Bromsar till robotarm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Bromsar till robotarm

Inlägg av EagleSpirit »

Det här är ett projekt som ligger lite på is men jag började klura lite på hur jag ska bygga nu under natten men kom inte fram till någon lösning. Det är så att jag bygger en robotarm, liknande geekjoans om ni kommer ihåg hur den var. Min är dock lite större och är troligtvis mycket tyngre. Den ska styras av vanliga RC servon och fjädrar och vikter ska hjälpa till att hålla den i balans så att servona får så lite jobb som möjligt. Men så vill jag att när man stänger av strömmen till sevona ska armen behålla sin position, eftersom servona inte orkar något när de inte har någon spänning så har jag funderat på någon sorts bromssystem på varje axel. Frågan är, hur löser jag det? Hur bygger man små billiga bromsar? Det känns ju som att det är en spole och magnet som gäller men hur ska de sitta och var ska man få tag på rätt delar? Någon som har något tips? Eller ska jag skrota min stora robotarm och bygga en ny mindre som är mycket lättare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag röstar på skrotning. En lösning med bromsar tror jag inte på.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Ladda ner bhiabs surplus katalog, och kolla på "Clutch-drive" Modifiera den och sätt den på din robbot.


Om man fixerar den utgående axeln så att den inte kan snurra och fäster din ingående axeln på din robbats axel som ska bromsas. Mata med en spänning och axeln är bromsad.

Inte så dyra häller.
Skriv svar