första testerna med nya mdf-fräsen. (nu med bilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skogsvargen

första testerna med nya mdf-fräsen. (nu med bilder)

Inlägg av Skogsvargen »

Nu har jag fått igång min nybyggda fräs. jag har gjort några första tester med skiftande resultat. Ett återkommande problem jag har att jag får en förskjutning för varje varv jag fräser. Jag har gjort lite runda hål som jag skurit i ett skär, men på denna bild ser ni vad som hände när jag skulle skära en profil i aluminium:

Bild

Som ni ser så blir det en förskjutning på ca 0,5 mm för varje varv jag skär.

Materialet är 2,5 mm aluminium och varje skär är 0,5 mm djupt.
jag skär med en 3,2mm tvåskärsfräs från Claesohlson
profilen är skapad i Cambam och fräst mha Mach3

Felet ligger inte i koden utan det måste vara motorerna som tappar steg på något regelbundet sätt.

När jag skulle prova att gravera en text fick jag ett liknande problem. För varje nytt ord fick jag förskjutning i y-led på en knapp millimeter.

Någon som har några smarta tips att komma med?

Finns det till exempel några bra tester att köra för att se att styrningen går som den skall. Några typiska G-kodsfiler som visar att allt fungerar.

mvh

Magnus
Senast redigerad av Skogsvargen 27 december 2009, 19:47:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frallzor

Re: första testerna med nya mdf-fräsen. Tips önskas!

Inlägg av frallzor »

Jag skulle gissa på mekaniskt glapp.

Vad har du för någon "drivning", kulskruvar, trapetsskruvar eller vanlig gängstång?
makervall

Inlägg av makervall »

Är långt ifrån expert på området, men sänk hastigheten på den felande axeln och se om den fortfarande tappar steg.

/Magnus
Morgons

Inlägg av Morgons »

mdf fräs + alu = ingen bra kombination!

Jag gissar på att du har flex i en axel! Troligt vis portalen vilket är svårast att få stabilitet i. Hade samma problem men min gammla maskin av järn
hn81

Inlägg av hn81 »

Skogsvargen skrev: "Som ni ser så blir det en förskjutning på ca 0,5 mm för varje varv jag skär."

"Felet ligger inte i koden utan det måste vara motorerna som tappar steg på något regelbundet sätt."

Någon som har några smarta tips att komma med?
Första jag kom att tänka på när jag läste det där var, och nu citerar jag:
En stegmotor går ofta mycket illa i helsteg p.g.a. av alla resonanser som alltid finns. Genom att mikrostega motorn minskar resonanserna och upplösningen förbättras. När en stegmotor körs i mikrosteg kompenserar man med högre ström i en lindning för att få samma moment oavsett antal mikrosteg. Observera att 70% av stegmotorns prestanda beror på drivstegets prestanda och inte motorns.

Eftersom motorn har 5% stegfel blir 20 mikrosteg det maximala antal mikrosteg för sann positionering. Finns det hög friktion bör man inte överstiga 8 mikrosteg. Om styrningen har t.ex. 128 mikrosteg kommer motorn p.g.a. friktionen inte att röra sig på första, andra eller tredje steget. Först efter kanske fyra pulser, rör sig motorn ett odistinkt steg. Styrningen tror att motorn gått fyra steg men i verkligheten kan den vara i en helt annan position. Stegmotorn är som en fjäder och måste bygga upp en viss kraft för att övervinna friktionen.
(2007.03.01, Per Svanberg, Allmotion)
Kan ju självklart vara något helt annat, men det där kändes som en logisk förklaring för hur jag uppfattade problemet.

Edit: Jag kan vara på helt fel spår med. [Disclaimer:] Jag är inte helt high på elektronik ens mekatronik, endast intresserad & på väg och lära mig! [/Disclaimer]
gripner

Inlägg av gripner »

Testa att köra något änklare.

Kör X 111.1 millimieter och mät, stämmer det ?
Kör Y 111.1 millimeter och mät, stämmer det ?

kör en enkel kod för att göra en fyrkant tex
Stå på x0 y0 z0, se till att mach3 får sina x y z nollade oxå

g1 z-0.5 F60

g1 x50 F300
g1 y50
g1 x0
g1 y0
g1 z5
g1 x0 y0
Fyrkanten bör bli 50mm x 50mm minus fräsens radie osv.

gör ett cirkel,
Stå på x0 y0 z0, se till att mach3 får sina x y z nollade oxå

g1 z-0.5 F60

g2 x30 y0 r15 F200
g2 x0 y0 r15 F200
g1 z5
g1 x0 y0

Du kan göra båda exemplena med en penna uppspänd i fräsen och ett papper på bordet, tänk bara på att ha pennan någon 10del över pappret så z försänkningen för pappret till pennan.

I övrigt, av ytan att dömma är fräsen aldeles för ostadig för att köra aluminium åtminstonen med den matning du använder.
Som någon nämde tidigare MDF konstruktion och aluminium bearbetning = False

Föskjutningen du ser kan vara vändglappet i dina gängstänger/trapetz skruvar, hade varit lättare att se om det inte var en arc du gjorde. Enormat glapp dock om det nu är som så....
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Tack för alla tips.

Just nu kör jag motorerna på helsteg. Jag tror att det kan handla om resonansproblem när de startar efter stillastående eftersom förskjutnignen uppstår vid start av varje nytt varv. Jag skall testa om microstegning gör någon skillnad.

Flex i någon axel kan det definitivt vara. Det finns en hel del justeringar och förstärkningar som skall göras.

Jag har gjort en del hål i aluminium och plast och då har jag inte sett samma problem. Runda och fina med rätt diameter.

Jag skall experimentera lite mer och återkommer.

/M
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det bara jag som är trög och inte får upp på näthinnan, hur arbetsstycket ser ut?
Fattar inte vad som är fräst med änden på fräsen och vad som är valsat med sidan?
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Jag har kommit en bit på väg. Huvudproblemet var att motorerna tappade steg och det har jag åtgärdat genom att köra motorerna på kvartssteg. Nu har jag en helt annan motorrespons och kan köra fyra gånger fortare när jag joggar utan att få problem. Lite testkörningar visar också att den skär med den precision den borde.

Det återstår en hel del justeringar och annat smått och gått, men jag tror nog att jag kommer att kunna göra enklare arbeten i aluminium så småning om.

Jag skall prova att köra samma jobb som jag misslyckades med och lägga upp en bild på resultatet lite senare idag.

/M
gripner

Inlägg av gripner »

utöver att köre dem på kvartssteg bör du se över dina hastighetsinställningar under motor tuning i mach3. Tappar du steg är du skylångt ifrån vart du bör ligga, krävs en stor marginal.

Använder du trapez eller sämre får du tänka på att "så gott som all" energi går veck i friktion om du kör någelunda glappfritt dvs du får ställa ner hastigheten än mer. Kolla på motorns vridmomentskurva så ser du vart du bör ligga för matning resp snabbmatning. Har du för stora förluster i skruvar så kan du inte bara sänka hastigheten för då kanske vridmomentet på motorn är för dåligt, då blir det att dreva.

vad kör du för motorer/skruvar/ström ut från motordrivare och hastighet/accell i masch3 ?
Skogsvargen

Nu börjar det röra på sig...

Inlägg av Skogsvargen »

Kontrollen över motorerna har blivit helt annorlunda med den nya stegningen. Inga problem med överhoppade steg än så länge. Jag har nöjt mig med att gravera lite idag för att lära mig i lugn och ro. Här kommer två bilder på resultatet.

Texten i första bilden är 10 mm hög och graverad med ett djup på 0,15 mm

Glasögonen är cirka 50*20 mm och den är graverad med 0,2 och 0,1 mm djup

Bild

Bild

Och så här ser skapelsen ut:

Bild

I kväll skall jag skära lite så vi får se hur det går...

/M
makervall

Re: första testerna med nya mdf-fräsen. (nu med bilder)

Inlägg av makervall »

OT: Du behöver städa på bänken...

Ser ut som om du sneglat en del på POSY-A4, men utökat med justering av axlarna till bordet. Tycker det ser helt ok ut. Spindeln ser ut att behöva ett stöd högre upp...

Vad har du för motorer, drivkort å nätagg?
Vilken hastiget kommer du upp i?

/Magnus
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Den är definitivt inspirerad av POS-A4, men eftersom jag inte har samma precision i tillverkningen så byggde jag in justeringsmöjligheterna.

Motorer och styrkort kommer från HobbyCNC. Just nu ligger deras site nere, men jag återkommer med mer exakta uppgifter på vilka motorer det är.

Skruvarna är vanliga rostfria gängstänger som driver islagsmuttrar. Jag har två muttrar per axel där den ena går att jsutera för att ta bort lite glapp.

Nätaggregatet har jag byggt själv. En ringtransformator, likriktare och kondensator som ger 30V 10A. Styrkort och nätaggregat sitter monterade i en gammal PC-låda där allt får plats.

När det gäller hastigheter är det för tidigt att säga så mycket. Just nu kör jag på 450 mm/min och det fungerar bra. Just nu är det inte hastigheten som är det viktigaste, men jag återkommer när jag gjort lite mer tester.

Faktum är att det första jag skall fräsa till är en ny Z-ledsvagn med spindelfäste. Dels sitter inte spindeln särskilt stadigt och dessutom är hela delen svajig.

Och ja, jag behöver definitivt städa arbetsbordet...

/Magnus
Skogsvargen

Inlägg av Skogsvargen »

Nu har jag verktyget, men var hittar jag kunskapen? Kan någon tipsa om någon site där man kan lära sig mer om fräsning. Vilka frässtål som används till vad, hur man skall tänka när man skall fräsa ett hål och så vidare.

Mycket finns att hitta här på forumet, men det vore trevligt om det fanns någongstans men kunde läsa det i samlad form.

Alla tips välkomna!

/Magnus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du har ju alltid http://kjellihbg.com att börja läsa på
Skriv svar