Hjälp att välja frässpindel?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av Glattnos »

Jag har byggt en ganska stadig CNC-fräs med 4,5Nm stegmotorer på X och Y samt 8,2Nm på Z. Den har 10mm stigning på alla kulskruvar. Tänkt för i första hand aluminium.

Jag börjar fundera på att beställa frässpindel och lutar ganska starkt åt denna https://www.jbcnc.se/sv/frasspindlar-oc ... nium-p-646

Jag har lite dåligt begrepp på hur kraftig motor jag behöver jämfört med stegmotorerna. Är det någon som kan ge någon hint om ifall jag bör ha större motor?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av mr_ping »

Vad är det för konstruktion? Den spindeln ser ganska tung ut om det är en portalfräs va?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av Glattnos »

Nja, det är "fast portal" eller vad det nu heter. Ramen är byggd av 10mm stålplåt och rörelsen är 520x520x150. Det blir lite tungt för Z-axeln pga gravitationen men jag tänkte att jag kanske kan sätta dit en gasdämpare om det inte blir bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av tecno »

sätta dit en gasdämpare
Eller motvikt på wire
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av thewho »

Om du inte vill ha en jäkla fart på Z så kommer du inte behöva någon motvikt/gasdämpare.
Kommer inte ihåg exakt, men min förra fräs hade ca 30kg på Z och den klarade typ 5m/min uppåt med en gammal rund nema 23 stegmotor.
Dock med 5mm stigning, men jag tycker det ser ut som du har nema 34 motorer?

Ang. spindel så skulle nog jag gå på en "kinaspindel" 2.2-3kW. 1.5kW blir nog snabbt för lite när du har blivit varm i kläderna :vissla:
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av ViktorSigg »

Säger samma sak, 1.5kW är lite för lite. Jag har en vattenkyld modell och den va rolig de första 10 minutrarna innan man tröttnade.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av Glattnos »

Ja det är Nema34 8,2Nm på Z, jag vill bara inte att den faller om det blir spänningslöst, men det visar sig senare :)

Jag tackar för era åsikter och funderar lite mer :)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av H.O »

Bättre då att komplettera med en broms.
Eller, med lite finurlig koppling, kanske du kan kortsluta motorlindningarna - då blir den motorn trög att dra runt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av Glattnos »

Eller sätta dit en 12Nm motor som går trögare :) Finns många lösningar verkar det som.

Om det finns fler åsikter angående spindel-effekten så är dom välkomna :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av hawkan »

Det jag tänker är att spindeln du länkar tilll och även "kina-spindel" som det dräller av på ebay är så högvarviga 24 krpm vid 400 Hz. Det funkar utmärkt om man kör med t ex enskäriga 3mm fräsar. En 6mm fräs går bra på halva det varvtalet säg 10 krpm och då tappar den effekt. Så beror på vad du tänkt köra med för fräsar, ju större diameter ju lägre varvtal och då också lägre effekt (eller moment?).
Jag har en 800W luftkyld kinaspindel och den funkar bra upp till 6mm enskärig fräsar, kanske mer, så tycker det låter konstigt att inte en 1.5kW räcker.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hjälp att välja frässpindel?

Inlägg av Glattnos »

Nu föll valet på en 2.2 kW spindel för säkerhets skull :)

Ja, jag antar att jag kommer hålla mig till kanske 6-8 mm fräsar mest. Kommer nog att borra en del i maskinen också.
Skriv svar