arvidb skrev:
Hur stort ska man göra bordet egentligen? Nu är det 350 mm, jämfört med slaget som är 400 mm. Jag vill helst inte göra det större eftersom maskinen blir större då också, och den är redan rätt stor (~950 x 800 mm²).
Vad gäller fastsättningsmöjligheter så vill jag helst inte ha genomgående hål i bordet eftersom det är bara MDF mitt under bordet (de tunna skivorna ovanpå bordet är annars 1,5 mm alu).
Jag antar att jag får låta någon tillverka bordet. Som det är ritat nu borde det gå in fyra T-spår på tvären (i rörelseriktningen) - på de flesta maskiner verkar man istället sätta spåren på längden. Spelar det någon roll egentligen? Erfarenheter?
Hej Arvid,
Några synpunkter i all ödmjukhet:
Bordet: På vanliga fräsar brukar bordets mått vara större än arbetsrörelserna.
MDF-förstärkning: Klä med så tjockt och styvt som du bara har plats till, t. ex. Uddeholms Förbearbetade UHB11-plattor 12 x 100mm (finns upp till B 400mm) under varje linjärstyrning. De är plana inom nån hundradel och säljs i 1030mm färdiga längder.
Om du skall fräsa metall, bör du tänka så även för tvärgående axeln och Z-axeln. Det är dessutom kanon att gänga dessa plattor och dra fast komponenterna direkt mot dom.
T-spårs-riktning: Spåren skall gå
parallelt med ev. skruvstyckes backar om du tänker använda nåt sånt. Om du tittar på ett, sitter styrklackarna på undersidan så att de kräver ett med backarna parallellt spår. Så du får bestämma dig åt vilket håll ett ev. skruvstycke skall monteras. Sen finns det naturligtvis vridbara skruvstycken, men de brukar bli lite högre. Rent instinktivt tycker jag att ett bord med spåren på tvären skulle bli svagare än en som har långa "balkar" på längden istället.
T-spårs-dimension: Skulle tro att din fräs inte orkar rubba nåt som är riggat med M10-bultar, och då blir det väl 12mm T-spårsmuttrar då om jag inte tar fel? Men detta kräver också sitt djup i bordet, så du måste kanske kompromissa där (nästa snäpp mindre mao). Se upp så du inte spårar upp bordet så det blir vekt. Bordet måste vara så tjockt att det efter spårfräsningen blir betryggande sammanhållande och styvt gods kvar i botten. Vad har ni andra minifräs-ägare för spår i era bord?
Också bra att du valt komponenter, som kulskruvar, linjärstyrningrar mm, av bästa fabrikat till din maskin.
Just my 2 cents...