Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

En sak slog mig när jag läste ett av mina inlägg i "Visa upp vad vi fräst" ( http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=#p443236 ) och precis fått lagerhaveri på Y... Det kanske bara är jag som är dum och inte redan vet det.. Det svajiga "vågfenomenet" som jag har haft på mina kanter, då särskilt i Y-led, (har för mig att jag läst att någon annan oxå har haft det problemet och nämt något om vibrationer eller annan ostabilitet om jag minns rätt) , kan det vara så enkelt att det beror på mutter-vobblet??
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av v-g »

Satte en oring emellan mutter och lager och det verkar fungera ännu.

Hur vet man om man lyckats (innan lagrena skär)?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av G4jm0r »

dechaine jag har för mig att jag nämnde något om att min y-axel mutter inte var tillräckligt långt ner och därför böjdes y-stången.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

G4jm0r, inte omöjligt.. kommer inte ihåg var jag läste, men det kan vara det..

Ska testa sätta dit O-ringar när lagrena kommer..

Det är ju inga kvalitetslager precis.. Kostar 19:- /Styck. De rasar nog allihop förr eller senare om de inte belastas korrekt. Problemet i mitt fall var att "mässingskransen" som håller kulorna på plats slitits ner runt kulorna och deformerats så att kulorna fastnade..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av jojje »

Jag har haft samma problem själv. Det berodde på snedbelastning på lagret. Stången var inte rak alls, och den vobblade friskt. O-ringar kan hjälpa, men bäst är om det blir lika belastning på alla kulorna samtidigt.

I någon tråd visade MadMudder en film på hans muttrar. Det svajade ganska betydligt och inget lager, hur mycket det än kostar, klarar stå emot dom skeva krafterna en längre tid, troligtvis bara några timmar, allt beroende på hur tajt man skruvat åt.

Se till att stången är helt rak. (Kan ta upp till 15 minuter att fixa :vissla:) Gör några hyffsat långa hylsor som sitter tajt på axeln.
Är det för mycket jobb, använd åtminstånne o-ringar som tar upp och fördelar lite sneda krafter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av MadModder »

Film

Det blir inte mycket bättre med en låsmutter som jag har nu istället för dubbla vanliga...
Kanske kan man svarva till egna muttrar, och använda tvåans gängtapp bara, så det blir riktigt tight...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av v-g »

Gjorde en snuskig rulle på min lillasyster:



Tycker det ser rätt bra ut eller?

Bara för att lagret ÄR billigt så borde det ju inte gå sönder. Fast det är klart för evigt lär det ju inte hålla om det kommer smuts i det. Funderade på att låta en vän svarva en huv som täcker lagret lite men det känns lite som överkurs.

Notera också att jag försänkt lagret några millimeter för att det inte ska kunna åka iväg.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

Se där ja.. ganska mycket vobbel.. fast V-G's ser ju faktiskt OK ut!

Ett litet problem som jag har, vilket bara är en fördel om man fixar vobblet, är att det är ganska mycket urfräst på insidan, så hela innerlagret och en mutter plus halva den andra är nedsänkt i MDF'en. Man vinner ett par centimeter i arbetsyta, men det går inte att justera utan att man måste lossa muttrarna och lagret på yttersidan samt ta loss hela stegmotorn för att dra ut gängstången en bit...

Måste fixa detta vobbel.. det är svårt att dra åt lagom, plus att det låter illa ibland.

Har tagit lite bilder, men har ingenstans att lägga upp dem för tillfället...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av v-g »

Min låter väldigt fint när man joggar den. Går jämt fint och tyst.

Lagrena fettade jag in innan jag satte dit dem var också noga att de var rena och fina innan fettet lades på.

Mina gängstänger var också raka från början så jag har alltså inte gjort nåt åt dem.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

Vad har du för dimension på O-ringarna?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av v-g »

Precis så att de går över skruvarna, enligt oringssatsen (köptes tack vare syrran ;) ) så är det 8mm inv, 12 utv och 2mm tjock.
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

Tackar! Skall fixa sådana..

Måste få färdigt henne fort.. skall fräsa kretskort i veckan. Gravyrsticklarna kommer nog i morgon. :tumupp:
Användarvisningsbild
dechaine
Inlägg: 521
Blev medlem: 7 september 2006, 21:29:51
Ort: Skene

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av dechaine »

Ah... Vilket ljud!!

Hittade några gummibussningar / tätningar med inner D:10mm, ytter D: 18 och 4mm tjock... Provmonterade två sådana med mycket gott resultat! Ganska mjukt gummi så det "bullar" sig lite när man drar åt..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av jojje »

Eftersom du inte kan lägga upp bilderna och filmen, så kan du skicka dom till mig. :vissla:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av Borre »

Ja bilder vill vi ha, ladda upp dem här kanske: http://pici.se/ :)

Har också funderat på om man kan använda o-ringar men inte fått tummen ur och provat det, men det verkar ju fungera bra så blir till att prova det nästa gång.
Borde ju kunna bli ännu bättre om man ha två o-ringar med olika dimensioner som passar i varandra, så ytan mot lager och mutter blir lite större?

En annan sak som jag märkte sist jag fräste lite var att den glappfria muttern på X inte är glappfri, drar man lite i "åkvagnen" känner man tydligt att den glappar lite, man hör tom att det ungefär klickar lite. Trycker man fingret halvhårt på en sida av muttern blir det bra.
Har sågat ett spår i muttern och det sitter två o-ringar på den, borde inte det räcka?
Kan det bli bättre med ytterligare ett spår i muttern tro?
Skriv svar