motordrivsteg/h-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det beror på att jag vill ha ett stort avstånd mellan processorkortet o motordrivstegen pga eventuella störningar från motordrivstegen!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag tänkt att köra med tre! toslinksignaler separat till varje drivkort (pwm+riktning+broms)

För att slippa någon som hälst avkodning!!!!

Totalt 6 toslinkfibrer allt som allt

Fast det är klart: finns det billigare fiberlösningar än Toslink???
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

vad ska du med toslink till? jag tycker det låter väldigt onödigt att blanda in fiberoptik i motorstyrning. :humf:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Kopierat från tidigare inlägg på samma tråd:

Det beror på att jag vill ha ett stort avstånd mellan processorkortet o motordrivstegen pga eventuella störningar från motordrivstegen!

Det kanske räcker med optokopplare............jag har bara kört en H-brygga med typ 0,5 A...........den fungerade väl, men om jag minns rätt så fanns där indikationer på störningar.....så jag tänkte att om jag nu skall köra med upp till 10 ja kanske tom 20 A.....så blev jag lite orolig över de störningar som kan uppkomma........

Du har säkert rätt, det är nog bättre att satsa rejält på att minimera störningarna istället

Det blir nog både billigare och bättre...... :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Kom å tänka på en sak:

Det där med TOSLINK hade EN fördel framför OPTO-kopplare..........
Å det är att "motordrivstegen"/h-bryggorna lätt kan kopplas ur. De blir mer som moduler. Om man överdimensionerar dem duktigt kan man ju "återanvända" modulerna när och om man vill göra en större robot= inget behov av att bygga nya h-bryggor....
..men......men det kanske finns bättre sätt att åstadkomma detta?
Skriv svar