Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.59 2018-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1364 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.19 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Ok.. har ett litet problem... när jag ska fräsa baksida så måste ju touch off vara exakt där ja vet att det blir på millimetern exakt på samma ställe om jag vänder på det jag fräser... detta känns väldigt svårt...

Några tips och tricks.. `?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.21 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Du har inget genomgående borrat hål du kan rikta på?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.24 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Att göra touch off på menar du ? Jag tänkte mer hur jag ska veta exakt var jag ska göra touch off... är ju jätte svårt tycker jag.. :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.32 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Citera:
Att göra touch off på menar du ?
Ja, det borde väl gå?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.44 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Ja jo... har klurat ett bra tag på hur man ska veta att det verkligen bli exakt... när man vänder på det...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.55 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Jag kan inte LinuxCNC, men du behöver väl inte stå på noll när du gör touch off?
Det går väl att välja ett valfritt värde istället för noll?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.14 2018-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Jag kan göra touch off precis var jag vill.. men det måste ju vara exakt på rätt ställe i förhållande till abetsstyckets bredd, annars blir det fel när man vänder på det...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.57 2018-09-14 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1385
Som jag sagt tidigare så spelar det inte någon roll vart du har arbetsnollan. Man sätter nollan där det är lätt att mäta in och nolla på biten i verkligheten.
När jag kör baksidan på en bit brukar jag sätta Z nollan på det som biten ligger på(oftast parallelbitar, ibland fräsbordet), då blir höjden rätt. Sen kör jag X och Y som säter sa, i ett genomgående hål om det finns. Annars blir det någon lösning beroende på hur biten ser ut, man kan t.ex. fräsa två grunda hål på ovansidan och sen sätta styrpinnar i bordet när man vänder biten.

Om man lägger biten som du gjort, i en ram lixom, och vet att den hamnar lika när den vänds så skulle jag inte göra någon nolling däremellan utan bara göra programmen med nollan på samma ställe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.51 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Har du en bild på den halvfrästa detaljen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.09 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Problemet är att jag måste få fräsningen exakt mitt på själva arbetsstycket... annars blir det fel när jag vänder på det och ska fräsa baksida, vet inte riktigt hur jag ska fixa så jag får fräsningen centrerad exakt mitt på.. så att fräsningen blir lika centrerad på framsidan som baksidan när man fräser där... Sen vet jag inte riktigt hur CAM räknar.. om det är insidan på X och Y när man tittar på stålet som bestämmer var exakt fräsningen kommer vara... eller om den räknar från Centrum av stålets diameter eller ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.13 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Det är nog centrum.

Använder du fräsradiekompensering?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.16 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Ja det kanske är det.. och det gör det lite svårare att sätta ner det exakt på en markering tex... jag ser det så här.. jag måste göra själva stycket exakt lika stort i datorn... annars blir det fel, sen måste jag i datorn på nåt vis göra markeringar som referenspunkter som avgör att fräsningen blir exakt mitt på.. och göra dito på fräsbordet..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.21 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Jag förstår inte att detta ska vara så svårt?

Du har ju detaljen fixerad med träbitarna.
Vet du var du hade nollan när du fräste första sidan, är det ju enkelt att räkna om till baksidan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.25 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.30 2009-01-22
Inlägg: 4206
Inget problem alls att få biten fixerad ... inget problem alls att få X och Y tillbaka till där jag gjorde touch off innan jag fräste framsidan för den går själv tillbaka till touch off läget efter avslutad fräsning..

Att få fräsningn centrerad i mitten på stycket... är svårt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.30 2018-09-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13719
Ort: Säter
Citera:
inget problem alls att få X och Y tillbaka till där jag gjorde touch off innan jag fräste framsidan
Och detta sammanfaller då med X0 Y0 på CAD-ritningen antar jag?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1364 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lesureia och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010