I går köpte jag en vacuumpump på jula för att ha till fräsen, jag gjorde en fixtur till några plexiskivor jag skulle fräsa av en
mdf-skiva med en nerfräst 5mm rund gummilist i ett runt spår och några v-spår för att det skulle suga överallt.
Fast jag körde ganska tufft med en 19mm fräs så satt skivorna fast utan att röra sig så jag är helt klart nöjd med hur det funkade.
Du får skaffa vacuumbord till den, bara att smyga ner i natt och skruva ur kompressorn i frysen
Sen är det bara att spela förvånad när din morsa kommer på att frysen är paj.
Nu har jag äntligen byggt lite mer på dataskåpet och en pekskärmsfilm är beställd för att slippa koppla massa knappar till
alla funktioner som jag först hade tänkt.
Idag kläddes skåpet i aluminium, jag är helt klart nöjd med hur det blev:
Senast redigerad av POS 21 november 2009, 16:09:09, redigerad totalt 1 gång.
POS skrev:Nu har fräsen kommit på plats i mitt nya hobbyrum! (saknar tyvärr ström i några dagar till)
Skönt att ha nån bra lokal att vara i efter flera år i ett mörkt kallgarage.
Till helgen så tänkte jag börja skruva i mitt nya C11 breakout-kort i det medföljande styrskåpet och
se om jag kan få fart på fräsen med mach3.
Det nya datorskåpet ska också byggas klart och det är en del andra småsaker
som också ska fixas men den borde vara körbar om nån vecka.
Den som ändå kunde ha det så, eget hibbyrum med CNC fräs... *Dreaming*
Slitytan som är ovanpå T bordet, vad är det för material? 10mm POM?
Ser ut att vara långt mellan skruvarna. Hålls de ändå plana mot bordet? Är de kanske limmade också?
Min manskin har lite snett bord, och ända sen jag såg din maskin har jag funderat på att göra en linknande slityta av POM som jag kunde fräsa ner och få ett helt plant bord...
Jag det är nog POM eller liknande plast, jag tycker dom sitter bra på bordet men jag har inte kört några jättestora saker ännu så jag vet inte hur plant dom ligger. Det är ju enkelt att plana av hela bordet om det behövs eftersom all plast är innom arbetsområdet.
Vad är det för gummilist du använder till vacuumbordet, nått från bra o ha lådan eller är det sånt som brukar användas? Jag har nämligen letat endel tidigare utan att hitta någon som ville sälja enbart tätning så det fick bli en oring som tätning.
Det är från jobbet, vi har sån list på till vakuumbordet på fräsen.
Jag tror den är till för det, vi har två storlekar med tillhörande kulfräs så det blir ett runt spår och listen
sticker upp ca 1/4 av sin storlek.
Det är nog inte så svårt att få tag på för det är samma material som i en del O-ringar (inte gummi)
POSFast jag körde ganska tufft med en 19mm fräs så satt skivorna fast utan att röra sig.
Det var som fan…
Snyggt & användbart!, men så länge man inte måste fräsa hål i objektet, för då släpper väll trycket & biten sitter i magen på operatören!?.
Jag har samma fundering, hur gör man bäst för att sätta fast biten, och ändå kunna skära ut en profil?
Även utan vakuum bord kan ju det vara knepigt antar att man alltid måste ha en offerbit underst. I Artcam finns en fiffig funktion som heter Islands, den lägger till små öar runt profilen som man sen får skära loss med kniv.