Robot fight

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Robot fight

Inlägg av psynoise »

Hej, undrar om det är några som håller på med autonoma robotar som ska förstöra varandra under tävling? Det är något som jag sen några år tillbaka villat bygga men ej gjort då jag inte hört att några håller på med sånt. Skulle vara bra att följa någons regler innan man bygger. Personligen tycker jag att allt ska vara tillåtet, bara att roboten ska rymmas under en vis yta!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sumobrottnig är en ganska vedertagen tävlings form.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Ja, men lite mer mekanik och teknik är ju roligt att bygga!
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

kanske blir lite dyrt att ha sönder en robot man precis byggt?
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Jag har läst någonstans om en tävling där två robotar (autonoma) skulle skjuta på varandra med paintball vapen.
De skulle alltså både kunna navigera runt, hitta fienden, bedömma fiendens riktning, och avfyra.
Ganska häftigt, eller?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... lite som UFC* fast för robotar... dem har dock regler... som det har sagts innan kan budgeten bli överbelastad... en annan sak att fundera på är hur mkt man ska tillåta dem ta sönder varandra... samt då vilka "VAPEN" dem ska få använda... skjutvapen är skoj... så länge man inte blir skjuten... :wink:

Kom på vettiga egna regler... samt hur dem ska utformas (robotarna that is) detta verkar likna RobotWars lite... fast med lite mer sport...


//Rille

[* UFC = Ultimate Fighting Championchip]
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Hade tänkt mig som robotwars! Själv kör jag gärna med lite mindre grejor, kanske 40x40 cm stor?

En sak är om banan, rinken ska vara som sumo med stup vid kanterna eller om man ska ha väggar. Har man stup kan navigeringen till motstånaren vara enkel, då man behöver bara känna objekt, typ med ir-detektor. Men då kanske matcherna blir som sumo! Har man väggar så måste man ha rörelse detekter som kan avgöra var motståndaren är.
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Har du tänkt att robotarna ska knuffa ut varandra, eller att de ska försöka "döda" varandra med någon form av vapen?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Antingen både och eller bara vapen, då det kanske blir bara som sumo man man har en kant!

Har inte tänkt så mycket på regler då jag trodde några andra hade kört något sådant. Men eftersom det ej verkar så, kanske om några andra är med så kan vi ju diskuttera fram några regler!

/Martin
Senast redigerad av psynoise 3 februari 2004, 16:03:29, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

citera inte ovanstående inlägg
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

En sak som skulle kunna vara bra, är om man kan försöka låta bli att förstöra varandra, utan istället bara markera (med painball eller något liknande). Vadtycker du/ni?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nja, det psynoise vill med det här är ju förstörelsen, alltså att det mekaniska är det viktiga. Robotwars tycker jag personligen inte är robotar så det hör inte till den här forumsdelen :P Det är ju faktiskt bara radiostyrda lådor som åker runt. Robotwars ska väl komma till sverige vad jag har hört? Kör på det istället, blir nog väldigt jobbigt att starta något eget.

Att markera på det sättet du vill bird of prey är i princip redan gjort med SUMO tävlingarna där robotarna ska knuffa varandra av banan. Paintball skulle heller inte vara så skoj då det lättare skadar folk runtomkring, kostar mycket och roboten själv vet ju egentligen inte om den blivit träffad. Isf bättre med någon sorts laserpekare. Om man säger att roboten ska träffa en viss punkt på motståndaren som då har en ljuskänslig punkt just där, ganska simpelt och billigt. Men hur skoj blir det på en skala? *pip pip* slut ungefär :P

jaja, mycket svammel såhär på kvällen :roll:
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Testa den här sidan...

http://www.ottawarobotics.org/paintball.html

Men jag håller med dig om att "Robot wars" med radiostyrda "robotar" inte hör hemma här.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Vill bara påpeka att jag aldrig tänkt mig något radiostyrt utan bara jämfört med robotwars. Det är autonom robot tävling med förstörelse som jag vill se.
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

JAG har inte sagt något om vad du menar, jag bara höll med "Eagle spirit". om att "robot wars" inte är robotar utan mer som radiostyrda bilar som man kör omkring och krockar med.
Skriv svar