Min nya smältugn och brännare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Re: Min nya smältugn och brännare.

Inlägg av swapper »

Rymmer den degeln bara 3dl ?
tycker den ser stor ut som bara den.

Har du något i för att avgasa eller du bara slaggar av och häller upp?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Jag avgasar inte aluminiumet, om ja förstod det hela "rätt" från boken jag läser (US Naval foundry manual). Så ska man inte behöva gasa aluminium om man kommer upp i "rätt" temperatur och det är en legering gjord för att smältas och inte en gjord för extrudering. (6061, 7075, de vanliga vi använder är extruder eller pressat).

Rätt temperatur är då tydligen 740-780 grader för att hällas.. Så när ja når topp temperaturen har jag en ikea "rundslev" i rostfritt som jag trycker ner all skit till botten och sen häller av aluminiumen sedan skrapar jag ur slaggen och petar i mer metall som skall slaggas.. det har gett mig porfria o inkluderings fria ingots iaf.. jag har både provat o kapa isär o svarva en bunt med klossar för o se hur de kommer ut..

Så well verkar funka för mig, så ja fortsätter me den taktiken.. Dock sett att folk använder allt möjligt som fluss vid slaggning, bordssalt, pool shock o annat.. ja antar man bör labba själv..

Och ja det där kärlet håller bara 3dl, så blir att tigga ihop ett nytt av 3mm plåt jag har ligger till en vettig size.. Fördelen med klump kärlet e jue tjockleken de håller värmen väldigt länge. =)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ok, jag testade första gången kändes som att det blev mest mer slagg om jag hade i något för att avgasa.
Idag smälte jag ner en kasse full med aluminium ramar för SAS diskar (Compaq/HP) dessa är redan gjutna.
Använde ingen avgasning och det verkade precis som du säger fungera alldeles utmärkt.

Lyckades dock värma en omgång så att aluminiumet lyste lite rött(om det nu kan det?), kändes så där men kunde inte se någon direkt försämring. Någon sa att det blir kornigt och dåligt vid för hög temp.

Testade även den nyinförskaffade gjutsanden ifrån slöjddetaljer, fungerar bra vad jag kan se.
Dock mycket enkla former mest för testet.

När jag får svetsen jag beställde skall jag med bygga en degel av en bit brunnsrör (125mm)

Någon som vet om man skall sortera ut det svarta som blir i sanden efter en gjutning?
bild 1 (8).JPG
kasse med hdd caddys
bild (4).JPG

Slutresultatet av en kasse med ovan + lite andra rester.
bild 2 (5).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

svar nej, har en kagge välanvänd sand och den är sotsvart men fungerar hur bra som helst.....
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det farliga med överhettad aluminium e inte så mkt att det bryter ner utan att det tar eld o börjar avge en massa otäcka gaser.. vilket sker runt 1100 grader.

Jag har dock aldrig lyckats få min aluminium rödhet.. jag tar den vid 740 grader cirka.. använder en IR termometer från ebay för o avgöra när det e dags.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ok antar att det bara är att köra den genom en sil så man får sönder dem då.
Sen i med lite motorolja som någon skrev?
svanted

Inlägg av svanted »

har bara vatten i min sand, olja låter rykigt... :(
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Är det oljesand, som den han har köpt så skall han ha i olja.. Bentone som binder sanden i oljesand bryts ner av vatten.. vill man köra med vatten o sand så ere bentonit man skall använda som bindmedel.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet med vatten är att det expanderar så förbaskat när det övergår i vattenånga typ 300ggr, vilket är betydligt mer än vad oljor gasar när det förångas. Tydligen är det så att linfröolja gasar ganska lite, vid sådan extrem upphettning som det gäller här.
Vad man egentligen skulle hitta är en olja som INTE går i ånga vid 600-800 grader C...
svanted

Inlägg av svanted »

använder fuktad gjutsand och det syns inte att man häller i smältan....
tror det beror på att det är väldigt lite vatten som kommer i kontakt med smältan och den lilla mängden ånga som bildas absorberas
direkt av omgivande sanden och kyls ner...
dock när man slå sönder formen så ångar det lite...
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Finns det någon olja att föredra om man har oljebunden sand (bentone) ?
Kan inte hitta något svenskt alternativt för detta.
svanted

Inlägg av svanted »

citat från : http://www.flamingfurnace.com/2011/11/g ... -sand.html
Oil bonded sand produces a better quality casting but is much more expensive then green sand. Green sand is cheap, easy to make and re-usable. Oil bonded sand is stinky, smokey and stains everything it comes in contact with. Green sand is clean with no smell. Oil bonded sand is much more sticky then green sand. Green sand is alot more fragile then oil bonded sand.
If you are looking for amazing finishing on your casting use oil bonded sand. If you want a cheap solution for casting, for example some heavy machinery parts green sand will do just fine.
slut citat:

det som är mest problematiskt är att oljesand kladdar ner händer och allt, ryker och luktar...
det är inte bra i ett garage där man gör allt möjligt...
så det blir att förfina vattenbunden greensand gjutning till bästa tänkbara...

men har man ett dedikerat gjuteri vore det värt det där lilla extra....
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

För o svara på frågan, jag har testat o rekonditionera sand med vanlig rak 50 motorolja, man får ha i lite i taget o "klämma" på orginal produkten medans man mixar in oljan igen.. men typ en matsked ska räcka mer eller mindre för o få tillbaka förmågan o binda sig igen..

Och ja oljesand e oslagbart på detaljer, men ett jevla skit o jobba med utan andningsmask.-.-
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Låter som att jag får testa det, sanden jag har nu år torr som bara den efter några klumpar.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Biltema har/hade en lågrykande motorolja tror det är den jag har vickat i, minns inte att oljesand var speciellt rökig då jag gjöt inomhus men jag gjuter mest med vattenbunden sand använder bara oljebunden sand när det är finbitar som ska gjutas.

Jag har kollat med katten och sanden finns på öb om du behöver mer nån gång 60-65kr för 20kg.
Skriv svar