Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Eller använda G55 för borrning.

Jag tycker ändå att du ska satsa på en borrchuck till Makitan.
Kanske det går det att modifiera en chuck med sexkant bitsfäste?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

mrfrenzy skrev:Skruva fast dremel och makita permanent med varandra.
Sätt i fräs/borr i båda och kör ner i en testbit.
Mät avståndet med skjutmått mellan hålen x&y
Skriv ner på ett papper.

Sen kör du dina program som vanligt med makitan.
När du tagit ur fräsen från makita och satt i borret i dremeln ändrar du nollpunkten manuellt med siffrorna från ditt papper innan du startar borrprogrammet.
Ja just det ja..tack för tydligt information, måste undersöka var jag ändrar nollpunkten bara...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

säter skrev:Eller använda G55 för borrning.

Jag tycker ändå att du ska satsa på en borrchuck till Makitan.
Kanske det går det att modifiera en chuck med sexkant bitsfäste?
Säter du verkar ju kunna väldigt mycket saker.. och veta var man får tag på grejer, var kan man hitta en chuck som skulle passa min Spindel.. ? är ju enklast så förstås.. jag har som sagt collet för 8 och 9.5mm endast.. och skulle jag få dit en chuck så blir ju allt mycket enklare för mig..

Nu ska jag fräsa baksidan på det jag fräser.. hoppas på betydligt bättre resultat än tidigare dock...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Meduza »

Du skaffar en lämplig chuck och ett chuckdorn med 8mm skaft.

8mm B10 chuckdorn: https://shop.otdtools.se/product/borrch ... m-albrecht
B10 chuck: https://shop.otdtools.se/product/snabbc ... abo-futuro
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Resultatet av fräsningen blev inte helt hundra men jag kan lova att fräsningen är på mitten nu på båda sidor i alla fall.. jag valde att fräsa utsidan halva från framsidan och halva från baksidan.. inget bra resultat av det, verkar som det blev lite skevt på vissa ställen fast jag har kontrollmätt och fram och baksida lirar exakt som dom ska..

Såg att remmen till X var lite lös.. X släden lixom hackar lite ibland när den färdas längs skenorna.. jag har rengjort hjulen och skenorna så finns inget skräp i vägen.. undrar som sagt vad detta beror på... :humm:

Ska göra om i filerna så jag fräser ytterkant helt och hållet från en sida istället...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

jag valde att fräsa utsidan halva från framsidan och halva från baksidan.. inget bra resultat av det
Det är jäkligt svårt att få en sådan fräsning perfekt.
Maskinen och träbitarna måste vara helt perfekt uppriktade för att ha någon chans.
Jag brukar grovfräsa från två håll och sedan ta ett finskär med fullt djup.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Jag fräser ytterkonturen på mina robothjul från två håll. Då kör jag med frästa backar i skruvstycket och det blir nästan perfekt men till och med då blir det en tydlig kant på ett par hundradelar. Så jag håller med säter, om det ska bli snyggt ska sista finskäret ligga över hela djupet :)

Jag tycker absolut att du bör kolla mer på mitt förslag med styrpinnar. Om det är lätt för ArtCAM att ha origo i nedre vänstra hörnet så är det ju inga problem att sätta din ”noll-pinne” i nedre vänstra hörnet och den andra styrpinnen rakt ovanför i Y-riktningen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av säter »

säter skrev:Riktade du upp portalen i vinkel någon gång?
Annars får du nog problem när du vänder detaljen.
Perkla skrev:Jag mäter upp portalen varje gång jag sätter igång strömmen till maskinen, skulle nog säga att det är ganska så bra
Vilken metod har du använt för att rikta detta?
säter skrev:De där träbitarna du skruvade dit, hur bra är de uppriktade i förhållande till Y-axeln?
Perkla skrev:Ja jag mäter alltid in bitarna så dom ligger korrekt i Y... så det ligger inte snett eller så..
Vilken metod har du använt för detta?

Allt det här har stor betydelse när man ska fräsa en detalj från två sidor.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Jag har två exakt lika träklossar som jag drar Y mot (ström av) och håller fast där, sen slår jag på strömmen och tar bort klossarna och kontrollmäter, det stämmer till 99% skulle jag säga, i alla fall vad jag kan se med blotta ögat.. Sen borrar jag lämpligt hål och skruvar fast i wasteboard och kontrollmäter igen. Sen lägger jag dit klossarna som jag trycker mot materialet så hårt jag kan och borrar och skruvar fast även dessa i wasteboard...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Det blir inte exakt att bara slå på strömmen eftersom båda stegmotorerna hoppar till det steg drivarna startar i och även om det stämmer till 99% så kan felet bli rätt stort när man fräser två sidor.
Du kan göra ett program som gör en markering i varje hörn på din arbetsyta och sen diagonalmäter du mellan dessa markeringar. Avståndet på de två diagonalerna ska vara så lika som möjligt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Du menar göra ett program med två hål på diagonalen en bra bit ifrån varandra och fräsa det sen mäta och jämföra måttet med det jag har i mitt CAD ? och mellanskillnaden är då siffror som är problemet ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Du borde nog investera i en indikatorklocka, med stativ.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Jag borde nog montera Home brytarna... men vet inte riktigt hur det ska kopplas och hur det ska sitta .. har jag 8 stycken liggandes, home + limit switch eller hur är det ? Visst försvinner detta problemet vi diskuterar nu då va ?`Kör jag Home All så kör den hem och nollar och rätar upp sig själv ? Förutsatt att switcharna sitter på exakta mått ?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Montera switcharna och justera dom genom att mäta med metoden jag beskrev.
Du ska göra fyra markeringar(t.ex. borra 0,5mm djupt med en spetsig fräs så det blir ett märke), en markering i varje hörn på din arbetsyta(om din arbetsyta är 1000x1000 så sätter du t.ex markeringarna på 50x50 50x950, 950x950 och 950x50. Om du gör det med ett program eller manuellt spelar ingen roll.
Då kommer du ha 4 st markeringar. Du mäter då diagonalt mellan markeringarna, det blir två diagonalmått. Om dessa två mått inte är exakt lika går maskinen snett. Då får du räkna ut vilket håll du ska justera vilken homeswitch för att få det rakt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av lgrfbs »

Glattnos det förutsätter att maskinen är rät mellan alla tre axlarna.

Nej, fräsen rätar inte upp sig med Hem-brytarna, alltså det vi vill vet är alla vinkar i maskinen som SKA vara 90 grader, ÄR de verkligen 90 grader.
Hem-brytarna fixar bara till att maskin nollan alltid ligger på samma ställe, men det har inget med om maskinen är rätvinklig.
Sen kan du faktiskt kosta på dig att LÄSA manualen till LinuxCNC 700 sidor är inget mot vad manualerna till riktiga styrsystem, typ Mazak, Okuma med flera, där är 700 sidor nästan bara innehållsförteckning (Okej, överdrev lite lätt) vi snacka flera volymer på 1000-2000 sidor.
Det är även så att man behöver inte plöja sida upp och sida ner OM man läser innehållsförteckning och bläddrar till rätt avsnitt i boken och läser om det som är det aktuella problemet.

Jag skulle ha gjort på följande sätt:
A: Skruva fast en bit i offerskivan.
B: Fräser 90 gradigt urtaget för att ämnet ska ligga i maskinens koordinatsystem
C: Spänner fast ämnet som ska bearbetas i jiggen som nyss frästes.
D: Nollar mot arbetsstycket G54.
E: Skapar CNC programmet så att sida A och sida B har gemensam nollpunkt. Ser till att maskinen flyttat undan portalen och lägger in en M0 så att programmet väntar på en ny cykelstart efter arbetsämnet är vänt.
F: När programmet är torrkört på höger Z värde (i luften), ändra Z till rätt nivå och kör skarp
G: Färdig detalj som ska ha en mycket bra passning mellan A sidan och B sidan.

Men detta är bara ett av sätten man kan göra det på, så mitt råd:
Ta väl hand om råden och förslagen du från: Glattnos, säter, mrfrenzy, ToPNoTCH och alla andra som har hjälpt dig.
Skriv svar