Miniatyr FMS robot?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Några av de första ABB robortarna använde 8bitar cpu för att beräkna rölesen för roboten...

Men det är helt klart lättare programmera när man inte behöver tänka på cpu begränsningar...
TwoD
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 februari 2004, 23:03:15

Inlägg av TwoD »

EagleSpirit>> Jag menade att man kan låta den försöka själv. Man ger den bara antalet tornbitar som input och sen flyttar den runt dom själv.

Det som behövs är nog 3 grundpositioner, en över varje torn, och en massa positioner på olika höjd, avståndet mellan dem beror på torndelarnas storlek, som är dynamiska så roboten kunde använda dem för alla tre tornen. Och så rutiner för att flytta logiskt mellan dom också... Eller nått sånt...

Ska se om jag kan ta en bild på robotarna jag kört, blir nog lite problem eftersom jag går på Volvogymnasiet i Skövde och vi har fotoförbud här inne :(

Tror inte att våra robotar kan vändas bakåt, går på något gränsläge har jag för mig... men den största kan vi köra på ett band fram och tillbaka mellan en fräs och en svarv samt en mätstation.
TwoD
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 februari 2004, 23:03:15

Inlägg av TwoD »

Längesen den här tråden dog. Jag byggde aldrig en robot, men jag och två kompisar tog en motorsåg och byggde om den till en RC-bil istället. Bara slutmontering kvar sen testkörning av monstret...

Tillbaks till ämnet, om någon vill läsa mer om styrsystemen i robotarna så kolla in det här ex-jobbet av en kille från Linköpings högskola...

http://www.ep.liu.se/exjobb/isy/2004/3519/exjobb.pdf
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Motorsågsmotor :twisted: Då kan det nog bli rejält drag i bilen.

angående rapporten: Jag hittade 8 eller 9 blanka sidor i rapporten, vilket slöseri. Det märks att Linköping inte ligger i småland. :wink:
TwoD
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 februari 2004, 23:03:15

Inlägg av TwoD »

Jo det blev rätt bra drag i den, vi har bara kunnat kört den på strax över tomgång än och då gick det inte att springa ikapp den. Den dog dock när den kom bort en bit, vet inte varför och vi hann inte kolla den. Vi hade projektredovisning i onsdags och när vi skulle göra en uppvisning efter skolan så gick gasservohållaren av.
Det fixades lätt men det var värre när bensinslangen gick av då vi inte hade någon ny så det blev ingen demonstration.

Efter ett par krasher under testkörningarna har det uppstått ett glapp i styrningen men det går åtgärda om man vill. Annars är bilen fullt kontrollerbar trots att den har drivning på båda bakhjulen.

Frågan är om vi hinner göra något mer på den innan skolan slutar... vi har bara sju veckors praktik på Volvo kvar och inga lektioner mer...
Skriv svar