Digital potentiometer & Accelerometer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Digital potentiometer & Accelerometer

Inlägg av Rollo »

Fick lite grejor ifrån Analog Devices idag:
Digital Potentiometer
Accelerometer
Har en Basic Stamp som jag tänkte utgå ifrån och bygga en helikopterliknande grej som ska flyga av sig själv. Tänkte höra om det är nån som vet va för kommando man ska använda för både ut- och ingångar (accelerometern skickar "Duty Cycle Modulated (DCM) signals") .
Är det nån som vet om det finns nån sockel eller nåt för potentiometrarna?
Dom är 3mm*3mm med sex ben (känns som det kan vara svårt att löda direkt på den :) )
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Vad menar du med kommando för både ut- och ingångar?


ps. Jag har också beställt en Accelerometer från Analog Devices. Jag ska använda den till pitch-kontroller i en ubåt som jag bygger. Än så länge har jag bara hunnigt testa den snabbt men den verkar funka bra.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Digital potentiometer & Accelerometer

Inlägg av strombom »

de accelerometrar jag använt har skickat en fyrkantsvåg hela tiden. sen mäter man bara pulslängden för att veta accelerationen. jag har för mig att basic stamp har en färdig funktion för att mäta pulslängder.

sockel för potentiometrar: en ful lösning kan ju vara att löda på små sladdar direkt på kretsen... funkar ju

/Johan
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

RDX*: Jag menar vad jag ska använda för kommando i koden för att Stampen ska kunna "prata" med komponenterna.

Strombom: Tackar... Pulsin verkar det som jag ska använda, nu är det bara att börja experimentera :twisted:
Jag tror inte att det går att löda direkt på potentiometern den är otroligt liten(mindre än 1 mm mellan benen)...Ska till ELFA idag och höra med dom.
Är det nån som vet vad för kommando jag ska använda för^potentiometern? Pulsout kanske?
olssoninc
Inlägg: 69
Blev medlem: 8 maj 2004, 10:41:08
Ort: Mitten av sverige

Inlägg av olssoninc »

Jag har en liten lurig fråga till ubåtskonstruktören: om du nu använder en accelerometer till pitchen, hur vet du vilken horrisontell vinkel ubåten ha? (Om man tänker sig att man mäter vinkeln mellan vår kära horrisont)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är bara att mäta vinkeln mellan tyngdaccelarationen och ubåten.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag kan mäta vinkeln pga. att accelerometern bara mäter acceleration i en riktning.
Om man placerar IC-kretsen helt horisontellt så får man 0g ut på grund av att jordens dragningskraft är vinkelrätt mot accelerometern. Men om man sedan lutar kretsen fram i den riktning som accelerometern mäter i, så börjar kretsen ge utslag. När accelerometern sedan står rakt upp så mäter kretsen 1g. Dvs kretsen är proportionell mot gradtalet
0 grader => 0g
45 grader => 0.5g
90 grader =>1g
apanap
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mars 2004, 03:02:59

Inlägg av apanap »

Det blir väl inte proportionellt mot gradtalet sådär.

Vid 45º borde man väl mäta upp ~0.7g. Detta eftersom den uppmätta kraften borde vara proportionell mot sinus av vinkeln.

Bild

alltså:
sin(v) = acc / G

om man då sätter G = 1 får man
v = sin^-1(acc)
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Tänk på att accelerometern även ger utslag vid acceleration (no kiddin' ;)
Dvs när "fordonet" ökar/sänker sin hastighet kommer accelerometern ge utslag som du måste hantera så inte microprocessorn tror att fordonet lutar och börja kompensera för det (rätt tungjobbat (matematiskt) med endast en accelerometer))
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det borde väl gå att lösa genom att placera två accelerometrar vinkelrät, sett från sidan:
_ |

Med en massa matte skulle de väl kunna kompensera för varandra.

Med en kan man väl inte lösa det, förutom om man har väldigt bra feedback om farkostens hastighet? Det enklaste alternativet måste vara att låta bli att ta hänsyn till accelerometerns utslag när man ändrar motorns drivström.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jovisst, det går ju, men då behövs ju 2st ADXL202 (om man vill kunna bestämma lutningen både i x- och y-led, och DET lär man behöva för en helikopter som tråden handlar om)

kom ihåg att du kommer behöva filtrera signalen från HF-signaler (antingen mjukvara el. hårdvara) eftersom motorer och dyl. skapar en hel del vibrationer
apanap
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mars 2004, 03:02:59

Inlägg av apanap »

Om man bara vill få helikoptern att hovra på stället (alltså stå stilla i luften) kanske det fungerar med en accelerometer pekandes rakt neråt. Men ska man försöka sig på nått mer avancerat krävs det nog indata från betydligt fler sensorer.

Teoretiskt sett skulle man kunna räkna ut helikopterns position och riktning om man har 3 accelerometrar som mäter längs x-, y- och z-axeln samt 3 gyron som mäter rotationen runt dessa. Men det blir nog svårt i praktiken, eftersom man alltid får ett visst fel från dessa sensorer. Man säger att de driver med tiden.

Men om man kompletterar med indata från GPS, tryckmätare, kompass och kanske ytterligare nån typ av sensor så skulle det kanske bli möjligt.

Hur som helst skulle det vara grymt fränt även om man bara bygger den så den klarar av att hovra på stället en vacker vindfri sommardag. :)
Skriv svar