla precision på syster? Det kan ju teoretiskt bli så att ena hålet slipas ur uppåt och det andra neråt, hur skulle det påverka det hela?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får väl sätta pinnen i en borrmaskin. Då slipas det både uppåt å neråt, vänster å höger. In å ut får du däremot styra själv.
Skriv svar