Hårdtest för Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Hmmm, nu när den var klar så var den inte klar... Hade inte gått igenom än. Undrar om den har käkat upp frässtålet eller om det bara var jag som gjorde nåt knas när jag körde ut min andra g-kod...

Nu bevakar jag noggrant och fortsättermed att fräsa lite djupare ändå...

MVH
/Tottish

Edit:
Fan, igen, frässtålet gick av... byter och kör på igen...

Edit2:
Nu kör vi igen... eftersom jag inte hängde med så bra och inte vet när stålet brakade av så gör jag om andra halvan för att vara säker. Så långt vet jag att det höll i alla fall.
Inspekterade den avbrutna delen av stålet och konstaterade att det inte var något märkbart fel på "klingan" utan att den helt enkelt hade gått av en bit upp på skaftet. Då tänker jag att det kanske inte hade hjälpt med vattenbad för detta missöde? Men de kanske hällre vill gå av om de är lite väl "ljummna" också...
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Låter bilderna tala om sig själva här...

Bild

Allt uppsänt och klart...

Bild

Fräsen är igång... lookin' good ey?

Bild

Klarrt å betarrt!
Ett frässtål, två timmar, åtta 50cl Heiniken och lite svorodommar senare så har jag i alla fall fått lite resultat!

Helnöjd!
Återstår bara att utröna varför det första stålet knäcktes och sedan att prova med balja.
Men detta är i alla fall vad man kan få ut ur en 'orginal' Lillsyrra utan något extra Lull-lull så som kylning, skärvätska och annat kvinnligt...

Får be om ursäkt för dåliga bilder men mycket bättre än så blir det nog inte med en gammal Kodak. Kan beskriva lite mer om hur finnishen är imorgon...
Gjorde också en film på gurgalofs begäran men den var väl inte så ösig... jaja, får se om någon vill hosta...

Ha en fortsatt trevlig kväll och som vanligt ett stort tack till Jojje, the man with the plan!

MVH
/Tottish
Senast redigerad av Tottish 16 februari 2008, 23:40:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Nu kan jag sova! Tack!

Jag kan hosta filmen om du vill...
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Ser mycket bra ut! Gratulerar!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Mycket trevligt att se att syrran orkar lite mer än plast och trä :D Tack för inlägget Tottish!

Nu blir jag också sugen ta tummen ur och skruva ihop min syrra, det har tagit lite stopp i maskineriet eftersom mina gavlar har alldeles för små hål för rören och jag har inte riktigt löst hur jag ska förstora dom med bibehållen precision:(

/PeterH
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

PeterH, Du känner ingen med en fräs? Med en vippindikatorklocka centrerar man lätt in centrum på hålen och sedan använder man en "Boring mill" (vet inte vad det heter på svenska) eller om det är en CNC-fräs går det ju att cirkelfräsa.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det kom ju ut ett K (K som i kvinligt) och alla fingrarna i behåll, bara att gratulera :D
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Analys av urfräsningen:
Tycker att resultatet ser mycket bra ut. Kanterna skulle väl behöva slipas lite men det är kanske svårt att komma ifrån även med stabila maskiner?
Ser ut som att maskinen har huggit lite fel i övre och nedre högra hörnet. Varför vet jag inte men det är små "hack". När de uppkom kan jag ju inte heller svara på tyvär eftersom det hela var tämligen oövervakat.
Ett annat litet missöde som jag inte skrev om igår var att det släppte redan innnan sista "varvet" och hamnade i kläm mellan en av uppspänningskruvarna och Z-axelns nedstickande gängstång. Den blev ganska krokig men det gick att böja tillbaks så det blev hyffsat rakt.
Fasen alltså, måste skaffa webkamera och stoppa in där snarast! Ingen som har något tips på en bra kamera för ändamålet? Har efterlyst förr utan resultat.

All in all så var det kul att det lyckades. Anledningen till att första fräsen gick av kan ni nog gissa bättre än jag. Kanske skulle det vart bättre att dubbla fräsdjupet istället för matningshastigheten?


For the record:
Det tar ca 50 minuter att köra ut ett "K" fetstilt cirka 7cm högt med Lillsyrran. Detta förutsatt att man:
*inte behöver byta frässtål
*har registrerad version av Mach3 (slipper köra fler Gkoder)
*kör med 100mm/min matning och fräser bort 0,1mm i taget genom en 1mm plåt. (ca 5 min/varv alltås)


MVH
/Tottish

Edit:
PeterH: Kul att höra att man inspirerat lite. Min största drivkraft att hinna med att bygga Lillsyrra har vart mitt dåliga samvete mot Jojje =)...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

PeterH: Hur mycket ska du ha upp hålen?

Andax: Arborrhuvud på svenska. Boring mill=arborrverk
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var ju jättekul att se att det gick att fräsa ut K'n på Lillsyrran. Undrar om det funkar lika bra med andra bokstäver också, hmm...
Visst passar det bra med Lillsyrra, K't och fräs på en gång, eller... :roll:

Skämt å sido, det ser ju helfint ut. För att slippa att fräsen går av så lätt är att först sticka in den längre i maskinen. Du måste då ta av pubesringen från fräsarna. Sen är det vibrationerna som för det mesta tar dör på allt roligt. Att Lillsyrran inte gillar vibrationer har väl med åldern att göra.

Det med att K't lossnade å satte sig på tvären kan du avhjälpa med ett par bryggor, som sen brytes bort. Kanske inte så lätt när det är stålplåt, men om du kunde fixera det som fräses bort, då blir det även mindre risk att nåt går snett i fräsningen.

En sak till. Sodjans fräsar och mina fräsar är i princip samma typ. Dom är inte gjorda för stål, dom är alldeles för hårda för det, och går av. Det finns frässtål speciellt för stål, men dom kostar mångdubbelt mera.

PeterH:
Konstigt att dina hål i gavlarna är för trånga, hmm...
Dom ska vara lite mindre än rören, och man ska slå fast dom med klubba eller stor hammare.
Du får väl svarva ner rören i ändarna annars.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Krille Jag vet inte exakt, jag ska ut i boden och mäta nu så återkommer jag... Men det är ganska mycket, jag uppskattar det till drygt 1mm. Det går inte att slå in dom i alla fall (eller så är det jag som är feg bara :roll: )

Jojje: Jag har funderat på samma sak, men jag har ju ingen svarv heller :cry: Du köpte ju ny till bra pris med lite tillbehör. Vilken modell valde du, vilka tillbehör fick du med och till vilket pris?

Ni andra som slagit in stången eran syster, hur tyckte ni det var? Fick ni ta i för kung och fosterland eller var det bara rejält trångt i hålet? Jag tycker det ser ut som att alldeles för mycket material kommer följa med ner i hålet och det är inte så lätt att centrera heller.

/PeterH
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Jojje: Bra, då har jag fått lite ljus över den situationen i alla fall. Blir nog inte att köra så mycket stål i den här fräsen. Skulle mest se om det fungerade. Om det blir aktuellt att fräsa ut "skyltar" (lösa bokstäver att sätta på fasaden) till frugans jobb så tror jag att det blir att övertala the people in charge att använda aluminium eller någon annan "mjuk-plåt" istället.
Hur är det med dina/Sodjans frässtål till typ Alu och mässing?

PS: Du borde inte vara så ful i mun! Tänk på att inte alla föräldrar har hunnit blivit varnade om dina snusk-fasoner och lagt till EF i Adult-filtret! =)
DS

MVH
/Tottish

PeterH (Skrev medans jag skrev):
Om det ser ut som att det kommer följa med material ner i hålet så är det nog för litet. Alla hål lika små?
Vill minnas att jag kunde trä in mina rör kanske 1mm utan att ta fram släggan. Det är nog fel om du inte kan "fästa" gaveln så att den sitter på plats utan att använda hammare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

PeterH: Kanske du kan hona upp hålen med en borrmaskin. Ta en stång och såga en skåra så du kan trä in smärgelduk eller sandpapper, vira det runt stången tills diametern är lite större än hålet. Kör det in och ut ett par gånger och testa sen med stången. Forsätt öka diametern på sandpappret tills stången passar. Är man försiktig går det med handborrmaskin men bäst är i pelarborrmaskin.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Jag gissar på roterande utmattning pga för höga skärkrafter. Kan du ta några bra bilder på fräsbrottet ocg ange var den var infäst i chucken, så är det enklare att bedöma.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Kan kan jag väl men det skulle nog inte ge så mycket: Om du spanar in bilderna ovan så ser du snabbt att den kameran jag använder lämpar sig väldigt dåligt till makro-foto och tappar skärpan rejält på allt under typ 30 cm.

Dock så spelar det inte så stor roll om det är så att det fräs-stålet jag använde absolut inte är till för stålfräsning så räcker det för mig som förklaring =).

MVH
/Tottish
Skriv svar