Hur bra ytfinish kan man förvänta sig vid fräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Hur bra ytfinish kan man förvänta sig vid fräsning?

Inlägg av Thorped »

Bobobo har helt rätt belastningen på skruvarna är nog inget problem, iaf inte på X och Y. Nu vet jag inte hur stor belastningen är på Z men ligger hälften av vikten på skruven så finns det verkligen anledning att dimensionera upp den och kanske lätta spindelhuset, tänker typ på någon fackverkskonstruktion... Visst kan det vara bra att ha något/några kg på skruven men det blir lätt för stor belastning.

Tycker dock du ska vara rätt nöjd med maskinen inte många som klarar av att bygga så bra maskiner som du faktiskt har lyckats med! :) Investera du i en Modig istället för att uppgradera om det alternativet finns, det hade jag iaf gjort! :)
persa

Inlägg av persa »

thewho skrev:Jag vet inte hur mycket (mer) tid och pengar jag vill investera i den här maskinen. Vet nämligen om en Modig md5000 som ev. är till salu.Verkar dock svårt att hitta info om den modellen 40 kona och 5krpm är ungefär allt jag vet.. Tankar om en sån maskin?
Om MD5000 blir en positiv eller negativ upplevelse beror nog helt på från vilket håll man kommer. Kommer man från hobbyhållet med egenbyggda maskiner kan den säkert upplevas som ett bra kliv framåt vad gäller stabilitet. Men kommer man från industrisidan ses den mer som en inkapslad borrmaskin (1400 kg är inte mycket för en produktionsmaskin). Hur som helst är det bland det billigaste i inköpspris man kan hitta med verktygsväxlare

Kolla skicket ordentligt !. Många har gått lång tid på jobb dom inte är byggda för. På många ställen ses dom som maskiner som man inte lägger en krona på underhåll av utan körs till dom lägger av helt

Vilket styrsystem ?. Normalt TNC150 men sena maskiner kan ha TNC155. Vill du köra ISO med Blockwise Transfer för långa program så är det TNC155 som gäller

Om du har intresse kan jag maila över svartvita kopior från maskinprospekt. PM:a mailadress
thewho

Inlägg av thewho »

Jag hade ingen aning om att den bara väger 1400kg :shock: tittar man på ytterstorleken kan man inte tro att den är så lätt :)
Vet inte vad det är för styrsystem, vet bara att det tydligen inte går att köra 3 axlar tillika.
Skickar dig ett pm!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Körde en liten grej i vår maskin idag och fick liknande yta som du fick på topic-detaljen. Körde 5mm djupt, 2000mm/min, 4000rpm med vår 40mm fräs med 4st Sandvik skär. :mrgreen:
Skriv svar