Robotracet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

då blir det till att göra klart roboten under sommaren då... jag håller mig till ir-sensorer jag, kamera känns overkill för min del

tentade just av min första kurs i reglerteknik, så den här gången ska nog roboten få lite bättre prestanda än mina tidigare försök ;)

bara inte tävlingen hamnar mitt i en tentaperiod, jag måste ju ta mig ända till linköping också :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

EagleSpirit skrev:men jag har för mig att det var du som hade "pistolen" som projektarbete? Då var det väl bildbehandling med?
Jo, det stämmer. Det var inget speciellt avancerad (vi tog i princip bara differensen mellan två frames för att hitta saker som ändrats (rört på sig). Ingen mönstermatchning eller så. Dessutom funkade det bara när kameran var stilla, så det blev väldigt ryckiga rörelser :)
Jag skulle också vilja bygga en robot med bildigenkänning... men det är nog lite för svårt än så länge. Skulle vara coolt att ha med i en tävling :) Hur snabbt skulle din variant cyr funka? Hmm, kanske skulle vara en ny tråd om kamera och sånt. Det är ju ett väldigt intressant ämne.
Det skulle lätt funka så snabbt kameran kan klara av att skicka, men att kalla det bildigenkänning är väl att ta i. Man kan hitta ett svart streck på ljus bakgrund eller tvärtom men det är typ allt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

strombom skrev:då blir det till att göra klart roboten under sommaren då... jag håller mig till ir-sensorer jag, kamera känns overkill för min del
Ger mig aldrig på nåt som inte är overkill, halvomöjligt eller onödigt krångligt. Blir intressantare så :lol:

Risken är förstås stor att det inte blir något alls, men det återstår att se.
Skriv svar