Nu börjar det närma sig, jag har lyckats få igång spindelstyrningen med EMC2 och styrkortet från Minarik Drives!

Jag valde att beställa ett kort från "Homann Design" i Australien, Peter som har firman visade sig vara en mycket trevlig prick (tyvärr har han inte någon support mot EMC2 bara Mach3). Kortet som jag valde heter
DC-05 och är enklast möjliga, jag börjar undra nu om jag istället borde valt
DC-03 som har en PIC ombord för att läsa av PWM-signalen (tror DC-05 bara har typ ett RC-filter koplad till en OP).
Några småfixar kvarstår dock, men jag tror det beror på SBS? (Skit Bakom Spakarna)

Det kan ju också bero på att jag valde DC-05 istället för DC-03. Jag ska höra med Peter på Homann Design vad han tror. När jag startar EMC2 vill den alltid starta på lägsta PWM-hastighet (det kanske inte är så konstigt?). DigiSpeed kortet genererar en modifierad fyrkant/sinusvåg (vet inte vad jag ska kalla den, se bilderna) och problemet är att kontrollkortet för spindeln inte börjar reagera förrän denna "fyrkant/sinusvåg" släpper från 0V-planet, dvs. när offset kommer över 0 Volt.
Första bilden visar kurvan vid start av EMC2. Man kan se att signalen består av den övre delen på en sinus men att offset ligger lågt.
Andra bilden har jag ökat spindelhastigheten i EMC2 med ett antal steg (typ 10 steg), nu kan man se att offset gör så att övre delen av kurvan klipps medans den nedre delen börjar släppa 0V-nivån. Det är nu Minarikkortet börjar höja hastigheten på spindeln...
Tredje bilden. Nu ligger PWM nästan på max (den blir "flat line" i nästa steg) och spindeln går nästan för fullt. Sista steget som ger en mättat signal på 2,5VDC ger full fart på spindeln. Jag kan således styra spindeln från lägsta till högsta hastighet, men dom första 10 stegen för hastigheten i EMC2 är alla på samma hastighet, dvs. lägsta hastighet (och det beror på att signalen fortfarande ligger på 0V för delar av kurvan).
Jag ska höra med Peter Homann om det är som jag misstänker, att EMC2 inte klarar av att generera tillräckligt hög basfrekvens för PWM-signalen? När jag kör setup på EMC2 kan man bara gå upp till 100Hz i basfrekvens medans Mach3 klarar 100kHz utan problem!

Att det är så kan inte bero på hårdvaran för jag använder samma dator och samma LPT-port för båda programmen, det verkar helt enkelt som att killen som kodar Mach3 har bättre koll på hur man styr LPT-porten än EMC2 killarna

Om man läser Homanns manualer för dom två korten (DC-03 och DC-05) så ser man att 05:an är tänkt till PWM-frekvenser mellan 2kHz-100kHz medans DC-03 är gjord för låg basfrekvens på PWM signalen, typiskt 2Hz-100Hz. Det är nog där felet ligger men jag ska låta Peter bekräfta detta.
Notering till mig själv! Jag skall göra ett experiment och mäta upp signalen på samma sätt när jag kör Mach3 så jag kan jämföra resultaten. Uppdatering kommer!