Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)

Inlägg av arvidb »

H.O har byggt en väldigt trevlig spindel, se tråden om hans CNC-maskin här och mer detaljerat om spindeln här.

Spruft föreslog att man kanske skulle göra ett gemensamt projekt och tillverka flera, vilket jag tycker låter som en lysande idé! Jag försöker sammanfatta det hela här.


Vad skulle behöva tillverkas?

* Spindelhuset - svarvas och skruvhålen i botten borras och gängas.
* Plattan i botten - fräses?

Köpas:

* ER-chucken
* 2-3x precisionsslipade distanser (Jag tror inte att man behöver någon distans mellan lagren om man köper lager som är gjorda för att monteras i par? Däremot kanske det behövs två närmast nyckeltaget, för att få till kragen?)
* lim
* 2x vinkelkontaktkullager
* 1x vanligt spårlager
(* skruv)

Jag är nöjd om lagren fixar 10000 RPM och de krafter som blir vid metallbearbetning. (Vilket betyder ...?)

Är det någon som vågar/kan uppskatta ungefärlig kostnad för de olika delarna och hur mycket jobb det är att tillverka vad som behövs? Jag har ingen aning, jag kan inte svarva.

Är det rimligt att hoppas på en kostnad på ett par tusen?

Är det fler än jag och Spruft som är intresserade?

Har jag glömt något?

Edit: Att tillverka egna bör ju då jämföras med att köpa färdiga: http://www.sherlineipd.com/spindles.htm .

Edit: För att det inte ska bli så rörigt så ser jag till att senaste ritningarna alltid finns här:

Bild
ERS_Top_lid-081107.pdf

Bild
ERS_Housing-081127.pdf

Bild
ERS_Bottom_lid-081107.pdf

Bild
ERS_Sleeve-081107.pdf


Arvid
Senast redigerad av arvidb 9 december 2008, 23:54:36, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

HÄRLIGT arvidb! 8)

Jag föreslår att vi tar fram en ritning (kan göra en i solidworks) och att vi så mycket som möjligt använder delar som lätt kan bytas ut om dom går sönder. Alltså standardmått på kullagerna. Nått typiskt mått där man kan hitta lager av varierande precision och pris att lätt byta ut.

Först bör vi väl hitta en passande axel från återförsäljare att utgå ifrån och så man kan köpa många.
Sen passande kullager.

Det här blir kul!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Lägg ut beskrivning och ritningar på CNCZone, det finns en del gnällspikar men också mycket kunnigt folk när det gäller lager och liknande.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Kan ju svänga förbi http://www.industrimaskiner.se/ och fråga lite. Dom säljer kullager och annat. Kanske be om råd vad gäller axel och om dom kan ta in.
Sen har jag den här pitoreska butiken runt hörnet. http://www.jacking.se/foretaget.htm Borde gå dit redan imorrn och språka lite.
Helst vill jag ha en axel som är 150mm eller mer för stabilitet. Sen standard 43mm fäste på spindeln där nere.
Ska se om ja kan skissa lite redan nu..
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Visst vore det trevligt med 43 mm fäste längst ner, problemet är bara att lagren är 47 mm i diameter, och dem vill man förstås ha så nära verktyget som möjligt. Jag tycker att H.O:s design verkar väldigt genomtänkt. Man kan ju välja att antingen använda ett fäste med 60 mm dia och klämma fast spindeln längst ner, eller också klämma fast med 43 mm fäste längre upp. En längre spindel (typ 150 mm) skulle ju inte skada förstås, som du säger.

Jag kollade på lager på Ebay. De vinkelkontaktkullager av passande storlek som finns där är av typen 7204. På tyska Ebay finns det ett företag som säljer 10 st av okänt märke för knappt 40 €, eller 10 st från FAG för ungefär det dubbla. Nu vet jag inte om dessa är lämpliga för att användas i en spindel... men varvtalet ser bra ut iaf (~19000 RPM - vet ej under vilka villkor).

Vinkelkontaktkullager verkar heta Schrägkugellager på tyska.

Det svåra med det här projektet lär väl bli att hitta någon som är beredd att tillverka delar till "hobbypris".

Arvid
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag är intresserad om priset blir rimligt...
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Bild
Sådär. Något att diskutera omkring i alla fall. Jag har då tänkt att limma med nått rejält.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller som en lite enklare variant.
Bild
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Grejjen var att jag såg det som problem med att svarva ned axeln. Men kan man det så finns det ju inga problem alls :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var bara en jag hittade på nätet. Just den passar nog bara till typ kretskortsfräs, men alltid lär man nåt nytt av att titta på hur andra har löst ett "problem".
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Vi har nog redan slagit fast att två vinkelkullager där dere är att föredra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är det nog ingen som säger emot, men ett lock på toppen kan alltid vara bra att ha. :)
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Jojo lock på toppen är väl klart. Orka inte pilla så mycket :)

Det känns som att man borde göra det ordentligt (inte limma) och ska det bli ordentligt så måste axeln svarvas men det måste ju göras med hög precision annars får man ju en högre "runout" än man betalat för vad gäller axeln. En annan fördel med svarvad axel är ju att man kan använda mindre kullager, mindre hus, och då säkert kunna få in spindeln i ett standardfäste på 43mm.

Eller om man kan göra ett blind hole eller bara fila på två ställen på axeln så kan man ju använda axelstopp. Det är väl ändå lättare att få till än både lim och att svarva. Helst med två skruvar så det inte blir obalans.

Jag gör en ny skiss ikväll med axelstopp.

Tycker att svarva axeln är en sista utväg om man ska hålla kostnaderna nere?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Problemet är väl att hitta vk-lager som passar ER-16 spindeln, det blir till att RUNDSLIPA ner till rätt dimension. SEn kan man krympa på lager så man slipper LIMMA
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Är det ett problem att hitta vk-lager? Finns väl massor?
Ja juste krympa är ju en smart grejj men finns det inte risk att det lossnar när dom körs och blir varma?
Skriv svar