Envisheten segrade och efter en hel dags testande så fick jag till slut ordning på en sån trivial sak som att så av och på
dimmkylningen vid rätt tillfällen i macrot!
Nu vill jag inte se ett macro på lång lång tid framöver.....
Funktionen verkar i alla fall mycket bra hittills!
Så ingen annan ska behöva slita sitt hår och nästan få ett sammanbrott så är det fungerande macrot för vekrtygsväxlare med
intelligent styrning av FLOOD här:
'ToolChange Macro For Bed type tool changer 11/05 Brian
Sub Main() If getoemled(13) Then
'coolant is on
setuserled(1000,1)' set user led on
Code "M9"
Else
'coolent is off
setuserled(1000,0) ' set user led off
End If
OldTool = GetOEMDRO (1200) 'Tool In spindle DRO You must add this to your settings screen
x = GetToolChangeStart( 0 )
y = GetToolChangeStart( 1 )
z = GetToolChangeStart( 2 )
a = GetToolChangeStart( 3 )
b = GetToolChangeStart( 4 )
c = GetToolChangeStart( 5 )
tool = GetSelectedTool()
NewTool = tool
'Tool Changer Macro (Bed Type)
MaxToolNum = 8 'Max number off tools for the changer
ToolDown = -159 'Z Pos to Get or drop a tool
ToolUp = 0 'Z Hieght to Rapid from tool to tool
Toolmellan = -130
If NewTool = OldTool Then
Exit Sub
End If
While NewTool > MaxToolNum
NewTool = Question ("Enter New Tool Number up to " & MaxToolNum)
Wend
Code "G00 G53 Z" & ToolUp
While IsMoving()
Wend
Call MovePos(OldTool)
While IsMoving()
Wend
Code "G53 Z" & ToolDown
Code "G4 P.75"
While IsMoving()
Wend
ActivateSignal(Output4) 'Turn On Draw bar to release the tool
Code "G4 P1.0" 'Wait for the tool to release
'SystemWaitFor (7) 'Wait for the tool Release Limit switch
Code "G53 Z" & Toolmellan
Call MovePos(NewTool)
While IsMoving()
Wend
Code "G53 Z" & ToolDown
Code "G4 P.75"
While IsMoving()
Wend
DeActivateSignal(Output4) 'Turn Off Draw bar to Clamp the tool
Code "G4 P1.0" 'Wait for the tool to Clamp
While IsMoving()
Wend
Code "G53 Z" & ToolUp
Call SetUserDRO (1200,NewTool)
SetCurrentTool( NewTool )
Code "G00 X" & x & " Y" & y 'Move back to where the tool change was prompted
If getuserled(1000) Then ' check user led
'coolant was on
Code "M8"
End If
End Sub
Sub MovePos(ByVal ToolNumber As Integer)
Select Case ToolNumber
Case Is = 1
Xpos = 40
YPos = -230
Case Is = 2
Xpos = 40
YPos = -245
Case Is = 3
Xpos = 40
YPos = -200
Case Is = 4
Xpos = 40
YPos = -200
Case Is = 5
Xpos = 40
YPos = -200
Case Is = 6
Xpos = 40
YPos = -200
Case Is = 7
Xpos = 40
YPos = -200
Case Is = 8
Xpos = 40
YPos = -200
End Select
Nej, men nu har jag koll på vilka parametrar jag ska fixa med så det känns enkelt.
Men att det skulle vara så svårt att fixa en sån lätt sak som kylningen höll på att göra mig galen.
Nu när jag fattar lite bättre hur man ändrar och lägger till saker i macron så skulle man tex kunna göra ett verktygsställ
som sitter brevid bordet och sen körs fram av en luftkolv vid bytena, men en sak i taget.
Hmm, förutsätter macrot att Z-noll ligger långt upp alltså? Eller fattar jag fel eller har missat något? Säkert något med lokala kordinater eller nåt som jag inte kan något om (ännu).
Jag upptäkte en sak som jag måste lösa på nått vis, det är att bromsen på frekvensomvandlaren bara funkar om man varvar max 25-30K, över det så händer ingenting när man slår av spindeln och den fortsätter snurra ganska länge om man har varvat 60K
Om det ska vara så eller om det är fel på frekvensomvandlaren vet jag inte men det stället till problem för mig.
Att lägga in en fördröjning i mach3 och vänta på att den ska stanna är inget alterantiv tycker jag utan man vill ju ha ett kontrollerat och snabbt stopp.
Hur styr mach3 spindeltopp? Det finns ju inget i M6start-macrot vad jag kan se.
Men man kan ju ställa in en fördröjning i mach3 och där kanske man kan lägga till en varvtalsminskning först??
Senast redigerad av POS 28 september 2011, 12:46:04, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan ju iofs tänka mig att det är nån slags skydd, för att stoppa så snabbt från 60krpm kan inte vara bra. Tyckte den stannade riktigt fort när vi testade. Det måste väl gå att ändra i något macro så att spindeln får varva ner ett tag innan du stänger av/slår till bromsen? Kan inte handla om många sekunder från 60krpm till 30krpm, det är ju ingen jättemassa vi talar om.
Sen ska du nog ta reda på om det där mittenläget verkligen skall bromsa, det kan mycket väl vara så, eller så är det bara en följd av något annat.
"Immediate Relay off before delay, if checked, will switch the spindle relay off as soon as an M5 command
is executed. If unchecked, the spindle relay will stay on until the spin-down delay period has
elapsed."
Ska jag tolka det som att mach3 gradvis sänker varvtalet under förvald tid för att sen slå av reläet?
Är det fallet så borde det funka bra ändå, tester får utvisa när hårdvaran är klar.
Som jag tolkar det så är spindown period en tids parameter som man ställer in själv. Mach vet inget om detta, möjligen i svarv där man har varvtals avkänning men jag har då aldrig stött på patrull med att spindeln snurrar på fritt lång tid efter M5.
Näe kör med M5 och kolla hur lång tid detta tar att få stopp och leta fram var den parametern med spindown tiden ska läggas in.
Man ska tolka det exakt så som jag skrev tidigare.
Jag kom på att den andra fräsen styr spindeln exakt likadant så det var bara att testa, den fräsen fick 3 sekunders fördröjning och bromsar nu in lite mjukare.
Mach3 sänker varvtalet under den valda tidsperioden, när tiden gått är vartalet lågt och relät bryter helt.
Mycket bra!!
Att låta den spinna på i över en halvminut skulle göra att verktygsbytena känndes supersega=inget alternativ.