Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.11 2018-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 15.15 2017-11-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2009-03-11
Inlägg: 1214
Ort: Skellefteå
Det kanske nämns nånstans i tråden, men hur många ska du göra?

wiklis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.26 2017-11-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
9st.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 22.07 2017-11-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
säter skrev:
I värsta fall får jag byta till ett stål med 95° ställvinkel.
Detta hjälpte inte ett dugg.
Jag ska göra ett försök i morgon med mer lättskärande plattor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 22.08 2017-11-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
Jag återgick till stålet med 15° ställvinkel, men med Sumitomo grovsvarvningsplattor R1.2mm.
Sänker man varvtalet ett par hack, då går det vibrationsfritt.
Det gick dessutom att öka matningen något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 06.56 2017-11-21 

Blev medlem: 16.13 2010-03-12
Inlägg: 183
Ort: Bromma
Med såpass stor nosradie som 1.2 så brukar man få trycka på ganska hårt med matningen.
Ställvinkeln påverkar mindre tycker jag.
Går det inte köra med mindre nosradie?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 12.38 2017-11-21 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
SS2310 är ju så pass kortspånande så jag kan inte mata mera än 0.6mm/varv med 1.2mm plattor.
Går jag ned till 0,8mm radie, då blir avverkningshastigheten så låg.
Det fungerar hyggligt nu, jag har svarvat hålet på 3st.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 14.01 2017-11-21 

Blev medlem: 08.46 2008-11-28
Inlägg: 1075
Ort: Finland, Åland
Du har inte lust att knäppa några bilder på dom? :vissla:
Kul att se vad folk med stora maskiner gör :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.06 2017-11-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.58 2005-10-01
Inlägg: 1126
Ort: Torestorp
:pics: posting.php?mode=smilies&f=5#


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 19.57 2017-11-21 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
thewho skrev:
Du har inte lust att knäppa några bilder på dom? :vissla:
Jag knäppte några nu när jag var i källaren och svarvade.

Först får man ta ett stryp på ämnet och försöka få upp det i telfern.
Det väger 500-600 kg.
Bilaga:
005a.jpg

Upp med det i svarven och klämma på med röret..
Bilaga:
006a.jpg

Plana minsta möjliga och svarva till Ø561mm, sedan är det vändning av biten.
Bilaga:
008a.jpg

Samma visa på andra sidan, sedan är det klart för borrning.
Bilaga:
009a.jpg

Borrning.
Bilaga:
010a.jpg

Klart för invändig grovsvarvning.
Bilaga:
011a.jpg

Invändig grovsvarvning.
Bilaga:
012a.jpg

Nu är den här änden helt färdig.
Bilaga:
013a.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.09 2017-11-21 

Blev medlem: 14.01 2016-07-13
Inlägg: 133
Ort: Stockholm
Fint jobbat!
Det är lite att tänka på när grejorna är sådär stora och tunga. Läskigt i början sen slappnar man av lite mer.

Har kört långa rör på ca 500kg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 13.58 2017-11-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
säter skrev:
Jag funderar på det här stålet till släppningen i botten av V-spåret.
Visserligen blir det "lite" axiell stickning också, men jag tror det kan fungera om slipar av hållaren lite.
Jag har en 200mm lång universalhållare till revolvern, med lite tur går den att använda.


Nu har jag svetsat och slipat lite på på hållaren.
Får väl se om det blir stadigt nog. :)
Bilaga:
001.JPG

Bilaga:
002.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 14.00 2017-11-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 13777
Ort: Säter
Arhoolie skrev:
Läskigt i början sen slappnar man av lite mer.
Jo, man tappar respekten efter ett tag. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.26 2017-11-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.34 2007-09-09
Inlägg: 2457
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
-ja, ha du säter.

Inte för inte att gubben i Habo sa att han som åker i Cadillac´en han kallar de för professorn och skrattade.
När inget annat hjälper brukar det vara dags o ringa han. Bor uppe i säter.
Det var på en resa när jag blev sinnesjuk :shock: och köpte en cnc med Millacron och efter 20 minuter på hemvägen bytte vi kurs o åkte
direkt till PS i Svenljunga o sålde skiten omgående :doh:

De tillverkade nog ventiler för pneumatik. Kaffe kokades för inbördes beundran men jag fick dricka vatten rätt ur
durkslaget, det var okey. När jag senare frågade om han hade annat mekanisk till övers så vaknade gubben med
$ , $ i nyllet. Då var vi de goaste vänner i en timme till.

Nu har jag varken travers eller maskin för dina ämnen -som tur är. Men att bara våga ta sådana jobb som du gör är
häftigt tycker jag. Du kör på men Kristinehamns marin gick i konkurs, så gubben i Habo hade nog rätt ändå :tumupp:
-men jag tillverkade 3st typ slangnipplar idag 8x25/10x8 med M10x1 i SS2346 idag. Det bråkade trott sin storlek ändå...
Kul bilder säter :tumupp:


Senast redigerad av DW 23.06 2017-11-27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 22.26 2017-11-27 

Blev medlem: 18.43 2009-10-16
Inlägg: 275
Ort: Kiruna
det måste ju vara lite nervöst med invändiga svarvningen! =) Grymt imponerad att du vågar ta så många olika och svåra jobb! :bravo: :bravo:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 00.01 2017-11-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 6637
Ort: Göteborg
Mycket imponerande tycker jag med men det är en sak jag inte förstår, hur borrar bommen det initiala hålet som bara är lite större än bommens diameter?

Skäret ser ut att sitta ute på ena sidan samtidigt skall allt material i hålet förvandlas till spån och det finns ingen plats att röra bommen vertikalt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: CAMPer, guldsmed, m_thread, säter och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010