Styra torkarmotorer!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Styra torkarmotorer!

Inlägg av anton »

Jag har börjat fundera på ett litet prodjekt.. Att bygga en bandvagn som jag fjärrstyr och som jag sen kan använda som chassi till datorn (Lan dator?). Och eftersom alla har sagt att torkar motorer ska vara starka så tänkte jag använda sådana. Dom borde vara billiga också eftersom att man kan köpa en från någon bilskrot. Men jag vet inte hur jag ska kunna styra dom. ska ha två st motorer. en för varje band.. tänkte bygga ett chassi i aluminiumplåt/lister och profiler...till strömförsörjningen tänkte jag använda detta batteri: art.nr 32-3893 på insjöclas. det levererar 12V och 1,3Ah.. räcker det? . Vad jag har förstått så ska jag använda PWM styrning och H-brygga.. Men jag vet inte hur kraftig H-brygga man behöver?.Tänkte använda mig av en PIC 16F84A eftersom att jag har några av dessa hemma. Styrningen ska ske trådlöst och helst med två vippbrytare (till)-från-(till) . En brytare för varje band.. Går det att göra så lr ska jag använda steglös? För om inte så skulle det väl funka med en relästyrning?Vill helst slippa IR då man måste kunna se den hela tiden.. Om jag använder relän så kan jag ju använda denna mottagare:
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=28004
kopplat till en booster som omvandlar 5volten som kommer ut till 6v kopplat till ett relä som styr motorn. Den är ju på 5kanaler så de borde ju gå att styra den.. Och för att styra mottagaren kan man använda denna sändare som hör till:
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=28005

Synd bara att den kostar rätt mkt.Eller är det billigt för en sändare och en mottagare? (runt 1000:- för sändare och mottagare)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter som ett spännande projekt!

En liten sak du kan fundera på: Om du har ett Harald Nyborg-varuhus i närheten säljer dom skruvdragare för 149:- med 1,3 Ah-batterier.
Så du får två nedväxlade motorer (0-900 varv/min) och två batterier för under 300:-
Ett sätt är ju att mäta strömåtgång då du belastar motorn och därifrån ta fram hur mycket H-bryggorna bör klara av.
En färdig "H-brygga" är t-ex: LMD18200 (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019794.htm) den klarar 3 A
kontinuerligt och upp till 6A (tror jag det är). Om du vill bygga själv finns det här på forumet ganska mycket information.

Lycka till!!!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Istället för att hålla på med radiomoduler så kanske du skulle kunna använda radiostyrning till RC-bilar/flygplan.

Vad har du tänkt använda för larvband?
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

RDX* >> Visst kan jag använda radiostyrning från ett flygplan lr så, har en 4kanals sändare,mottagare hemma men de blir för enkelt!:P. Som band har jag tänkt använda Moped kedja som jag eventuellt sätter små "gummibitar" på som fötter..lr vet du något annat bra band?

MicaelKarlsson >> Tyvärr har jag inte dom i närheten. Men skruvdragare finns ju billigt på dem flästa ställen (rusta,Insjö clas,biltema m.m.) så de är ju inte så svårt att fixa..men orkar dom då?.. Jo jag har läst om $tiffs h-brygga. men hur många Ah klarar den?.. Har inte fattat de..han har ju ritat om den hur många ggr som helst!:P
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

anton: har dragit i ett gäng skruvar av olika längd och dimensioner utan problem!!
Men eftersom jag inte har en aning om hur starka torkarmotorer är så är det lite svårt att jämföra.
En annan tanke är väl att testa fönsterhissmotorer :?:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

anton skrev:Jo jag har läst om $tiffs h-brygga. men hur många Ah klarar den?.. Har inte fattat de..han har ju ritat om den hur många ggr som helst!:P
Du menar hur många A den klarar, Ah blir "goddag yxskaft" i det fallet.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

De Mosfetarna $tiff anvnänder (IRFP260) är specade till 50A så nått i den riktningen ska den klara..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

anton: är du fortfarande inne på drivband kan du ta en titt på:
http://www.robotics.com/robomenu/crawler.html
http://www9.ocn.ne.jp/~backyard/crawler.html
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Ah (amperetimmar) är ett mått på batteriets kapacitet. 1,3 Ah innebär att batteriet kan ge 1,3 A under 1 timme, 0,5 A under 2,6 timmar etc.

Tänk på att ett batteri på 12 V 1,3 Ah innehåller dubbelt så mycket energi som ett batteri på 6 V 1,3 Ah. Det är alltså produkten av spänningen och strömkapaciteten som ger total kapacitet (Wh - wattimmar).

Det finns ingen anledning att använda PWM om du bara ska ha på/av. PWM används för steglös (nåja) reglering.

Arvid
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

anton skrev:RDX* >> Visst kan jag använda radiostyrning från ett flygplan lr så, har en 4kanals sändare,mottagare hemma men de blir för enkelt!:P.
Det blir nog lagom svårt att använda RC-radion eftersom du måste läsa servosignalerna från mottagaren och koda om dem i PICen så du kan styra motorerna med dem.
anton skrev:Jo jag har läst om $tiffs h-brygga. men hur många Ah klarar den?.. Har inte fattat de..han har ju ritat om den hur många ggr som helst!:P
Hur mycket ström en H-brygga klarar av beror nästan bara på vilka FETar man väljer att bygga med. Som sagt, de jag kommit över sägs palla 50A, det är väldigt mycket i detta sammanhanget. Ska man använda lite mer "normala" FETar så är några få A inga problem att fixa...

Men om du inte ska ha steglös hastighet kan du komma undan mycket enklare med relä.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Har ritat ett schema på en relästyrning nu med 4 relän. Men nu om man inte klickar på nån knapp på rf-sändaren så går roboten bakåt.. och sen när man klickar på dom två motorstyrningsknapparna så går den framåt..hur ksa jag göra för att den ska stå still?=\

EDIT: Ampermätarna är motorerna

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du behöver två tvåpols relä per motor isåfall, eller en strömstark transistor som kan switcha på/av strömmen.

Edit: Du behöver ett mellansteg för att driva reläerna; en transistor mellan RF-modulen och relä.
Senast redigerad av $tiff 13 augusti 2004, 00:10:21, redigerad totalt 1 gång.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Tror inte att de två vänstra räläna kommer att dra, om du inte ansluter på båda sidor.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Du tänkte nog så här (för varje motor) men sen spårade det ur ?


Ett relä för back, ett för fram och styrt med 4-kanals radio.


Har ritat in transistorswitchar och skyddsdioder så slipper du "booster".


Bild
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Men när det kommer till kritan så blir en lösning med relä minst lika dyr och betydligt större än en lösning med FET:ar.
Skriv svar